اسم اغلب‌ مدیران واحدهای تجارتی «استیون» است

دستمزد چند زنی که در صدر موسسات بازرگانی هستند، ۳۲ درصد کمتر از مردهاست

Pexels

این‌که تعداد مدیران مرد در شرکت‌های بریتانیایی بیشتر از زنان است، خبر تازه‌ای نیست، اما تحقیقات جدید بُعد تکان دهنده این عدم تساوی جنسی را بیشتر نشان می‌دهد.

به گزارش «انستیتوی پرسونل و توسعه» بریتانیا، بیشتر مدیران‌ عامل موسسات مرد هستند تا زن و نام اغلب آنها «استیون» است.

نتایج پژوهشی که در مورد ۱۰۰ شرکت معظم بریتانیایی شده، نشان می‌دهد تنها ۶ زن در سمت مدیریت کل این شرکت‌ها قرار دارند و در میان مردها نام «استیو» یا «استیون» بیش از سایر نام‌ها به چشم می‌خورد.

نام شش تن دیگر از مدیران مرد در این موسسات، «دِیو» یا «دیوید» است.

این پژوهش نشان می‌دهد دستمزد چند زنی که در صدر این موسسات قرار دارند، ۳۲ درصد از همتایان مردشان کمتر است.

در این گزارش، همچنین، آمده است زنان که در مجموع ۶ درصد تعداد مدیران کل را تشکیل می‌دهند، تنها ۴.۲ درصد کل مبلغ ۴۶۵.۴ میلیون پوندی که در سال گذشته به مدیران کل این شرکت‌ها داده شده، دریافت کرده‌اند.

«اِما والمزی» مدیرعامل شرکت «گلاکسو اسمیت کلاین» تنها زنی است که در میان ۲۵ مدیر با بالاترین دستمزد در فهرست «فوتسی ۱۰۰» (شاخص سهام یک‌صد شرکت معظم با بیشترین سهم سرمایه که در بازار بورس لندن ثبت شده‌اند) ذکر شده است‌.

این پژوهش، همچنین، نتیجه‌گیری کرده است که از ۲۵۰ مدیرعامل شرکت‌های فهرست «فوتسی ۲۵۰»، تنها هشت نفرشان زن هستند.

هدف دولت بریتانیا این است که تا سال ۲۰۲۰، سی و سه درصد اعضای هیئت عامل شرکت‌ها باید زن باشند. تنها ۴۲ درصد از شرکت‌های مورد پژوهش، به این هدف دست یافته‌اند، اما حتی در این شرکت‌ها زنان عضو هیئت اجرایی نیستند – تنها ۸ درصد اعضای هیئت عامل این موسسات زن هستند.

این گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که در شرکت‌های فهرست «فوتسی ۱۰۰» متوسط دستمزد مدیرعامل، ۱۱۷ برابر یک کارمند عادی بریتانیاست. به عبارت دیگر آنچه یک کارمند عادی در تمام سال دریافت می‌کند، حقوق سه روز یک مدیرعامل «فوتسی ۱۰۰» است.

انستیتوی پرسونل و توسعه می‌گوید: «حقوق مدیران اغلب ارتباطی به سیستم پاداش برای سایر اعضای موسسه و اداره کارگزینی ندارد. اما کارمندان می‌توانند گام‌هایی بردارند که به این مساله بطور جامع‌تر برخورد کرده مساله عدم تساوی در دستمزدها را بررسی کند». 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از زندگی