اروپا کارت واکسن ترکیه، اوکراین و مقدونیه شمالی را به رسمیت شناخت

تولید واکسن داخلی در ترکیه پس از اطمینان از واکسیناسیون عمومی آغاز شد

واکسیناسیون علیه کرونا در کشور ترکیه از ژانویه سال ۲۰۲۱ آغاز شد- Adem ALTAN / AFP

اتحادیه اروپا اعلام کرد گواهی واکسن ویروس کووید-۱۹ را از سه کشور ترکیه، مقدونیه شمالی و اوکراین به رسمیت می‌شناسد. در بیانیه‌ اتحادیه اروپا اعلام شده است که این امر سفر ایمن متقابل را تسهیل می‌کند.

واکسیناسیون علیه کرونا در کشور ترکیه از ژانویه سال ۲۰۲۱ آغاز شد. دولت آن کشور اولویت خود را ایمنی و نجات جان شهروندان قرار داد و با واردات واکسن‌های خارجی، به واکسیناسیون عمومی سرعت بخشید. پس از آن که از کافی بودن واکسن‌های مورد نیاز کشور اطمینان حاصل شد، دولت ترکیه در گام بعدی برای تولید واکسن داخلی نیز خیز برداشت.

اقدامات و وضعیت کنونی ترکیه، برعکس روندی است که در ایران رخ داد. در ایران با امید به تولید واکسن‌های داخلی، واردات واکسن‌های خارجی ممنوع شد و این در حالی بود که زیرساخت‌های تولید واکسن هنوز در کشور فراهم نبود.

نتیجه دو رویکرد متفاوت دولت‌های ترکیه و ایران این است که اکنون پس از گذشت هفت ماه از آغاز واکسیناسیون در دو کشور همسایه، تعداد درگذشتگان کرونا در ترکیه حدود ۵۶ هزار نفر است، اما آمار رسمی جان‌باختگان ایران از مرز ۱۰۰ هزار نفر نیز گذشته است. گفته می‌شود که شمار واقعی جان‌باختگان سه برابر آمار رسمی است.

آمار واکسیناسیون عمومی نیز نتیجه متفاوت و آشکار رویکرد دولت‌های ترکیه و ایران را نشان می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ایران تاکنون حدود ۱۷ میلیون نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و تعداد دریافت‌کنندگان هر دو دوز واکسن نیز کمی بیشتر از شش میلیون نفر است. اما در ترکیه تاکنون بالغ‌بر ۴۶ میلیون نفر موفق به دریافت دوز اول واکسن شده‌اند و شمار افرادی که دوز دوم را نیز تزریق کرده‌اند، از مرز ۳۵ میلیون نفر فراتر رفته است. مجموع واکسن‌های تزریق شده در ایران حدود ۲۴ میلیون دوز است و شمار واکسن‌های تزریق شده در ترکیه بیش از  ۸۸ میلیون.

خرید واکسن‌های معتبر جهانی و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی، حالا ترکیه را به مرحله‌ای رسانده است که گواهی واکسن آن کشور از سوی کمیسیون اروپا به رسمیت شناخته شده است. در بیانیه اتحادیه اروپا که از روز ۲۰ ماه اوت (۲۰۲۱) قابل اجرا است، آمده است که سه کشور اوکراین، مقدونیه شمالی و ترکیه به سیستم گواهینامه واکسن اتحادیه اروپا متصل می‌شوند. به گزارش خبرگزاری تی‌آر‌تی، گواهی‌های واکسنی که این سه کشور صادر می‌کنند دارای شرایط مشابه «گواهینامه دیجیتال کووید» خواهند بود و در کشورهای اتحادیه اروپا پذیرفته می‌شود.

گواهی واکسن مورد نظر حاوی اطلاعات مختلفی مانند نام، نام خانوادگی، شماره هویت ملی، تاریخ تولد، انواع واکسن‌های تزریق شده، سازندگان و تاریخ واکسیناسیون است.

پیش‌تر، رجب طیب اردوغان گفته بود که ترکیه واکسن‌های داخلی خود را در اختیار کشورهایی قرار می‌دهد که از دسترسی به واکسن محروم مانده‌اند.

ترکیه در میان ۱۰ کشور با بیشترین شمار واکسیناسیون در جهان قرار دارد. با این حال، این کشور با چالش بزرگ مخالفان واکسن نیز مواجه است. مخالفان واکسن که در برخی شهرها از جمله استانبول اقدام به برگزاری تجمع‌هایی نیز کرده‌اند، مدعی شده‌اند که واکسن‌ها عوارض جانبی دارند و تاثیر مثبت آن را محل تردید می‌دانند. وزارت بهداشت ترکیه هم‌زمان با آغاز واکسیناسیون، کارگروه‌هایی تشکیل داد که وظیفه آنان «اقناع عمومی» برای واکسیناسیون بود. این کارگروه‌ها وظیفه داشتند با پاسخگویی به سوالات مردم، آنان را از اثربخشی واکسن‌های کرونا مطمئن کنند.

ترکیه حتی از افراد مشهور و هنرمندان محبوب نیز برای ترغیب عموم مردم به واکسیناسیون استفاده کرد. اقدام بعدی آن کشور نیز صدور کارت واکسن بود. ترکیه قصد دارد در آینده نزدیک از ورود افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند به مکان‌های عمومی، مانند رستوران‌ها و مراکز خرید، جلوگیری کند.

بیشتر از جهان