اسعدیان خطاب به وزیر پیشنهادی ارشاد: خبر دارید که دوستانتان به کابل رسیده‌اند؟

خانه‌های سینما، تئاتر و موسیقی در آستانه انحلال 

همایون اسعدیان، نویسنده و کارگردان ایرانی - خبرگزاری دانشجو 

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌های خود برای این وزاتخانه را منتشر کرده است. او در این برنامه ۸۳ صفحه‌ای از فعالیت‌های کنونی در حوزه‌ هنرهای نمایشی، موسیقی و انتشار کتاب به‌شدت انتقاد کرده و نهادهای صنفی همچون خانه سینما و خانه موسیقی را «فاقد وجاهت قانونی» و «مرکز تولید بحران» دانسته است.

وزیر پیشنهادی ارشاد در برنامه خود هنرمندان تئاتر را هم به تقلید از آثار غربی متهم کرده است. «ترویج دیالوگ‌های رکیک و وقیحانه، تلاش برای قبح‌زدایی و حیازدایی از کشف حجاب با استفاده از موی مصنوعی، حیازدایی از همجنسگرایی، احیای نمادهای ابتذال در قالب بازخوانی ترانه‌های مبتذل و رقص، ترویج سکولاریسم، سبک زندگی غربی، سیاه‌نمایی و تمجید از زنان بی‌حیا» دیگر اتهام‌هایی‌اند که اسماعیلی به هنرمندان تئاتر و آثار نمایشی وارد کرده است.

او در حوزه سینما نیز مدعی شده که از  ۷۷ فیلم سینمایی که در سال ۱۳۹۷ اکران شدند، ۵۹ فیلم «مروج سبک زندگی غیر اسلامی» و «تخریب‌کننده انقلاب» بوده و ۶۱ فیلم از «زن بی‌حیا» تصویری مثبت ارائه کرده‌اند.

وزیر پیشنهادی ارشاد فعالیت‌های خانه سینما را با جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در تعارض دانسته و ادعا کرده است که این نهاد صنفی «وجاهت قانونی» ندارد. دیدگاه اسماعیلی درباره خانه موسیقی هم چندان تفاوتی  ندارد؛ چون او خانه موسیقی را نیز «مهم‌ترین مرکز تولید بحران» می‌داند و ورود گروه‌های خارجی را به کشور «هولناک» توصیف کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدمهدی اسماعیلی که ابراهیم رئیسی او را به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب کرده، در دولت محمود احمدی‌نژاد عضو کارگروه تحول فرهنگی وزارت ارشاد بوده است. در دولت احمدی‌نژاد نیز وزارت ارشاد با دیدگاه‌های مشابه محدودیت‌های زیادی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور ایجاد کرد؛ تا جایی که در دی‌ماه ۱۳۹۰ و در زمان ریاست جواد شمقدری بر سازمان سینمایی، به دستور سید محمد حسینی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه سینما منحل شد. این نهاد صنفی پس از حدود دو سال تعطیلی در سال ۱۳۹۲ در زمان وزارت علی جنتی بازگشایی شد.

از برنامه ۸۳ صفحه‌ای وزیر پیشنهادی ارشاد چنین برمی‌آید که این بار نه تنها خانه سینما که خانه موسیقی و خانه تئاتر نیز در معرض تعطیلی و انحلال‌اند.

جواد شمقدری که در دوران ریاست خود بر سازمان سینمایی با تمام توان جلو بازگشایی خانه سینما را گرفت، به‌تازگی در گفت‌وگو با سایت سینماپرس، دست‌اندرکاران سینمای ایران در قبل از انقلاب را به «ترویج فحشا» متهم کرده و مدعی شده است که پس از انقلاب «دشمن» با گسیل کردن «نیروهای نفوذی»، در فضای مدیریتی سینمای ایران نفوذ کرده است. او ادعا کرده که «نفوذی‌ها» به سینما «دست‌خط جدید» داده‌اند. 

شمقدری در گفت‌وگوی خود ابراز امیدواری کرده است که سیاست‌گذاران فرهنگی نشانه‌های فرهنگ دینی را در جامعه جا بیندازند. 

برنامه‌ای که وزیر پیشنهادی ارشاد ارائه کرده، در واقع ادامه همان مسیری است که سیاست‌گذاران فرهنگی از سال‌ها پیش آغاز کردند و افرادی همچون شمقدری در صدد اجرای آن بودند.

انتشار این برنامه موجی از انتقادها و واکنش‌های فعالان فرهنگی و هنری را در پی داشته است. بهمن بابازاده، خبرنگار موسیقی، آن را «حیرت‌آور» توصیف کرده و در توییتی نوشته است: «فقط وضعیت موجود و برنامه‌های حوزه موسیقی را ببینید و بدانید چه سال‌هایی پیش روی ما است.»

محمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و از نزدیکان محمدباقر قالیباف که نحوه ورود او به عرصه سینما بحث‌برانگیز است، انتقاد اهالی فرهنگ و هنر به وزیر پیشنهادی را «حملات ناجوانمردانه و غیراخلاقی» دانسته است. از طرفی همایون اسعدیان، کارگردان سینما، هم در پستی اینستاگرامی خطاب به اسماعیلی چنین واکنش نشان داده است: «برنامه پیشنهادی شما را خواندم، کمی دیر آمدید. همفکرانتان در این سال‌ها آنقدر ما را خنداند که نه دیگر حوصله داریم به این شوخی‌های بی‌مزه شما بخندیم نه اشکی برای ریختن به حال خودمان داریم. راستی خبر دارید دوستانتان به کابل وارد شده‌اند؟ اینجا ایران است.»