طالبان به بازگشت احتمالی قطع دست و پا، سنگسار و اعدام اعتراف کرد

سخنگوی طالبان گفت: «این به پیروان مذهبی و دادگاه‌ها بستگی دارد و آن‌ها درباره مجازات تصمیم خواهند گرفت»

در روزهای گذشته داستان‌های وحشتناکی از مناطقی که اخیرا به دست طالبان افتاده، به گوش رسیده‌ است - AFP

طالبان اعتراف کرد حالا که به قدرت رسیده، ممکن است مجازات قطع دست و پا، سنگسار و اعدام مجرمان به افغانستان بازگردد.

در حالی که نیروهای این گروه پیکارجوی اسلام‌گرا برای تصاحب قدرت در کابل آماده می‌شدند، این گروه اصرار داشت که پاسدار حقوق زنان، رسانه‌ها و دیپلمات‌ها خواهد بود. 

اما یکی از سخنگویان طالبان در پاسخ به سوالی درباره مجازات خشونت‌آمیز مجرمان (که از ویژگی‌های حکومت طالبان در دهه ۱۹۹۰ بود) نوشت: «این به پیروان مذهبی و دادگا‌ه‌ها بستگی دارد. آن‌ها در مورد مجازات تصمیم می‌گیرند.»

سهیل شاهین در پاسخی مشخص درباره قطع دست و پا، سنگسار و کشتار دولتی به بی‌بی‌سی گفت: «هنوز نمی‌توانم به این سوال پاسخ بدهم. این بر عهده دادگاه‌ها و قضات و قوانین است.»

این گفته‌های آقای شاهین در حالی است که او در سایر سخنانش تلاش داشت هراس‌ها در مورد بازگشت این گروه به قدرت را از میان ببرد؛ از جمله این واهمه که رهبری گروه نتواند پیکارجویانش را کنترل کند.

این سخنگو در مصاحبه خود گفت: «ما به مردم به خصوص در شهر کابل اطمینان می‌دهیم که اموال و جانشان در امان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «رهبری ما به نیروهایمان گفته است که پشت دروازه‌های کابل بمانند و به شهر وارد نشوند. ما منتظر انتقال مسالمت‌آمیز قدرتیم.» او افزود که طالبان انتظار دارد این اتفاق خیلی زود رخ دهد.

حکومت طالبان به دلیل مجازات‌هایی همچون اعدام در ملاعام قاتلانی که دادگاه محکومشان کرده بود و قطع دست و پای متهمان به دزدی، بدنام بود.

زنان تقریبا به طور کامل از زندگی عمومی همچون اشتغال و آموزش کنار گذاشته شدند و دختران ۱۰ سال به بالا به حضور نیافتن در مدرسه تشویق می‌شدند.

این گروه پیکارجو تلویزیون، موسیقی و سینما را ممنوع و آثار تاریخی غیراسلامی را نابود کرد؛ از جمله مجسمه‌های معروف بودای بامیان در مرکز افغانستان که در سال ۲۰۰۱ نابود شدند.

در روزهای گذشته داستان‌های وحشتناکی از مناطقی که اخیرا به دست طالبان افتاده، به گوش رسیده‌ است. 

ماه گذشته جنگجویان این گروه به دفاتر بانک «عزیزی» شهر قندهار در جنوب این کشور وارد شدند و به ۹ زنی که آنجا کار می‌کردند دستور دادند محل را ترک کنند تا اقوام مردشان جای آن‌ها را بگیرند. ‌

اما آقای شاهین که با یک تلفن همراه به صورت زنده با بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد، گفت که زنان به «آموزش و کار» دسترسی خواهند داشت و اجازه دارند بدون همراهی مردان خانه را ترک کنند. 

او گفت: «ما به حقوق زنان احترام می‌گذاریم. سیاست ما این است که زنان به آموزش و پرورش و اشتغال و پوشیدن حجاب دسترسی داشته باشند».

او اظهار داشت که طالبان باور دارند که «هیچ کس نباید کشور را ترک کند» چون «ما به تمامی استعدادها و ظرفیت‌ها نیاز داریم و می‌خواهیم همه‌ ما در این کشور بمانیم و مشارکت کنیم.»

در حالی که بحران عمیق‌تر می شود، گفته شده قرار است دومینیک راب، وزیر خارجه زیر آتش انتقاد، از تعطیلات خود بازگردد.

او در توییتر نوشت که «نگرانی عمیق خود» را با وزیر خارجه افغانستان در میان گذاشته و افزود:‌ «حیاتی است که جامعه بین‌المللی با وحدت به طالبان اعلام کند که خشونت باید پایان یابد و از حقوق بشر باید پاسداری شود.»

© The Independent