کوچ‌نشینی نامتمرکز؛ سبک زندگی خانواده‌ای که با رمز ارز دور جهان می‌گردد

خانواده تایهوتو دارایی‌‌‌اش را در شش «کیف‌پول مخفی» در چهار قاره مختلف نگه می‌دارد

دی‌دی تایهوتو همراه با همسر و سه فرزندش - عکس از توییتر Diditaihuttu

در سال ۲۰۱۷ِ، دی‌دی تایهوتو همراه با همسر و سه فرزندش، دار و ندارشان را فروختند و کل سرمایه‌شان را بیت‌کوین خریدند.

از کسب و کار سودآور آموزش‌ رایانه‌ که آقای تایهوتو از سن ۲۴ سالگی بنیان نهاده بود، تا خانه ۲۳۲ متر مربعی و حتی کفش و اسباب‌بازی‌ و امثال آن، همه را فروختند.

این خانواده هلندی پول حاصل را در حوزه رمزارز سرمایه‌گذاری، و زندگی جدیدی را آغاز کردند و اکنون ماجراهای سفرهاشان را در یوتیوب و سایر رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

قیمت بیت‌کوین آن زمان حدود ۹۰۰ دلار بود و در دسامبر همان سال به کمی بیش از ۱۴ هزار دلار جهش کرد.

حتی در سال ۲۰۱۸ که قیمت این رمزارز به حدود سه هزار دلار سقوط کرد، آقای تایهوتو با این فکر که قیمت رمزارز به زودی دوباره افزایش خواهد یافت، باز هم بیت‌کوین خرید و تعداد بیت‌کوین‌های خود را دو برابر کرد.

حربه‌اش کارساز بود. تا اواسط ژوئن ۲۰۱۹ قیمت بیت‌کوین دوباره به بالای ۱۰ هزار دلار رسید و باز افزایش یافت تا در ماه مارس ۲۰۲۱ به حدود ۵۹ هزار دلار رسید. پس از سقوطی دیگر به حدود ۳۵ هزار دلار، دوباره رو به افزایش گذاشت و امروز ۴۶ هزار و ۴۰۰ دلار خرید و فروش می‌شود.

این خانواده در تمام این مدت بدون لوازم تجملاتی و فقط با کوله‌‌پشتی‌هاشان مشغول جهانگردی بوده‌اند و چنان که در تارنمای خود نوشته‌اند، به بچه‌ها یاد می‌دهند که بدون آن چیزها هم می‌شود حال خوشی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون در بیش از ۴۰ کشور زندگی کرده‌اند، خانه‌ یا حساب بانکی ندارند و سبک زندگی خود را «کوچ‌نشینی نامتمرکز» می‌نامند.

آقای تایهوتو که حساب بانکی ندارد و کل ثروت خانواده را به رمزارز ناپایدار تبدیل کرده است، در مصاحبه اخیرش با شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت که خانواده‌اش، دارایی‌‌شان را در شش «کیف‌پول مخفی» در چهار قاره مختلف نگه می‌دارد.

او گفت: «کیف‌های پول سخت‌افزاری را در قاره‌های مختلف پنهان کرده‌ام تا اگر به  «کیف پول سرد» نیاز داشتم و خواستم از بازار خارج شوم مجبور نباشم به جای دوری پرواز کنم.»

«کیف پول سرد» حاوی رمزارزی است که به خارج از اینترنت منتقل شده و در رایانه‌های متصل به اینترنت ذخیره نشده است تا از شر هکرها در امان باشد. برای خارج کردن رمزارز از این «کیف پول»، باید رمز اختصاصی آن را وارد کرد.

بخش اعظم رمزارز در «کیف پول گرم» ذخیره شده است که به اینترنت وصل است و امکان دسترسی نسبتا آسان به آن را برای خرید و فروش و خرج کردن، به کاربر می‌دهد. تفاوت این دو گونه «کیف پول» کامپیوتری «گرم/سرد»، اساسا در میزان امنیت است.

آقای تایهوتو ۲۶ درصد سرمایه‌اش را برای خرید و فروش و حرکات پرخطر در بازار «گرم» نگه داشته است که ظاهرا بیشتر این خرید و فروش‌ها هم سودآور است. 

۷۴ درصد باقیمانده را نیز در چند «کیف‌‌پول سرد» (دو تا در اروپا، دو تا در آسیا، یکی در آمریکای جنوبی و یکی در استرالیا) نگه داشته است.

تایهوتو در توییتی نوشته است:
جمله قصار امروز در راستای مقاله سی‌ان‌بی‌سی:

«خود را از بردگی مالی برهانید، جز خودمان هیچ‌کس نمی‌تواند بیت‌کوین‌ها‌یمان را برای‌ ما حفظ کند»

شاید این کار او تصویری از یک کیف مخفی یا صندوق گنج مدفون را به ذهن آورد، اما این خانواده در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفته‌‌اند که این کیف‌های پول به روش‌های مختلف در جاهای گوناگونی پنهان شده‌اند، مثلا در خانه دوستان و در اتاق‌های امن مخصوص ذخیره اموال.

تایهوتو و خانواده‌اش از میزان دارایی رمزارز خود پرده برنداشتند، اما گفته‌اند که ترکیبی از بیت‌کوین، اتریوم و مقداری لایت‌کوین است.

آقای تایهوتو می‌گوید بیت‌کوین خریدن و روی هم گذاشتن کاری ندارد اما برای بازیابی آن آدم مجبور است شخصا به مکانی که آن‌ را نگه می‌دارد، سفر کند.

او قصد دارد در هر قاره یک کیف پول سرد ذخیره کند تا این خانواده کوچ‌نشین دیجیتال، حین سفر راحت‌تر به دارایی خود دسترسی داشته باشد.

© The Independent

بیشتر از زندگی