نشست وزرای امور خارجه گروه جی ٧ با محوریت افغانستان

حزب کارگر به دلیل امتناع دومینیک راب از گفتگو با همتای افغانستانی خود، خواهان برکناری او شد

دومینیک راب به دلیل وضعیت افغانستان تحت فشار است - Frank Augstein / POOL / AFP

در شرایطی که ایالات متحده به دنبال خروج از افغانستان است و تمایلی به تعامل با متحدان خود ندارد، وزرای امور خارجه گروه ۷ بر ضرورت رویکرد مشترک برای جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان توافق کردند.

به نوشته پولتیکو، دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا روز پنجشنبه با همتایان خود از گروه ۷ کشور ثروتمند جهان تماس تصویری برگزار کرد و در آن تصمیم گرفتند برای کمک و جلوگیری از تلفات بیشتر در افغانستان همکاری کنند. هنوز هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته و اطلاعات بیشتری در مورد برنامه بعدی رهبران جی ۷ در هفته آینده، ارائه نشده است.

یک مقام دولتی بریتانیایی اظهار داشت که آمریکا پس از نادیده گرفتن تلاش‌های چند هفته گذشته متحدانش برای بحث در مورد افغانستان، این بار ناچار است با این درخواست گروه جی ۷ که ریاست آن بر عهده فرانسه و بریتانیا است، موافقت کند. 

یکی از دیپلمات‌های ارشد بریتانیایی در پاسخ به این سؤال که چرا برگزاری تماس تلفنی بین رهبران این‌قدر طولانی شد، گفت: «چرا هفته آینده؟ این موضوع یک مسئله فوری است و صادقانه بگویم، باید قبلاً انجام می‌شد.»
همچنین، یکی از اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا نیز در این باره گفت که مدت زمان بین سقوط کابل و تماس تلفنی بین بوریس جانسون و جو بایدن در روز سه‌شنبه نشانه‌ای از فشار بر بریتانیا است. موضوعی که در دولت‌های قبلی، از جمله دولت دونالد ترامپ، غیر قابل تصور بود.

یک دیپلمات دیگر بریتانیایی معتقد است که سکوت واشنگتن تلاش بایدن برای کاهش حساسیت افکار عمومی در آمریکا است و در نتیجه اجتناب از تماس با رهبران خارجی در همین راستا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به غیر از جانسون، تنها رهبر خارجی دیگر که با بایدن صحبت کرده، آنگلا مرکل است.

هم‌زمان، بوریس جانسون با آنگلا مرکل آلمانی، امانوئل مکرون فرانسوی، ماریو دراگی ایتالیایی، عمران خان پاکستانی، اسکات موریسون استرالیایی، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و آنتونیو گوترش از سازمان ملل متحد گفتگو کرده است.

در روزهای اخیر نخست وزیر بریتانیا بر لزوم موضع گیری مشترک در مورد به رسمیت شناختن رژیم طالبان تاکید کرده است. آشکارترین تفاوت او در مقابل بایدن، اظهارات وی در مورد ارتش افغانستان بود که در بیانیه مجلس عوام روز چهارشنبه از شجاعت و فداکاری آنها قدردانی کرد.

در پی خودداری دومینیک راب از گفتگو با همتای افغانستانی خود، حزب کارگر خواهان برکناری او شد. اگرچه این موضوع دور از ذهن به نظر می‌رسد.

راب ریاست جلسه مجازی روز پنجشنبه وزرای خارجه گروه ۷ را برعهده داشت. گفته می‌شود روز شنبه در حالی که او در تعطیلات بود حاضر به گفتگو با همتای افغانستانی خود نشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا در این مورد گفت: «وزیر خارجه در تماس با سایر کشورها بود و به این دلیل این تماس به وزیر دیگری واگذار شد.»

بیشتر از جهان