شناسایی شش نفر در «فهرست سیاه پرواز» از کابل

«افرادی سعی دارند از روند موجود سوءاستفاده کنند تا به بریتانیا وارد شوند و به دیگران آسیب بزنند»

یکی از مقام‌های مرزبانی گفت جلوی پرواز چهار نفر آن‌ها از کابل گرفته شده است ولی دو نفر موفق شدند به هواپیما سوار شوند - Handout / AFP

در بررسی‌های امنیتی شش نفر را شناسایی شدند که «تهدید مستقیم» علیه بریتانیا  به شمار می‌روند، آن‌ها در میان افرادی بودند که قصد خروج از کابل را داشتند.

به گزارش اسکای نیوز در جلسه توجیهی روز دوشنبه (۲۳ اوت)، به نمایندگان مجلس گفته شد آن افراد در «فهرست سیاه» پرواز به بریتانیا قرار دارند و سعی کرده‌اند با کمک بریتانیا از افغانستان خارج شوند.

یکی از مقام‌های مرزبانی گفت جلوی پرواز چهار نفر آن‌ها از کابل گرفته شده است ولی دو نفر موفق شدند به هواپیما سوار شوند. یک نفر در فرانکفورت متوقف شد و آنجا از ادامه سفر او جلوگیری به عمل آمد اما به خانواده او اجازه داده شد به بریتانیا بیایند. نفر دیگر به فرودگاه بیرمنگام رسید.

بعد از تحقیقات بیشتر دولت اعلام کرد فردی که به بیرمنگام رسیده است، دیگر خطری علیه کشور در نظر گرفته نمی‌شود و به اتخاذ اقدام دیگری نیاز نیست.

سخنگوی وزارت کشور در بیانیه‌ای گفت: «در روند سختگیرانه بررسی سابقه افراد از جمله در پلیس، سرویس‌های امنیتی و سایر جاها، فردی به وزارت کشور معرفی شده بود. با وجود این بعد از تحقیقات بیشتر مشخص شد آن شخص دیگر برای سازمان‌های امنیتی و ماموران قانون تهدید محسوب نمی‌شود.»

در فراخوانی توجیهی برای نمایندگان مجلس، یکی از ماموران اداره مهاجرت هشدار داد در تعداد افرادی که نامشان در فهرست ممنوع پرواز قرار دارد و سعی دارند به بریتانیا بروند، افزایش قابل توجهی دیده می‌شود.

کوین فاستر، وزیر امنیت کشور گفت: «ما طی هفته گذشته در افغانستان به نسبت اوقات معمول سال و سفرها و پروازهای عادی از این کشور، با بیشترین مورد افراد در «فهرست سیاه پرواز» برخورد داشتیم اگر به اینجا بیایند، تهدیدی مستقیم علیه کشور به شمار می‌روند.»

او گفت گرچه بریتانیا باید به افرادی که از جانب طالبان در معرض خطرند کمک کند، «دولت باید در خصوص افرادی که تهدیدی علیه بریتانیا محسوب می‌شوند «هوشیار» بماند».

مقام‌های بریتانیایی در فرودگاه کابل درباره افزایش جعل هویت، جعل گذرنامه و مدارک جعلی سفر هشدار دادند؛ در حالی که در همین حین تهدید واقعی شبه نظامیان داعش وجود دارد که سربازان و مقام‌های بریتانیایی در افغانستان را هدف قرار دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیمز هیپی، وزیر نیروهای مسلح به برنامه «تودِی» (Today) رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفت: «ای کاش واقعا می‌توانستیم مرزهای خود را باز کنیم و به همه اجازه ورود دهیم و حتی روند سفر را تسریع کنیم اما اکنون افرادی در کابل‌اند که سعی دارند سوار پروازهای بریتانیایی شوند، در حالی که بر اساس بررسی‌ها در فهرست سیاه پرواز به بریتانیا قرار دارند.»

او ادامه داد: «در نتیجه، بررسی‌هایی که اکنون انجام می‌شود کاملا ضروری است؛ چون افرادی هستند که سعی دارند از روند موجود سوءاستفاده کنند تا به بریتانیا وارد شوند و به دیگران آسیب بزنند.»

او افزود اکنون «سربازان ما با تهدیدی واقعی» از سوی شبه نظامیان در کابل مواجه‌اند.

سر لاری بریستو، سفیر بریتانیا در کابل، در جلسه توجیهی با نمایندگان مجلس گفت در نتیجه «حضور پرجمعیت زندانیان در زندان‌ها در آخرین هفته حضور نظامی» در افغانستان، داعش در این کشور تقویت شده است.

او افزود: «بسیاری از افراطیان خشن از زندان آزاد شده‌اند» و نیروهای امنیتی فعالانه در حال ردیابی حکومت اسلامی ولایت خراسان‌اند که شاخه‌ای از داعش در افغانستان است و به گفته او مانند طالبان مخالف نیروهای غربی‌اند. او نیات این گروه را «کاملا خشن» توصیف کرد.

نیاز به اجرای اقدام‌هایی قابل توجه است تا سابقه امنیتی هر متقاضی برای خروج از کشور به طور کامل و به سرعت هر چه بیشتر بررسی شود تا بتوان افغان‌های ناامید را پیش از مهلت ماموریت تا ۳۱ اوت از این کشور خارج کرد.

علی‌رغم اضطراری بودن وضعیت، دولت اصرار دارد که بررسی‌هایی جامع انجام شود.

سخنگوی دولت گفت: «افرادی در افغانستان‌اند که تهدیدی جدی علیه امنیت ملی و امنیت عموم شهروندان ما به شمار می‌روند. به همین دلیل دولت، سازمان‌های اطلاعاتی پیشرو ما در جهان و سایرین بررسی‌هایی دقیق انجام می‌دهند. اگر در بررسی‌ها فردی عامل هرگونه تهدیدی علیه کشور ما شناسایی شود، اقدام‌های مقتضی اتخاذ خواهد شد.»

در ۲۴ ساعت گذشته، یک هزار و ۸۲۱ نفر با هشت پرواز از کابل خارج شده‌اند. پروازهای خروجی اول در دبی فرود می‌آیند و بعد به فرودگاه بریز نورتون نیروی هوایی سلطنتی در آکسفوردشایر یا فرودگاه بیرمنگام پرواز می‌کنند. در آنجا ماموران مهاجرت برای تمام افراد خارج شده از افغانستان پرونده تشکیل می‌دهند و آن‌ها را به ساختمان‌های قرنطینه کووید-۱۹ می‌برند. روز دوشنبه (۲۳ اوت)، یکی از مقام‌های مرزی گفت حدود ۲۳۰ مسافر روز گذشته به بیرمنگام رسیده‌اند.

وزارت دفاع اعلام کرد از زمان تصرف افغانستان به دست طالبان، بریتانیا حدود هفت هزار نفر را از این کشور خارج کرده است که چهار هزار و ۲۲۶ نفر از آن‌ها شهروندان افغان بوده‌اند، اما افراد بیشتری در این کشور باقی مانده‌اند و دولت هشدار داده است که بریتانیا تا سه‌شنبه آینده نخواهد توانست تمام افرادی را که می‌خواهد از آنجا خارج کند.

© The Independent