طالبان در اندراب کودکان و زنان را قتل‌عام کردند

فاجعه اندراب به دلیل تمرکز بر وقایع فرودگاه کابل کمتر انعکاس یافته است

دوربین بیشتر رسانه‌ها بر جنجال‌های خروج افغان‌ها از فرودگاه کابل و تنش‌های موجود در آنجا متمرکز شده و کمتر کسی از بروز فاجعه‌ای انسانی در شهرستان اندراب استان بغلان در شمال کابل خبردار شده است؛ این در حالی است که از حدود یک هفته پیش به این سو، جنگ‌های شدیدی در روستاهای مختلف شهرستان اندراب میان طالبان و گروه‌های مقاومت مردمی در گرفته است. در پی این درگیری‌ها، هزاران خانواده محل سکونت خود را رها کردند و به مناطق امن گریختند. گفته می‌شود در حدود ۱۰ هزار خانواده از منطقه اندراب آواره شده‌اند.

شاهدان عینی از حوادث رخ داده و اوضاع مردم محلی عکس‌ها و ویدیوهای زیادی برای ایندپندنت فارسی فرستاده‌اند که حاکی از وقوع فاجعه انسانی در این منطقه است اما قسمت اعظم این تصاویر قابل انتشار نیستند؛ زیرا سلاخی شدن انسان‌ها را به تصویر کشیده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان پس از تصرف اندراب بدرفتاری با مردم محلی را آغاز کرده‌اند. اندراب به طور سنتی یکی از پایگاه‌های اصلی مخالفت با طالبان است. در دوره اول حکمروایی طالبان این گروه نتوانست به صورت کامل بر اندراب تسلط داشته باشد. در ۲۰ ساله گذشته نیز این منطقه پایگاه اصلی مبارزه با طالبان بوده است. بخش اعظم جوانان اندرابی به نیروهای امنیتی پیوسته و علیه طالبان جنگیده‌اند؛ به همین دلیل طالبان با کینه و عقده به اندراب می‌نگرند. و همین مسئله باعث شده است تا جنگجویان این گروه پس از سلطه بر اندراب، به آزار و اذیت مردم منطقه بپردازند و هرچند نیروهای مقاومت به جنگجویان طالبان مستقر در این منطقه حمله و پس از کشتن تعدادی از نیروهای طالبان، اندراب را از وجود طالبان پاکسازی کردند، طالبان پس از تجدید قوا، دوباره به اندراب یورش بردند و این بار با قساوت بیشتری مردم غیرنظامی را قتل‌عام کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود حدود ۲۰ غیرنظامی از مرد و زن به دست طالبان کشته شده‌اند. همچنین طالبان تعدادی از کودکان این منطقه را به گروگان گرفته‌اند تا در صورت حمله گروه مقاومت، از این کودکان به عنوان سپر دفاعی استفاده کنند.

هرچند طالبان وقوع درگیری‌ در اندراب را تایید می‌کنند، کشتار غیرنظامیان و گروگان‌گیری کودکان را نمی‌پذیرند. ذبیح الله مجاهد در یک نشست خبری گفته است که جنگ در این منطقه جریان دارد اما در این جنگ به هیچ غیرنظامی آسیبی وارد نشده است. او به گروگان‌ گرفتن کودکان را نیز رد کرد اما کسانی که از منطقه گریخته‌اند روایت‌های دردناکی از جنگ تعریف می‌کنند. زنانی که خانه‌های خود فرار کرده‌اند، می‌گویند که طالبان زن و مرد را می‌کشند. یک زن گفته است که طالبان همسایه آنان را که چهار زن و یک مرد بودند، سربریده‌اند.

فاجعه انسانی در اندراب همچنان ادامه دارد و آتش درگیری و جنگ در این منطقه هنوز خاموش نشده است. بنا بر گزارش‌ها، تقریبا بیشتر روستاها در این منطقه خالی از سکنه شده‌اند؛ با این حال وضعیت اندراب به دلیل تمرکز بر بازتاب روند خروج افغان‌ها از فرودگاه کابل و در سایه حوادثی که آنجا رخ می‌دهد، آنچنان که باید رسانه‌ای نشده است. طالبان نیز با استفاده از این موقعیت، به جنایت‌های ضد بشری خود در اندراب ادامه می‌دهند و غیر نظامیان بیشتری قربانی کینه‌ورزی‌ دیرینه طالبان می‌شوند.