بایدن: گمان نمی‌کنم طالبان باورهای بنیادین خود را عوض کرده باشند

رییس‌جمهور آمریکا گفت که اطمینان از تحقق حقوق زنان، مستلزم فشار اقتصادی و دیپلماتیک است و نه نیروی نظامی

جو بایدن: «دستگاه‌های امنیتی پیش‌بینی می‌کردند که طالبان اوضاع را در اختیار بگیرد، اما نه به این سرعت»- AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت اینکه جامعه بین‌الملل طالبان را به رسمیت بشناسد یا نه، با خود طالبان است. بایدن در گفت‌وگو با شبکه خبری ای‌بی‌سی که روز پنجشنبه ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) از این شبکه آمریکایی پخش شد، گفت که گمان نمی‌کند طالبان باورهای بنیادین خود را عوض کرده باشند.

بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا طالبان تغییر کرده است، گفت:‌ «خیر. به نظر من آنان اینک با بحرانی هویتی مواجه‌اند و از خود می‌پرسند آیا می‌خواهند به عنوان یک دولت مشروع در جامعه بین‌الملل شناخته شوند؟» جو بایدن ابراز اطمینان کرد که چنین نیست و افزود: «به نظر می‌رسد که طالبان همچنان به باورهای خود پایبندند.»

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «آن‌ها (طالبان) به این هم فکر می‌کنند که آیا غذایی برای خوردن دارند؟ درامدی دارند ‌که اقتصاد را پیش ببرد؟ برایشان مهم است که بتوانند جامعه‌‌ای را که ادعا می‌کنند برای آن اهمیت زیادی قائل‌اند، منسجم نگه دارند؟ من به هیچ‌یک از این‌ها امیدی ندارم.»

جو بایدن گفت که اطمینان از رعایت حقوق زنان، مستلزم فشار اقتصادی و دیپلماتیک است و نه نیروی نظامی.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت تا جایی که بشود زنان بیشتری را از افغانستان خارج خواهد کرد. او ایده تحقق حقوق زنان به کمک نیروی نظامی را رد کرد و آن را «غیرعقلانی» خواند. بایدن گفت که حقوق زنان با وارد آوردن فشارهای بین‌المللی اقتصادی، سیاسی و ملی برای تغییر رفتار حکومت‌های سرکوبگر تحقق می‌یابد.

جو بایدن در دفاع از تصمیم خود در خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: «گمان نمی‌کنم این شکست باشد، بلکه صرفا یک انتخاب بوده است. دولت و رهبران حکومت افغانستان هم وقتی سقوط چشمگیر سربازان آموزش‌دیده افغانی را دیدند که ۳۰۰ هزار نفر تجهیزات خود را رها کردند و گریختند،‌ سوار هواپیما شدند و به کشوری دیگر رفتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهور دمکرات آمریکا گفت: «کشور منزوی افغانستان هرگز در تاریخ یکپارچه نبوده است؛ از زمان اسکندر کبیر گرفته تا امپراتوری بریتانیا و روسیه.» او این سوال را مطرح کرد: «آیا ما می‌خواهیم هزاران آمریکایی را در تلاش برای یکپارچه کردن چنین کشوری به کشتن دهیم و مجروح کنیم؟»

بایدن گفت گمان می‌کند که مردم آمریکا از تصمیم او حمایت می‌کنند. او گفت:‌ «روسیه در شمال و ایران در غرب افغانستان است، در جنوب نیز پاکستان از آنان حمایت می‌کند. در غرب افغانستان نیز چین و پاکستان قرار دارند. آیا یک میلیون دلار هزینه بیشتر و از دست دادن هزاران آمریکایی دیگر به نفع منافع ملی ما است؟»

جرج استفانوپلوس، خبرنگار ای‌بی‌سی، در این گفت‌وگو به اخطار مشاوران نظامی ریاست‌جمهوری آمریکا اشاره کرد که درباره زمان خروج سربازان از افغانستان هشدار داده و باقی ماندن حدود دو هزار و ۵۰۰ سرباز در آنجا را خواستار شده بودند. جو بایدن با رد این مسئله تصریح کرد:‌ «چنین چیزی واقعیت ندارد و در این باره اختلاف‌نظر وجود داشت.»

بایدن گفت همیشه می‌گویند که هیچ‌وقت زمان مناسبی برای خروج از افغانستان نیست؛ چه ۱۵ سال پیش و چه ۱۵ سال بعد.

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده در ماه‌های ژوئن و ژوییه درباره سقوط اینچنینی افغانستان هشدار نداده‌اند. او افزود: «دستگاه‌های امنیتی پیش‌بینی می‌کردند که طالبان اوضاع را در اختیار بگیرد، اما نه به این سرعت.»

جو بایدن گفت که قبل از شروع مذاکرات خروج در پایان ماه اوت، آمریکا چندین هزار گذرنامه برای شهروندان افغانستان و پیمانکاران محلی دولت آمریکا در افغانستان صادر کرده بود. او گفت که با در نظر گرفتن شمار هواپیماها در منطقه خلیج فارس، آمریکا فکر همه چیز را کرده و برای خارج کردن شهروندان افغانستان آماده بود.