توقیف شیرینی فرانسه؛ تلاش برای مخدوش کردن خاطره جمعی

در سال‌های گذشته چندین بار نام این قنادی بنا به دلایلی غیر از مزه شیرینی‌هایش بر سر زبان‌ها افتاد

قنادی فرانسه یکی از کسب‌وکارهای قدیمی تهران است که در سال ۱۳۴۴ آغاز به کار کرد-twitter/francepastry1

کافه‌قنادی فرانسه، برای دومین بار در چند سال اخیر بنا به دلایلی غیر صنفی، مهروموم شد.

این شیرینی فروشی قدیمی در محدوده دانشگاه تهران، خیابان انقلاب، اعلام کرد که این واحد تجاری پلمب‌شده و «بازگشایی مجدد کافه‌قنادی فرانسه» در شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در پاسخ به سؤالات، علت پلمب «طرح در جعبه شیرینی‌ها» عنوان شد اما نوشته موردنظر در توییتر پاک شده است.

ماه گذشته پس‌ازآنکه جعبه‌های بسته‌بندی شیرینی این قنادی، با ماژیک سیاه شده بودند، در شبکه‌های اجتماعی اعلام شد، فردی به دلیل آنکه طرح روی جعبه‌ها «تبلیغ رژیم گذشته» است، به اداره اماکن و اتحادیه قنادان شکایت کرده است، درنتیجه این قنادی مجبور شده است تا تصاویر قدیمی خود فروشگاه، تبلیغات قدیمی پیکان و ایران ناسیونال و ملودی تولدت مبارک انوشیروان روحانی روی در جعبه شیرینی‌ها را مخدوش کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گویا این اقدام راضی‌کننده نبوده و این واحد تجاری برای مدت نامعلومی تعطیل‌شده است.

پس از انتقادات گسترده در شبکه‌های مجازی و اشاره به بسته شدن این قنادی به دلیل فروختن شکلات‌هایی با طرح قلب، در سال ۱۳۹۴، اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه قنادی‌های تهران علت پلمب را «تخلف این واحد از پروتکل‌های تعطیلات کرونایی» اعلام کرد.

علی بهره‌مند به خبرگزاری ایرنا گفت: «شیرینی فروشی مذکور به دلیل اینکه در این مدت تعطیلات کرونایی، برخلاف پروتکل‌ها، تعطیل نکرده و فعالیت داشته است، توسط اماکن پلمب شد.» به گفته بهره‌مند، «شیرینی فروشی‌ها هم جزو آن دسته از مشاغلی شدند که باید تعطیل می‌کردند.»

رئیس اتحادیه صنف قنادان بدون اشاره به اینکه آیا قنادی‌های دیگری نیز به دلیل دایر بودن در زمان مذکور تعطیل‌شده‌اند یا خیر گفت «از اینکه (این قنادی) شاکی خصوصی نیز داشته باشد اطلاعی نداریم.»

قنادی فرانسه یکی از کسب‌وکارهای قدیمی تهران است که در سال ۱۳۴۴ آغاز به کار کرد و با توجه به موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به دانشگاه تهران، در خاطره جمعی بسیاری از شهروندان تهرانی حضور دارد و همین‌طور شاهد رخدادهای فرهنگی، هنری و مهم‌تر از آن سیاسی در دهه‌های گذشته بوده است.

این قنادی اگر چه نسبت به سایر غذاخوری‌ها و کافه‌های معروف تهران نظیر «کافه نادری» قدمت کمتری دارد اما بنا به همان دلایل گفته‌شده، نام خود را در تاریخ معاصر تهران جا انداخته است.

گفته‌شده وجه تسمیه‌ قنادی به دلیل تبار فرانسوی، ژیلبرت بارو مدیر یا مؤسس این قنادی بود.

طراحی خارجی این بنای تجاری که طبقه همکف یک ساختمان مسکونی در خیابان شاهرضای آن زمان و انقلاب فعلی است، شباهت زیادی به بناهای ساخته شده توسط معمار مشهور، وارطان هوانسیان، معمار کاخ سعدآباد و هتل فردوسی دارد. نبش نیم‌دایره‌ای و پیش‌آمدگی بنتی هلالی شکل از مشخصه‌های بصری بناهایی ازجمله «ساختمان جیپ» بود که در آن سال‌ها در تهران طرفداران زیادی داشت.

در سال‌های گذشته چندین بار نام این قنادی بنا به دلایلی غیر از مزه شیرینی‌هایش بر سر زبان‌ها افتاد.

بازرس «طرح ولنتاین» که هدف آن مقابله با «تهاجم فرهنگی کشورهای بیگانه» بود در بهمن سال ۱۳۹۴، در مراجعه به این کافه‌قنادی در گزارشی که منجر به تعطیلی موقت این محل شد فهرستی از تخلفات از جمله «پوشیدن شال توسط فروشندگان خانم، فروش شکلات با طرح قلب و نام خارجی این واحد صنفی» را ضمیمه پرونده قنادی فرانسه کرد.

بار دیگر در جریان اعتراض به حجاب اجباری و حرکت معروف به «دختران انقلاب» نام قنادی فرانسه به خبرها آمد.

ویدا موحد معروف به اولین دختر خیابان انقلاب، ۶ دی ۱۳۹۶ در تقاطع خیابان انقلاب اسلامی و خیابان وصال شیرازی تهران در حرکتی نمادین و به نشانه اعتراض به حجاب اجباری، روسری سفیدرنگی را بر سر میله چوبی تکان داد.

 در تصاویر مربوط به آن روز که هزاران بار در شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های خبری در سطح جهانی بازنشر شد، نام و نشان قنادی فرانسه در پشت سر خانم موحد، مشخص است.

نشان‌های تجاری و کسب‌وکارهای مستقل اندکی در ایران این بخت و اقبال را داشته‌اند که دهه‌ها با یک‌رویه یکسان، در آشوب‌های سیاسی و نابسامانی‌های اقتصادی دوام بیاورند.

یکی از آن تجارت‌ها، ایران‌خودرو بود که اگرچه در نوع خود پیشگام بود اما در حال حاضر نه کسب‌وکارش حال و روز خوشی دارد و نه از آن خاطرات خوش پیکان چیزی جز یک خاطره محو و خودروهای رها شده فرسوده در برخی پس‌کوچه‌ها، چیزی باقی مانده است.

به نظر می‌رسد یادآوری این شکست برای کسانی که خود نتوانسته‌اند پایداری قابل قبولی برای کسب‌وکارهای ایرانی ایجاد کنند موردپسند نیست.