۱۳۰ پرستار به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند 

دبیر کل خانه پرستار: نگاه دولت به مردم و پرستاران اقتصادی است

در سال‌های گذشته هیچ تلاشی برای جذب پرستار صورت نگرفته و میزان استخدام پرستاران جدید تقریبا صفر بوده است - خبرگزاری فارس 

از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون، تعداد زیادی از کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به آن مبتلا شده و برخی جان خود را از دست داده‌اند. در ۱۸ ماه گذشته ۱۳۰ پرستار به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌ و برخی نیز به مشکلات روحی دچار شده‌اند. از سوی دیگر، با وجود تزریق واکسن، خطرهای ناشی از بیماری همچنان آنان را تهدید می‌کند؛ به طوری که برخی از آنان برای چندمین بار به بیماری مبتلا می‌شوند. متخصصان تنها راه نجات کادر درمان را پیشگیری از بیماری و واکسیناسیون عمومی می‌دانند و این در حالی است که به قول محمد شریفی‌ مقدم، دبیرکل خانه پرستار، مدیران سیستم درمانی کشور به پرستاران و مردم نگاهی اقتصادی دارند. 

نگاه اقتصادی که شریفی مقدم از آن صحبت کرده است، در مواردی مثل خرید غیرضروری داروها و تاکید بر ساخت واکسن داخلی مصداق دارد. 

نگاه اقتصادی به جان مردم 
به‌تازگی علیرضا زالی، رئیس ستاد مبارزه با کرونا در تهران، از خرید غیرضروری داروی رمدسیور به مبلغ ۷۲۰ میلیون یورو پرده برداشته است. سخنان زالی واکنش‌های زیادی را در پی داشت و حتی خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران هم برخورد با او را خواستار شد. تحلیلگران می‌گویند در صورت هزینه شدن این مبلغ برای خرید واکسن، مشکلات فعلی به وجود نمی‌آمد. پیش‌تر یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده بود که با این مبلغ می‌شد ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا خرید و حالا شریفی‌ مقدم، دبیر کل خانه پرستار، نیز می‌گوید: «اگر ۷۲۰ میلیون را برای خرید واکسن سینوفارم سه دلاری صرف می‌کردیم، می‌توانستیم بیشتر از جمعیت کشور واکسن وارد کنیم.»

در زمینه واکسن داخلی نیز به وزارت بهداشت انتقاد‌های زیادی وارد است. پس از اینکه در دی‌ماه ۱۳۹۹ علی خامنه‌ای واردات واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی به کشور را ممنوع کرد، ستاد اجرایی فرمان امام، نهاد اقتصادی زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی، مدعی شد که کار تولید واکسن داخلی را آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شرایطی که ویروس کرونا در حال گسترش بود و از مردم و کادر درمان قربانی می‌گرفت، وزارت بهداشت و نهادهای حکومتی برای راه‌اندازی تاسیسات و تجهیزات واکسن داخلی بسیارهزینه کردند. با وجود این، واکسن برکت نتوانست به وعده خود برای تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا عمل کند. 

حمیدرضا جمشیدی، رئیس هیات مدیره گروه دارویی برکت، به‌تازگی در یک برنامه تلویزیونی با دفاع از عملکرد این نهاد گفته که همه اقدام‌های برای تولید واکسن داخلی از کلنگ‌زنی محل کارخانه گرفته تا راه‌اندازی تجهیزات از نقطه صفر آغاز شده است. طبیعی است راه‌اندازی چنین تجهیزاتی در زمان کوتاه هفت ماهه، هزینه‌ای هنگفت در پی داشته باشد؛ در حالی که می‌شد این هزینه را برای خرید واکسن کرونا و نجات جان مردم صرف کرد؛ مثل کاری که کشور ترکیه در همسایگی ایران کرد. این کشور خرید واکسن به تعداد مورد نیاز را از زمستان ۱۳۹۹ آغاز کرد و پس از اینکه واکسن کافی خرید، برای تولید واکسن داخلی نیز خیز برداشت. اما در ایران همان‌گونه که مدیرکل خانه پرستار اذعان کرده است نگاه حکومت به سلامت مردم نیز اقتصادی است. 

این رویکرد که در یک سال و نیم گذشته مرگ تعداد زیادی از مردم و کادر درمان را در پی داشته است، همچنان ادامه دارد و این در حالی است که طبق گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت، موج پنجم کرونا هنوز به اوج خود نرسیده است و کادر درمان هم خسته و فرسوده‌اند. 

شریفی مقدم با اشاره به سیر صعودی مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا، از دولت، وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا خواست پرستاران را در کانون توجه قرار دهند. یکی از اقدام‌های حمایتی از پرستاران این است که تعداد آنان در مراکز درمانی افزایش یابد تا از فشار کاری‌ کاسته شود. به گفته شریفی‌ مقدم، تعداد پرستاران شاغل در ایران نسبت به جمعیت کشور ناچیز و همچون «کشورهای عقب‌افتاده» است. 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در سال‌های گذشته هیچ تلاشی برای جذب پرستار صورت نگرفته و میزان استخدام پرستاران جدید تقریبا صفر بوده و در حالی که سالانه حدود سه هزار پرستار از چرخه اشتغال خارج می‌شوند، نیروی جدیدی جایگزین این افراد نشده است. 

آخرین استخدام پرستاران در وزارت بهداشت بهمن ۱۳۹۹ انجام شد و اگرچه قرار بود ۴۰ هزار پرستار استخدام شوند، در نهایت تنها ۱۳هزار تن استخدام شدند. 

کمبود پرستار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حالی است که همه‌گیری کرونا در ۱۸ ماه گذشته فشار مضاعفی به کادر درمان وارد کرده است. شریفی‌ مقدم با بیان اینکه ناکارآمدی سیستم سلامت بر سر مردم و پرستاران خراب شده است، گفت: «اگر آمار کشته‌شدگان کادر درمان کشورها را بررسی کنیم، ایران در رده‌های نخست قرار می‌گیرد.» پیش‌تر علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، نیز گفته بود که ایران در کنار آمریکا و روسیه، بالاترین میزان ابتلا کادر درمان به ویروس کرونا را ثبت کرده است.