پلیس اسرائیل درباره دریافت رشوه توسط رئیس سابق موساد تحقیق می‌کند

میلیاردر استرالیایی در مراسم ازدواج دختر کوهن ٢٠ هزار دلار پرداخت

رئیس سابق موساد متهم به دریافت رشوه است - GALI TIBBON / POOL / AFP

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که پلیس در حال بررسی چندین ادعای دریافت رشوه علیه یوسی کوهن، رئیس سابق موساد است. گفته می‌شود وی هدیه‌ای غیرقانونی به ارزش ۲۰ هزار دلار را پذیرفته است.

به گزارش روزنامه هاآرتص، انتظار نمی‌رود که کوهن در این مرحله برای بازجویی فراخوانده شود و قرار است با توجه به نتیجه تحقیقات، در مورد این پرونده تصمیم‌گیری می‌شود. 

هفته گذشته آویچی مندلبلیت، دادستان کل اسرائیل به دادستان ایالتی دستور داد که تحقیقات کاملی در مورد اتهامات علیه کوهن انجام دهد. تلویزیون ملی کان در آن زمان گزارش داد که برخی از اتهامات به دلیل قوانین حفظ حریم خصوصی نمی‌توانند با جزئیات منتشر شوند. کوهن پذیرفته که از جیمز پکر، تاجر میلیاردر استرالیایی برای عروسی دخترش هدیه نقدی دریافت کرده است.

کوهن در یک مصاحبه تلویزیونی در ماه ژوئن، اندکی پس از بازنشستگی به عنوان رئیس سازمان جاسوسی، برای اولین بار در مورد این موضوع صحبت کرد. وی ادعا کرد که پس از مشورت با مشاور حقوقی موساد این وجوه را پذیرفته است و گفت که متعهد است که هدیه را پس دهد.

همچنین، ماه گذشته، کانال ۱۳ گزارش داد که کوهن متهم است که اطلاعات طبقه‌بندی شده را با مهماندار هواپیمایی که در دو سال گذشته با او در تماس شخصی نزدیک بوده، به اشتراک گذاشته است. در گزارش آن زمان آمده بود که این اتفاق توسط دفتر دادستان کل در حال بررسی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر ادعاهایی مبنی بر مشارکت کوهن در رقابت بین دو تاجر با نام‌های رام اونگار و مایکل لوی بر سر دریافت حق نمایندگی خودروهای شرکت کیا موتورز وجود دارد. وب سایت خبری تجاری مارکر گزارش داده است که اونگار مبلغ  ۳۴۱،۶۵۴ دلار به یک کنیسه مقابل خانه کوهن اهدا کرده است.

با این وجود، بعید است ماجرای ارتباط با مهماندار و اهدای پول به کنیسه منجر به تحقیقات کامل پلیس شود.

کوهن ۵۹ ساله در سن ۲۲ سالگی هنگام تحصیل در لندن در به ایتخدام موساد درآمد و پس از مدت کوتاهی به عنوان رئیس شورای امنیت ملی ارتقا یافت و به ریاست این سازمان رسید.

او که توسط بنیامین نتانیاهو به ریاست موساد منصوب شده بود، گفته است که نمی‌خواهد روزی نخست‌وزیر شود و فعلاً در فکر چنین جاه‌طلبی نیست.

کوهن همچنین هرگونه رابطه سیاسی غیرقانونی بین خود و نتانیاهو را هنگامی که به‌عنوان رئیس موساد فعالیت می‌کرد را رد کرده است.

بیشتر از جهان