وزیر خارجه ژاپن در تهران با ظریف دیدار کرد

موته‌گی قرار است با ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان نیز دیدار کند

ظریف از گفت‌وگو با وزیر خارجه ژاپن درباره تقویت روابط دوجانبه، احیای برجام و همچنین وضعیت افغانستان درپی خروج آمریکا خبر داد- تصویر از خبرگزاری ایرنا

توشیمیتسو موته‌گی، وزیر خارجه ژاپن، با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. 

وزیر خارجه ژاپن که شنبه‌شب در جریان سفر دو روزه خود به ایران وارد فرودگاه مهرآباد تهران شده است، صبح یکشنبه، ۳۱ مردادماه، در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد. 

رسانه‌ها تنها به‌طور کلی اشاره کرده‌اند که ظریف و موته‌گی درمورد «مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی» رایزنی و گفت‌وگو کرده‌اند، اما ظریف به موضوع احیای برجام و همچنین وضعیت افغانستان درپی خروج نیروهای آمریکایی، به‌عنوان موارد مطرح‌شده در این ملاقات اشاره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدجواد ظریف پس از دیدار با وزیر خارجه ژاپن، با انتشار تصاویری از این دیدار در حساب توییتر خود نوشت: «خوشحالم که روز یکشنبه در تهران میزبان موته‌گی، وزیر خارجه ژاپن، بودم. در دیداری که احتمالا آخرین ملاقات من به‌عنوان وزیر امور خارجه ایران با همتایانم باشد، ما درباره تقویت روابط دوجانبه، چگونگی احیای برجام و وضعیت فاجعه‌باری که ایالات متحده در افغانستان به بار آورده است، گفت‌وگو کردیم.»

سفارت ژاپن در تهران نیز در حساب توییتر خود، از امضای موافقت‌نامه بین دو دولت برای همکاری متقابل اداری در امور گمرکی در جریان دیدار ظریف و موته‌گی خبر داده است. 

بنابر گزارش‌ها وزیر خارجه ژاپن قرار است در سفرخود به ایران  با دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ازجمله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان، نامزد پیشنهادی او برای جایگزینی ظریف در جایگاه وزارت امور خارجه، دیدار کند.

توشیمیتسو موته‌گی در جریان سفر خود به خاورمیانه‌، پیش از ایران به مصر، اردن، اسرائیل، فلسطین، ترکیه و عراق رفته و پس از ایران نیز به قطر سفر خواهد کرد.

وزیر خارجه ژاپن در آستانه سفرش به تهران، در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری ایرنا، روابط دو کشور را «دوستانه، دیرینه و تغییرناپذیر» خواند و نوشت که این کشور «تلاش های دیپلماتیک و فعالانه خود را برای تنش‌زدایی و برقراری ثبات اوضاع در خاورمیانه ادامه خواهد داد».

خبرگزاری ژاپنی کیودونیوز، به نقل از منابع خبری خود، از بعضی گفت‌وگوها در دولت جمهوری اسلامی در زمینه درخواست از ژاپن به‌منظور میانجیگری برای کاهش تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران خبر داده است. 

پیش‌تر خبرگزاری ان‌اچ‌کی ژاپن در گزارشی نوشته بود که انتظار می‌رود وزیر خارجه آن کشور در سفرش به ایران، دولت ابراهیم رئیسی را به ایفای نقش مثبت برای ایجاد ثبات در منطقه تشویق کند. این خبرگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران را یکی از مسائل مورد بحث در دیدار وزیر خارجه ژاپن با مقام‌های جمهوری اسلامی عنوان کرده بود.