دیدار عبدالله عبدالله با خلیل‌الرحمن حقانی

خلیل‌الرحمان عضو شبکه حقانی و مسئول تامین منابع مالی عملیات نظامی و انتحاری طالبان بود

در سال ۲۰۱۱، خزانه‌داری آمریکا خلیل‌الرحمان را یک تروریست جهانی اعلام و برای دستگیری او جایزه پنج میلیون دلاری تعیین کرد-توییتر عبدالله عبدالله

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، روز چهارشنبه ۲۷ مرداد، با هیئت طالبان به رهبری خلیل‌الرحمن حقانی دیدار کرد و در مورد تامین امنیت شهروندان کابل و سراسر افغانستان با این هیئت مذاکره کرد.

در نشست دیروز که در قصر سپیدار کابل انجام شد، شماری از سیاستمداران افغان چون حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان و فضل هادی مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان، نیز حضور داشتند.

گفته می‌شود در این نشست در مورد اتحاد و همکاری برای آینده افغانستان نیز گفت‌وگو شده است.

آقای عبدالله صبح پنجشنبه در حساب توییتر خود از برگزاری این نشست خبر داد و نوشت: «من از هیئت طالبان خواستم به تامین امنیت جان و مال و عزت مردم توجه کنند و اولویت دهند. با به توجه نگرانی‌های مردم در کابل و استان‌های دیگر، بر امنیت جمعی مردم و حفاظت از جان و مال آن‌ها تاکید شد و از آن‌ها خواستیم برای این موضوع‌ها اولویت قائل شوند.»

مردم در شهر کابل و سایر استان‌های در اختیار طالبان، به شدت از امنیت جانی خانواده‌ها نگران‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌های مختلف، طالبان خانه‌های مردم را جست‌وجو کرده و خودروها و پاسپورت‌های آنان را با خود برده‌اند.

آقای عبدالله در این نشست بر تشکیل حکومتی واحد مبتنی بر عدل و انصاف هم تاکید کرده و گفته است: « تاریخ نشان داده است که در نبود عدالت اجتماعی و امنیت، تقویت اتحاد ملی ناممکن است.»

آنچنان که گزارش می‌شود، در این نشست خلیل‌الرحمان از حفاظت جان و مال مردم اطمینان داده و تاکید کرده است که امنیت را به وجه احسن تامین خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خلیل‌الرحمان حقانی عضو ارشد شبکه حقانی است که مسئولیت فراهم آوردن وجوه و منابع مالی برای طالبانی که در حوزه افغانستان فعالیت می‌کردند را بر عهده داشته است. او در سال  ۲۰۰۲ با هدف تقویت القاعده، جنگجویان طالبان را در استان پکتیا برای جنگ آماده می‌کرده است. اداره خزانه‌داری آمریکا خلیل‌الرحمان را در سال ۲۰۱۱ یک تروریست جهانی اعلام و برای دستگیری او جایزه پنج میلیون دلاری تعیین کرد.

آقای حقانی روز گذشته در راس هیئتی از قطر به کابل وارد شد.

این نشست در حالی برگزار شده است که گروهی از مقام‌های دولت ساقط شده و رهبران سیاسی مانند کریم خلیلی، محمد محقق، یونس قانونی و میررحمان رحمن با مقام‌های ارشد پاکستان نظیر عمران خان، نخست‌وزیر و ژنرال قمر جاوید باجون در حال رایزنی برای ایجاد یک حکومت فرگیر ملی در افغانستان با حضور طالبان‌اند. این گروه فرار غنی را نشانه‌ای مثبت می‌خوانند. یونس قانونی، معاون رئیس‌جمهور در زمان حامد کرزی، گفته است که با کنار رفتن غنی از قدرت، راه صلح بیش از پیش هموار شده است.

غنی یک ساعت پیش از ورود طالبان به شهر کابل، فرار کرد و به امارات متحده عربی پناهنده شد.