مرکز آمار نرخ تورم مردادماه را ۴۵.۲ درصد اعلام کرد

بیشترین افزایش قیمت‌ها از تیر تا مرداد ۱۴۰۰ مربوط به گروه خوراکی‌ها بوده است

سبزیجات، کاهو، لبنیات، تخم‌مرغ، نان و غلات از جمله کالاهایی بودند که گران‌تر شدند - ATTA KENARE / AFP

مرکز آمار ایران جزئیات تورم مرداد ۱۴۰۰ را اعلام کرد. بر اساس گزارش این سازمان، نرخ تورم ماهانه برای خانوارها به ۴۵.۲ درصد رسیده است که نشان می‌دهد نسبت به ماه پیش، یک درصد افزایش یافته است. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۴.۵ و ۴۸.۷ درصد اعلام شده که برای خانوارهای شهری هشت دهم واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ۱.۴ واحد درصد افزایش داشته است. 

صعود نرخ تورم به ۴۵.۲ درصد در مرداد ۱۴۰۰ در حالی است که بنا به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم در زمان مشابه سال قبل ۲۵.۸ درصد بوده است. در همین حال، خانوارهای ایرانی در سال ۱۳۹۹ به طور میانگین ۳۰.۴ درصد بیشتر از مرداد ۱۳۹۸ برای خرید کالاهای ضروری خود هزینه کرده‌اند. 

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بیشترین افزایش قیمت‌ها از تیر تا مرداد ۱۴۰۰ مربوط به گروه خوراکی‌ها بوده است. سبزیجات، کاهو، لبنیات، تخم‌مرغ، نان و غلات از جمله کالاهایی بودند که گران‌تر شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرانی کالاهای اساسی در ایران مسئله‌ای است که در طول عمر جمهوری اسلامی همواره وجود داشته است. مرکز آمار ایران تابستان سال گذشته (۱۳۹۹) نیز اعلام کرده بود که قیمت کالاهای اساسی در روندی دو ساله یعنی از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا ابتدای سال ۱۳۹۹، بین ۱۴۴ تا ۲۰۲ درصد رشد داشته است. این افزایش قیمت در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز ادامه یافته است. 

نتایج یک گزارش تحقیقاتی در اتاق بازرگانی تهران نشان داده است که ایرانی‌ها در دهه ۹۰ نسبت به دهه ۸۰ برای اقلام خوراکی و کالاهای اساسی هزینه بیشتری پرداخت کرده‌اند در حالی که مصرف آنان کاهش یافته است. این مسئله حکایت از آن دارد که تورم فزاینده و گرانی کالاهای اساسی باعث شده است که سفره خانوارهای ایرانی پی‌درپی کوچک‌تر  شود. گزارش اتاق بازگانی تهران نیز تایید می‌کند که در ۱۰ سال اخیر مصرف برخی اقلام خوراکی مثل گوشت تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. 

نتیجه این تورم علاوه بر اقلام خوراکی بر دیگر جنبه‌های زندگی مردم نیز تاثیرگذار بوده است. گزارش مرکز آمار در مرداد ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که کالاهای غیر خوراکی و خدمات، حمل‌ونقل و پوشاک نیز نسبت به ماه قبل بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند. براساس این گزارش، خانوارهای ایرانی در مرداد ۴۳.۲ درصد بیشتر از زمان مشابه سال قبل برای خرید کالاها و خدمات هزینه پرداخت کرده‌اند. 

کارشناسان اقتصادی بارها درباره رشد فزاینده تورم در کشور و احتمال «ونزوئلایی شدن» ایران هشدار داده‌اند. مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، به تازگی در توییتی درباره افزایش نقدینگی هشدار داده و نوشته است: «با این روند، در ماه‌های آینده دولت با تورمی روبه‌رو خواهد شد که هیچ‌گاه در کشور تجربه نشده است.» مسعود دانشمند، دیگر عضو اتاق بازرگانی، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرده بود که در صورت ادامه روند فعلی، نرخ تورم تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۶۰ درصد می‌رسد. 

کارشناسان اقتصادی تنها راهکار بیرون آمدن از بحران اقتصادی را احیای برجام، رفع تحریم‌ها و ارتباط سازنده با دیگر کشورهای جهان می‌دانند. این در حالی است که با وجود وعده‌های ابراهیم رئیسی برای حل مشکلات اقتصادی، وزیر پیشنهادی او برای امور خارجه به صراحت اعلام کرده است که سیاست خارجه را به برجام گره نخواهد زد.

بیشتر از اقتصاد