سرگردانی محموله‌های نفت خام ونزوئلا و ایران در سواحل جنوب شرقی آسیا

بی‌مشتری ماند ن این محموله‌ها درپی سختگیری چین بر پالایشگاه‌های خصوصی و کاهش واردات آن‌ها است

حدود ۴۱ درصد حجم نفت ذخیره‌شده در نفتکش‌های شناور سراسر جهان درحال حاضر در نزدیکی بندرهای کلیدی آسیاست- ROSLAN RAHMAN / AFP

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، با افزایش سختگیری‌ها در چین بر پالایشگاه‌های خصوصی و درنتیجه محدود شدن خرید نفت خام آن‌‌ها، محموله‌های ذخیره‌شده در نفتکش‌ها، از جمله نفت تحت تحریم ایران در نزدیکی سواحل بندرهای اصلی جنوب شرقی آسیا سرگردان مانده‌اند و درپی مشتری می‌گردند.

بلومبرگ به نقل از کپلر(Kpler)، شرکت اطلاعات انرژی و کالا و ردیابی نفتکش‌ها، گزارش داد میزان نفت ذخیره‌شده در نفتکش‌های نزدیک سواحل سنگاپور، مالزی و چین، هفته گذشته به حدود ۶۲میلیون بشکه رسید که بالاترین مقدار آن درطول سه ماه گذشته بود. بنابر اعلام شرکت کپلر، نفت ونزوئلا و نفت سنگین ایران - که معمولا به‌عنوان مخلوط قیر وارد می‌شود- در میان محموله‌های نفتی است که در آب‌های آسیایی سرگردان مانده‌اند.   

به گفته آنوپ سینگ، یکی از تحلیلگران بازار بین‌المللی نفت و سرپرست بخش پژوهش نفتکش‌ها که در سنگاپور مستقر است، این محموله‌ها به‌سختی خواهند توانست مشتری‌هایی غیر چین پیدا کنند، مگر در صورت تغییر چشمگیر شرایط تحریم‌های آمریکا و یا کاهش محدودیت‌هایی که چین بر پالایشگاه‌های خصوصی اعمال کرده است.

چین، بزرگ‌ترین کشور واردکننده نفت خام جهان، در حال بررسی پالایشگاه‌های خصوصی آن کشور به‌منظور تقویت پایبندی آن‌ها به تعهدهای مالیاتی و قوانین زیست‌محیطی است. نظارت بر این پالایشگاه‌های خصوصی، هم‌زمان با آشفتگی بازارهای جهانی نفت درپی مواردی ازجمله گسترش شیوع گونه دلتای ویروس کرونا، به کاهش سهمیه واردات این پالایشگاه‌ها منجر شد. درنتیجه، شاخص جهانی قیمت نفت برنت پس از صعود به ۸۰ دلار در ماه ژوئیه، به ۶۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین به‌عنوان بخشی از محدودیت‌هایی که بر پالایشگاه‌های خصوصی خود اعمال کرده است، به‌دلیل نگرانی‌ها از آلودگی زیست‌محیطی، از ماه ژوئن برای واردات سه فراورده نفتی ازجمله مخلوط قیر، نوعی مالیات مصرف در نظر گرفت. از آنجایی اغلب واردات نفت تحریمی ایران و ونزوئلا به آسیا زیر عنوان پوششی این فراورده نفتی، یعنی «مخلوط قیر» انجام می‌شد، اعمال این مالیات، موجب انباشته شدن محموله‌های نفت این کشورها در سواحل بنادر آسیایی شده است.

به گفته یکی از تحلیلگران شرکت کپلر، در نتیجه این مالیات جدید که هزینه واردات مخلوط قیر را افزایش داده، حجم واردات ماه ژوئن به چین، در مقایسه با بیشترین میزان آن در ماه مه، حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است. 

بنابر اعلام شرکت کپلر درمیان محموله‌های شناور در منطقه آسیای شرقی، میلیون‌ها بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران، محموله نفت خامی که برای مخفی نگه‌داشتن مبدا آن در آب‌های مالزی به‌صورت کشتی به کشتی منتقل شده و همچنین محموله‌هایی از نفت ونزوئلا وجود دارد.

شرکت کپلر با ارائه آمار ذخایر شناور نفتی جهان که دست‌کم در یک هفته گذشته بی‌حرکت بوده‌ یا با سرعت کم جابه‌جا می‌شده‌اند، اعلام کرده است که حدود ۴۱ درصد حجم نفت ذخیره‌شده در نفتکش‌های شناور سراسر جهان درحال حاضر در این منطقه‌اند. 

بنابر اعلام ورتکسا، شرکت ردیابی محموله‌های نفت و گاز، درمجموع ۲۹ نفتکش حامل محموله‌های نفتی در نزدیکی سواحل چین شناورند و گمان می‌رود یک‌پنجم آن‌ها حامل نفت خام ونزوئلا و ایران باشند. براساس این گزارش برخی از این نفتکش‌‌ها نیز نفت ابوظبی و برزیل را حمل می‌کنند که به‌دلیل کمبود فضای ذخیره‌سازی با تاخیر در تخلیه روبه‌رو شده‌اند.   

بیشتر از اقتصاد