هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع کرونا در افغانستان

ارائه خدمات درمانی تیم‌های سیار به‌دلیل ناامنی کابل متوقف شده است

با افزایش خشونت‌ها، در شش ماه گذشته ۱۲ نفر از کارکنان بخش درمان افغانستان در حملات کشته شده‌اندـ Belen Diaz / AFP

سازمان بهداشت جهانی در مورد «نیاز فوری» به دسترسی به خدمات بهداشتی مطمئن در سراسر افغانستان و در عین حال افزایش موارد علامت‌دار ابتلا به کووید-۱۹ و دیگر معضلات سلامت در این کشور هشدار داده است.

سازمان بهداشت جهانی روز یکشنبه ۲۴ مرداد، در بحبوحه هرج‌و‌مرج ناشی از سقوط کابل اعلام کرد که بسیاری از افغان‌ها از روزها پیش از تصرف پایتخت به‌دست طالبان، به این شهر گریخته بودند و اکنون مسئولان بهداشت و درمان افغانستان می‌گویند که موارد بیماری و خطر شیوع که می‌تواند افراد آسیب‌پذیر را هدف قرار دهد، افزایش یافته است.

دکتر احمد المنداری، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در شرق مدیترانه، گفت برای ارائه خدمات درمانی تیم‌های سیار به افغانستان اعزام شده‌اند اما در ۳۶ ساعت گذشته به دلیل ناامنی در پایتخت افغانستان، کار آن‌ها متوقف مانده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی همچنین ضمن اشاره به موارد افزایش خشونت علیه کارکنان بخش درمان اعلام کرده است که بین ماه‌های ژانویه و ژوییه امسال، به ۲۶ مرکز درمانی حمله شده است که ۳۶ نفر از کارکنان این مراکز هدف قرار گرفته و ۱۲ تن از آنان کشته شده‌اند.  

دکتر المنداری گفت: «گزارش‌های ارسالی از مناطقی که مردم برای در امان ماندن به آن‌ها پناه برده‌اند از جمله کابل و دیگر شهرهای مهم، از افزایش موارد ابتلا به اسهال، سوءتغذیه، فشار خون بالا، علائم کووید‌ـ‌۱۹ و مشکلات سلامت دستگاه تناسلی خبر می‌دهد.»

او در ادامه افزود: «تاخیر و اختلال در خدمات درمانی خطر سرایت بیماری‌های واگیردار را افزایش خواهد داد و مانع از دسترسی گروه‌های آسیب‌پذیر به مراقبت‌های حیاتی می‌شود. ضروری است از ادامه ارائه خدمات بهداشتی در سراسر این کشور، با توجه ویژه به دسترسی زنان به کارکنان زن بخش درمان، اطمینان حاصل شود.»

المنداری از طالبان و تمامی طرف‌ها در افغانستان خواست به «غیرنظامیان، کارکنان بخش درمان، بیماران و مراکز بهداشت و درمان» احترام بگذارند و از آن‌ها محافظت کنند. او در ادامه افزود: «ادامه دسترسی به کمک‌های انسانی از جمله خدمات لازم بهداشتی و درمانی برای زندگی میلیون‌ها افغان حیاتی است و نباید مختل شود. ماه‌ها خشونت پیامد سنگینی بر نظام درمانی شکننده افغانستان داشته و هم اکنون نیز در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹ با کمبود اقلام ضروری رو‌به‌رو است. امروز مردم افغانستان بیش از پیش به حمایت و همبستگی نیازمندند. دستاوردهای ۲۰ سال گذشته را نمی‌توان معکوس کرد.»

او گفت موج خشونت‌های اخیر ضربات روحی شدید را شدت بخشیده است و در مقایسه با ۴۰۵۷ مورد ضربه روانی در ژوییه سال ۲۰۲۰، در سال ۲۰۲۱ شمار این‌گونه موارد تحت درمان در مراکز زیر پوشش سازمان بهداشت جهانی به ۱۳۹۰۰ مورد رسیده است.

سازمان بهداشت جهانی صدها محموله دارو و تدارکات از جمله داروهای ضروری را برای ده‌ها هزار نفر به بیمارستان‌های افغانستان ارسال کرده است.

© The Independent