نماینده چابهار: آقای مخبر توضیح بدهد چرا وعده‌هایش برای تولید واکسن عملی نشد 

با وعده تولید واکسن داخلی برکت و دستور خامنه‌ای به ممنوعیت واردات واکسن، هزاران ایرانی کشته شدند  

بنا بر آمار رسمی دولت، تعداد جان‌باختگان کرونا از مرز ۱۰۰ هزار نفر عبور کرده است‌ـ ATTA KENARE/AFP

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس، از محمد مخبر معاون اول ابراهیم رئیسی، خواست درباره اجرایی نشدن وعده‌هایش برای تولید واکسن «برکت» توضیح دهد. محمد مخبر، که حالا بر مسند معاون اولی ریاست جمهوری هم نشسته است، رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» است.

او در زمستان سال گذشته، هم‌زمان با ممنوعیت واردات واکسن‌های معتبر، مدعی شد که تولید واکسن ایرانی در ستاد اجرایی آغاز شده است. مخبر در هفت ماه‌ گذشته، بارها وعده داد که واکسن برکت به تولید انبوه می‌رسد، اما هیچ‌یک از قول‌های او به مرحله عمل نرسید و در مقابل، هزاران نفر از شهروندان ایران جان خود را از دست دادند. 

در دی‌ ۱۳۹۹، که علی خامنه‌ای دستور منع واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را صادر کرد، بنا بر آمار رسمی، ۵۵ هزار نفر از شهروندان ایران جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده بودند. حالا با گذشت هفت ماه، تعداد فوت‌شدگان از مرز ۱۰۰ هزار نفر عبور کرده است و این در حالی است که حتی مدیران وزارت بهداشت همچون ایرج حریرچی نیز تایید کرده‌اند که آمار واقعی سه تا چهار برابر آمار رسمی است. حتی اگر آمار رسمی را در نظر بگیریم، به معنای آن است که در هفت ماه گذشته، حدود ۴۵ هزار نفر فوت کرده‌اند؛ در حالی که در صورت تزریق واکسن، بسیاری از آنان الان زنده بودند. 

گفته‌های برخی مسئولان و نمایندگان، نشان می‌دهد که وزارت بهداشت و در راس آن سعید نمکی به پشتوانه واکسن‌های تولید داخل از خرید و واردات واکسن در موعد مناسب امتناع کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از تولیدکنندگان داخلی واکسن نیز که مدعی بود به‌زودی قطب تولید واکسن در جهان خواهد شد، شرکت برکت زیر نظر محمد مخبر بود. او در خردادماه نامه‌ای به علی خامنه‌ای نوشت و مدعی شد با تولید واکسن برکت، ایران به یکی از شش کشور تولیدکننده واکسن تبدیل می‌شود و حتی در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرد تولید انبوه واکسن به مرحله‌ای می‌رسد که مردم حتی در سوپرمارکت‌ها بتوانند آن را تهیه کنند. این ادعاها و قول‌ها هیچ‌کدام به مرحله اجرا و عمل نرسید و نتیجه بی‌رقیب گذاشتن واکسن‌های تولید داخل، از دست رفتن جان هزاران ایرانی بود. 

این روزها که محمد مخبر در سمت معاون اول رئیس‌جمهوری مدعی حل مشکلات مردم و پیگیری واردات واکسن است، انتقادها از او افزایش یافته است و برخی خواستار پاسخگویی و حتی محاکمه او شده‌اند. 

چندی پیش، محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصولگرا، در توییتی بازی با جان مردم را «ناجوانمردی و شقاوت» دانست و نوشت: «آقایان سعید نمکی و مخبر با قول‌های خود در باره مقابله با کرونا و تولید واکسن، ویروسی را وارد جان مردم کرده‌اند که اسمش بی‌اعتمادی است و متاسفانه این ویروس هرگز واکسن ندارد.»

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز به تازگی در یک برنامه رادیویی اعتراف کرده است که مسئولان پروژه واکسن برکت خودشان هم نمی‌دانستند که نمی‌توانند به وعده تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن برکت عمل کنند.

حالا نیز معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار از محمد مخبر خواسته است که به مردم توضیح دهد چرا صحبت‌هایش در مورد تولید واکسن اجرایی و محقق نشد. 

سعیدی با بیان اینکه مردم حق دارند بدانند چه اتفاقی افتاده است، به خبرگزاری ایلنا گفت: «آقای مخبر زمانی گفتند تا پایان تیر ۲۰ میلیون دوز و تا پایان شهریور، ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا تولید می‌کنیم اما بعدها مشخص شد که چنین توانمندی وجود ندارد. بر پایه همین آماری که آقایان داده و می‌دهند، واردات واکسن اتفاق نیفتاد و مشاهده کردیم میزان کشته‌های ما بر اساس آمار رسمی، ۱۰۰ هزار نفر است که من فکر می‌کنم اگر این آمار را واقعی‌سازی کنیم، حداقل دو برابر میزانی است که اعلام می‌شود.» 

محمد مخبر اما تاکنون هیچ توضیحی در باره اینکه چرا وعده‌هایش عملی نشده، نداده است. او رئیس ستاد اجرایی فرمان امام است، نهادی که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و فعالیت‌های کلان اقتصادی دارد، با ادعای تولید واکسن داخلی، راه را بر واردات واکسن بست، اما خود نیز موفق به تولید واکسن و توزیع آن در زمان مناسب نشد. با این همه ستاد اجرایی، به واسطه انتساب به علی خامنه‌ای خود را از پاسخگویی به افکار عمومی بی‌نیاز می‌بیند.