سرنگونی یک پهپاد منتسب به ایران در شرق سوریه

این پهپاد که در فاصله‌ای بسیار نزدیک به محل استقرارنیروی آمریکایی پرواز می‌کرد، به‌عنوان تهدید شناسایی شد

تصویر آرشیوی از یک محل استفرار نیروهای آمریکایی در سوریه- Delil SOULEIMAN / AFP

ارتش آمریکا اعلام کرد نیروهای ائتلاف به رهبری آن کشور در سوریه، روز شنبه پهپادی را که گفته می‌شود ایرانی است، به‌عنوان تهدید شناسایی و سرنگون کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وین ماروتو، سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، روز یکشنبه، ۳۱ مردادماه، به خبرگزاری رویترز گفت که یک جت جنگنده ائتلاف روز شنبه پهپادی را در نزدیکی یک پایگاه پشتیبانی عملیات این نیروها در شرق سوریه سرنگون کرده است.

 لوکاس تاملینسون، خبرنگار شبکه خبری آمریکایی فاکس‌نیوز با اشاره به ایرانی بودن پهپاد سرنگون‌شده، در حساب توییتر خود به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است: «جنگنده اف-۱۵ نیروی هوایی آمریکا روز گذشته یک پهپاد ایرانی را که در فاصله‌ای بسیار نزدیک به حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی مستقر در شرق سوریه پرواز می‌کرد، سرنگون کرده است.»

وزارت دفاع آمریکا ماه گذشته درپی موج حملات راکتی و پهپادی پیاپی به مکان‌های نظامی و دیپلماتیک ایالات متحده در عراق و  سوریه از تشدید این حملات که به نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نسبت داده می‌شوند، ابراز نگرانی کرده بود.

براساس تحقیقات فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، سنتکام، در حمله مرگبار ماه گذشته به نفتکش مرسر استریت نیز که زیر نظر شرکتی متعلق به یک بازرگان اسرائیلی فعالیت می‌کند، پهپادهای ساخت ایران دخیل بوده‌اند. در این حمله شهروندانی از بریتانیا و رومانی جان خود را از دست دادند.

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، پیش از این در ماه‌های گذشته نیز مقابل کمیته‌های مشترک کنگره آمریکا درمورد تهدید‌های روزانه پهپادی جمهوری اسلامی ایران برای نیروهای آمریکایی و متحدانش در خاورمیانه هشدار داده بود.