مانگا به جهان عرب رسید

گروه پژوهش و رسانه سعودی که پیشگام حوزه نشر و رسانه در خاورمیانه است، در توافق با سه انتشارات ژاپنی آثار مانگای ژاپنی را برای مخاطبان عرب اقتباس و بومی می‌کند

گروه پژوهش و رسانه سعودی بیش از ۳۰ خبرگزاری، نیم قرن است که پیشگام حوزه نشر و رسانه در خاورمیانه است

گروه پژوهش و رسانه سعودی (SRMG) اعلام کرد که این شرکت برای انتشار مانگای عربی با سه ناشر معتبر ژاپنی به توافق رسیده است.

گروه پژوهش و رسانه سعودی با حدود پنج دهه سابقه و بیش از ۳۰ خبرگزاری، از جمله الشرق‌الاوسط، شرق نیوز و عرب نیوز، در حوزه نشر و رسانه در خاورمیانه پیشگام است. به‌ موجب این مشارکت راهبردی با سه انتشارات شوگاکیوکان، شوییشا و کادوکاوا، آثار مانگای ژاپنی برای مخاطبان عرب اقتباس و بومی‌ می‌شود.

در بیانیه این شرکت آمده است با توجه به تقاضای روزافزون برای هنر مانگا در عربستان سعودی، متخصصان هر چهار شرکت با به‌اشتراک‌گذاری منابع و تخصص، اطمینان حاصل می‌کنند که محتوای خلاقانه مانگای عربی «هدفمند، سالم، و با الهام از ارزش‌های فرهنگ عرب است» و برای تمام خانواده‌های عرب و گروه‌های سنی گوناگون مناسب است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جومانا رشید، مدیرعامل گروه پژوهش و رسانه سعودی، این مشارکت را موفقیتی بزرگ نه فقط برای این شرکت بلکه برای عربستان سعودی و جهان عرب خواند. او در ادامه افزود: «برای اولین بار در منطقه، شرکتی عربی کپی‌رایت بومی‌سازی، اقتباس و ترجمه مانگا برای مخاطبان منطقه‌ای را به دست آورده است. محتوای خلاقانه مانگای عربی، با روایت‌های پویایی که بازتاب حقیقی ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی ما باشد، بی‌تردید چشم‌انداز سرگرمی محلی و منطقه‌ای را غنی‌تر خواهد کرد.»

دکتر عصام بخاری، سردبیر مانگای عربی، نیز با ابراز خشنودی از این توافق راهبردی در حوزه نشر، آن را پلی میان اشتیاق روزافزون به مانگا در جهان عرب و کانالی رسمی برای ارتقای خلاقیت فرهنگی این گونه هنری توصیف کرد.

هر سه ناشر ژاپنی ضمن استقبال از این توافق، در پیام‌هایی جداگانه آن را قدمی مهم در ایجاد «عصر جدیدی از تبادل فرهنگی» خواندند و ابراز امیدواری کردند هنر مانگا برای مخاطبانش در جهان عرب الهام‌بخش باشد.

گروه پژوهش و رسانه سعودی در نظر دارد در مجموع برای ۱۸۰ میلیون مخاطب عرب در قالب دو پروژه مانگای عربی محتوا تولید کند: «مانگای عربی کودکان» برای گروه سنی ۱۰ تا ۱۵ سال و «مانگای عربی» برای گروه سنی ۱۶ سال به بالا. محتوای تولیدی برای هر دو گروه به‌صورت دیجیتال و نسخه چاپی ماهانه، رایگان در دسترس خواهد بود.

مانگا اصطلاحی است که انواع گسترده‌ای از کتاب‌های مصور و رمان‌های گرافیکی که در اصل در ژاپن تهیه و منتشر شده‌اند دربرمی‌گیرد. برعکس کتاب‌های مصور آمریکایی که معممولا رنگی هستند، مانگای ژاپنی عموما سیاه‌وسفید چاپ می‌شود. 

بیشتر از جهان