رویای پاراالمپیک افغانستان در کابل به تله طالبان افتاد

بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان افغانستان نیز از ترس پنهان شده‌اند

ورزشکاران افغانستان در المپیک ۲۰۲۰-Ben STANSALL / AFP

تیم پاراالمپیک افغانستان و دو ورزشکار پارالمپیکی این کشور به دلیل بازگشت طالبان و شرایط امنیتی و لغو پروازها نتوانستند به المپیک توکیو بروند.
زکیه خدادادی و حسین رسولی، دو ورزشکار پارالمپیکی رشته‌های تکواندو و دو‌و‌میدانی از کشور افغانستان، قرار بود در مسابقه‌های توکیو شرکت کنند اما به دلیل تعلیق همه پروازها از فرودگاه کابل و ناآرامی‌ها در این کشور نتوانستند به رقابت‌ها اعزام شوند.
به گزارش رویترز، کمیته بین‌المللی پارالمپیک تایید کرده است که این دو ورزشکار امکان شرکت در این دوره از بازی‌ها را نخواهند داشت. کریک اسپنس، سخنگوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک، گفته است که راهی برای سفر این ورزشکاران به توکیو وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


زکیه خدادادی، تکواندوکار، قرار بود به عنوان نخستین ورزشکار زن افغان در مسابقه‌های پارالمپیک شرکت کند. او در حالی از شرکت در عرصه رقابت بازماند که امیدهای زیادی برای قهرمانی وی وجود داشت.
پس از تصرف شهرهای بزرگ افغانستان به دست طالبان و به قدرت رسیدن آنان، بیم آن می‌رود که فعالیت‌ زنان در عرصه‌های مختلف از جمله ورزش محدود و ممنوع شود. طالبان مدعی شده‌اند که زنان در چارچوب شریعت می‌توانند فعالیت‌ کنند؛ اما ناظران می‌گویند حدودی که طالبان به عنوان «چارچوب شرع» تعیین می‌کنند، امکان حضور زنان در عرصه‌های مختلف را از بین می‌برد.
زکیه خدادادی، ورزشکار ۲۳ ساله اهل هرات، در یکی از آخرین مصاحبه‌‎های خود گفته بود از اینکه به عنوان تنها نماینده زن افغانستان در مسابقه‌های پاراالمپیک شرکت می‌کند خوشحال است. آرین صدیقی، رئیس کمیته پاراالمپیک افغانستان، نیز زکیه خدادادی را الگویی برای خودباوری و توان‌افزایی زنان افغان دانسته بود. 
مسابقه‌های پارالمپیک توکیو از ۲۴ اوت (۲۰۲۱) در توکیو آغاز می‌شود و در حالی‌ که دو ورزشکار پارالمپیکی افغان در مسابقه‌ها حضور ندارند، عباس کریمی، شناگر پناهنده از همین کشور همراه تیم پناهندگان پاراالمپیک به توکیو خواهد رفت. 
ورزشکاران افغانستان نخستین بار در سال ۱۹۹۶ در رقابت‌های پاراالمپیک شرکت کردند اما مدالی کسب نکردند.
پیش‌تر برخی از زنان ورزشکار افغانستانی به روزنامه هشت صبح این کشور گفته بودند که بابت آزادی‌ها و دستاوردهایشان نگران‌اند. آنان تایید کرده بودند که در صورت به قدرت رسیدن طالبان، امکان ادامه فعالیت‌های ورزشی برای آنان وجود نخواهد داشت. 
در روزهای گذشته، برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان هم پس از به قدرت رسیدن طالبان، پنهان شده‌اند. خلیده پوپال، بازیکن پیشین فوتبال زنان افغانستان و مدیر تیم ملی فوتبال زنان این کشور که هم‌اکنون در دانمارک به سر می‌برد، با تایید این خبر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان خود را پنهان می‌کنند. اکثر آن‌ها خانه‌های خود را ترک کرده و نزد اقوام رفته و خود را پنهان کرده‌اند زیرا همسایگانشان می‌دانند که آن‌ها فوتبالیست‌اند. آنان می‌ترسند.» او همچنین گفت که در روزهای اخیر، خود او نیز پیام‌های تهدیدآمیز زیادی دریافت کرده است.

بیشتر از ورزش