تعهد بایدن به جی ٧: حضور امنیتی در افغانستان حفظ خواهد شد

رئیس جمهور فرانسه به بایدن گفت که ایالات متحده و متحدانش در قبال همکاران ناتو «مسئولیت اخلاقی» دارند

ناتو از آمریکا خواستند تا زمان خروج نیروهای متحد ایالات متحده، در افغانستان باقی بماند - Brendan SMIALOWSKI / AFP

بایدن به متحدان خود وعده داد که ایالات متحده نیروهای کافی در افغانستان را برای تأمین مراکز دیپلماتیک در کابل حفظ خواهد کرد.

خبرنگار بلومبرگ یادداشتی را دیده است که بر اساس آن یک دیپلمات بریتانیایی تأیید کرده که بایدن در اجلاس جی ۷ در کورنوال انگلیس اطمینان داده که توانمندی‌های مهم ایالات متحده همچنان باقی خواهند ماند.

این یادداشت همچنین نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی به همتایان خارجی خود هشدار می‌دادند که طالبان قبل از اینکه توجه جدی به مذاکرات صلح طولانی مدت با رهبران تحت حمایت غرب در قطر داشته باشند «دولت افغانستان را از نظر نظامی آزمایش خواهند کرد.»

در همین حال، جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، به همتای خود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که خروج آمریکایی‌ها خطر ابتکار عملیات نظامی را به طالبان می‌دهد و امنیت اروپا را تهدید می‌کند.

نیویورک پست در این رابطه نوشت سقوط فاجعه بار دولت افغانستان و هرج و مرج متعاقب آن با خشم در پایتخت‌های اروپایی روبرو شد. در لندن، اعضای پارلمان هم خروج ناگهانی و هم اظهارات بایدن در دفاع از آن را با استفاده از اصطلاحاتی مانند «شرم‌آور» ، «ناپسند» ، «بی‌آبرو» و «فاجعه بار» محکوم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، دولت فرانسه گفت که روز پنجشنبه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به بایدن گفت که ایالات متحده و متحدانش در ناتو «مسئولیت اخلاقی» دارند تا افغانستانی‌هایی که در طول دو دهه درگیری با نیروهای غربی خدمت کرده‌اند را از دست طالبان نجات دهند. در بیانیه کاخ الیزه آمده است: «ما نمی‌توانیم آنها را رها کنیم» ، عبارتی که در بیانیه کاخ سفید وجود نداشت.

در بروکسل، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز جمعه از ایالات متحده خواست تا نیروهای خود را تا پایان ماه جاری در افغانستان نگه دارد تا در تخلیه هر چه بیشتر افراد از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای کابل کمک کنند.

استولتنبرگ پس از نشست وزرای خارجه ناتو گفت: «ایالات متحده اعلام کرد که جدول زمانی خروج از افغانستان در ۳۱ آگوست به پایان می‌رسد، اما چندین کشور متحد در جریان بحث امروز، نیاز به تمدید آن به منظور افزایش تعداد بیشتری از افراد را مطرح کردند.»

او افزود که تمرکز بر این است که نه‌تنها کارکنان و افرادی که برای ناتو و برای کشورهای متحد ناتو کار می‌کنند، بلکه به‌سختی تلاش می‌شود تا به مردم افغانستان نیز کمک شود. وی افزود: «ما روی خروج افغان‌ها از افغانستان نیز کار می‌کنیم.»

بیشتر از جهان