آنگلا مرکل: افغانستان را فراموش نمی‌کنیم

مرکل گفت که جامعه جهانی باید ضمن حفظ مجاری گفت‌وگو با طالبان، بکوشد دستاوردهای دو دهه حضور ناتو در افغانستان را حفظ کند

مرکل گفت این واقعیت که طالبان به قدرت بازگشته است، «تلخ است، اما باید با آن سر کنیم»-TOBIAS SCHWARZ / AFP

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز چهارشنبه گفت که آن کشور با تمام توان مشغول تخلیه شهروندان خود و همکاران افغانستانی آن‌ها پیش از موعد مقرر است. این سخنان پس از آن بیان می‌شود که جو بایدن،‌ رئیس ‌جمهوری آمریکا، تاکید کرد که مهلت تخلیه و خروج سربازان آمریکایی را فرای تاریخ ۳۱ اوت تمدید نمی‌کند.

فرودگاه کابل در حال حاضر در اختیار نیروهای آمریکایی است و هر روز چندین پرواز از آن‌ کار تخلیه را انجام می‌‌دهند.

آقای بایدن گفت: «هر چه زودتر کار را تمام کنیم، بهتر.» مجموعا کمتر از ۱۰ روز پس از سقوط کابل، بیش از ۷۰ هزار نفر از فرودگاه این شهر تخلیه شده‌اند. 

طالبان نیز اعلام کرده است که تمدید مهلت خروج نیروهای آمریکا و پایان عملیات تخلیه را بر نمی‌تابد. آقای بایدن گفت:‌ «طالبان قدم‌هایی برای کمک به خروج مردم ما انجام داده است.» او تاکید کرد که «هیچ یک از ما حرف طالبان را به خودی‌ خود نمی‌پذیریم»، و گفت که جامعه جهانی این گروه را بر اساس اعمال آن مورد قضاوت قرار خواهد داد. 

طبق آمار وزارت دفاع آلمان، هواپیماهای نظامی آن کشور تا کنون ۴۶۰۰ نفر را، از جمله شهروندان آلمانی و افغانستانی‌های همکار با آن‌ها، نجات داده‌اند. 

خانم مرکل گفت آلمان همچنان خواهد کوشید به افغانستانی‌هایی که با سربازان آن کشور و سازمان‌های امدادی همکاری کرده‌اند و خواهان ترک افغانستان هستند، کمک کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «پایان پل هوایی ظرف چند روز آینده، به معنی پایان تلاش برای حفاظت از یاری‌رسانان افغانستانی و کمک به آنان که پس از به قدرت رسیدن طالبان در وضعیت اضطراری بزرگ‌تری گرفتار شده‌اند، نیست.»

بایدن گفته است که خطر حمله از سوی داعش، از جمله دلایلی است که عملیات تخلیه باید به زودی پایان بگیرد. او گفت، هر چه نیروهای آمریکا بیشتر در آن کشور باقی بمانند، احتمال حمله از سوی آن گروه تروریستی نیز افزایش می‌یابد. 

بخش عمده‌ای از سخنان خانم مرکل مختص تقدیر از ارتش آلمان برای انجام «بزرگ‌ترین عملیات تخلیه تاریخ» بود. او تاکید کرد که برلین همچنان از سازمان‌های امدادی در افغانستان پشتیبانی می‌کند و به کشورهای همسایه افغانستان کمک می‌کند. او همچنین گفت که آلمان حاضر به مذاکره با طالبان است و جامعه جهانی نیز باید با این گروه در تماس باشد. صدراعظم آلمان اعتراف کرد که دولت‌های غربی سرعت به قدرت رسیدن طالبان را «دست‌کم گرفته بودند.»

مرکل گفت، این واقعیت که طالبان به قدرت بازگشته است، «تلخ است، اما باید با آن سر کنیم.» او افزود: «در تاریخ خیلی چیزها وقت می‌گیرد. همین است که ما نباید افغانستان را فراموش کنیم و چنین نخواهیم کرد. چرا که حتی اگر در این ساعت تلخ چنین به نظر نرسد، من اعتقاد راسخ دارم که هیچ نیرو و ایدئولوژی‌ای نخواهد توانست جلو اراده تامین عدالت و صلح را بگیرد.»

مرکل گفت که جامعه جهانی باید ضمن حفظ مجاری گفت‌وگو با طالبان، بکوشد دستاوردهای دو دهه حضور ناتو در افغانستان را حفظ کند.

دولت آلمان هم مثل بسیاری از دولت‌های غربی به‌دلیل آمادگی نداشتن برای سقوط کابل، با انتقاد روبه‌رو شده است. خانم مرکل در سخنانش گفت، کار تخلیه نمی‌توانست زودتر از این انجام شود و چنین کاری اعتماد عمومی به دولت افغانستان را زیر سوال می‌برد.

از نکات نامعمول جلسه روز چهارشنبه مجلس آلمان که مرکل در آن سخنرانی می‌کرد، این بود که دولت خواهان تایید عملیاتی بود که کابینه هفته پیش آغاز کرده بود. مجلس آلمان نیز با اکثریت قاطع به آن رای مثبت داد.

با این همه، احزاب اپوزیسیون در طول جلسه بارها از عملکرد دولت انتقاد کردند. دیتمار بارش، رهبر حزب چپ آلمان، «عملیات ناکام افغانستان» را بدترین لحظه ۱۶ سال زمامداری خانم مرکل خواند.

آنالنا بائرباک، نامزد حزب سبز برای صدراعظمی، از «فاجعه سیاست خارجه» گفت. حزب «آزاد دموکرات» هم که گرایش لیبرال و طرفدار بازار آزاد دارد، دولت را متهم به «بی‌مسئولیتی و ناتوانی از عمل» کرد.

سویک داگدلن، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آلمان، در گفت‌وگو با رادیو دولتی «دویچلندفونک» گفت که این ایده که می‌شود ده‌ها هزار نفر را از فرودگاه کابل تخلیه کرد، توهمی بیش نبوده است. او گفت، حدود ۸۰ درصد از کارگران محلی نتوانسته‌اند به فرودگاه دست یابند.

دیگر تحولات مربوط به افغانستان

بانک جهانی اعلام کرد که تامین بودجه پروژه‌ها در افغانستان را متوقف کرده است. این بانک گفت به قدرت رسیدن طالبان بر مسیر توسعه آن کشور، به‌ویژه برای زنان، تاثیر می‌گذارد.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که افغانستان تنها برای یک هفته منابع بهداشتی و درمانی دارد. این سازمان گفت که کوشیده است تا منابع جدیدی به آن کشور برساند، اما محدودیت‌های فرودگاه کابل مانع شده است. 

شرکت «ایر بی اند بی» وعده داد که برای ۲۰ هزار پناهنده، محل اقامت موقت فراهم کند. 

روسیه قرار است با استفاده از چهار هواپیما، بیش از ۵۰۰ نفر را از افغانستان تخلیه کند که برخی شهروندان خود آن کشور هستند، و برخی دیگر شهروندان سایر کشورهای حوزه شوروی سابق.