بایدن آماده شکستی سهمگین در افغانستان می‌شود

برعکس آنچه در تهران ۱۳۵۸ و حمله انقلابیون تندرو ایرانی به سفارت آمریکا رخ داد، کارمندان سفارت آمریکا در کابل هستند تا نگذارند چیزی به دست طالبان بیفتد

جو بایدن رئیس‌جمهور دمکرات ایالات متحده آمریکا- AFP

دولت بایدن برای سقوط کابل و عقب‌نشینی از هرگونه حضور دیپلماتیک در افغانستان آماده می‌شود. این وضع، عقب‌گرد کاملی است از آنچه پیش‌تر انتظار می‌رفت.

به نوشته تارنمای آکسیوس، دستیاران ارشد رئیس ‌جمهوری بایدن هر چه بیشتر احتمال می‌دهند که از پایان ماه اوت به بعد، ایالات متحده حضور بادوام دیپلماتیک ‌در افغانستان نداشته باشد. ۳۱ اوت تاریخی است که بایدن برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تعیین کرده است.

این وضعیت، حتی در مقایسه با چند هفته پیش، یک عقب‌گرد عمده به شمار می‌رود.

فرض حلقه داخلی دولت بایدن بر این بوده است که کابل مدت کوتاهی پابرجا می‌ماند و به حضور دیپلماتیک آمریکا و کمک به تامین حقوق زنان افغانستان پس از خروج نیروهای ایالات متحده، کمک می‌کند.

آکسیوس می‌گوید که سه هزار تنفگدار دریایی و سرباز آمریکایی که برای کمک به روند خروج وارد کابل شده‌اند، تا پایان ماه اوت از افغانستان خواهند رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که بایدن برای تعطیلات به خانه‌اش در ایالت دلاور رفته است، در ارتباط کامل و مداوم با اوضاع افغانستان است و همزمان، نیروهای آمریکایی در حال خروج از افغانستان هستند.

تصویر بزرگ از ماجرا این است که سفارت آمریکا در کابل، فراتر از یک بنای دیپلماتیک و مرکز عمده اطلاعات و امنیت است که مدارک و اسناد و تجهیزات موجود در آن، باید خارج یا معدوم شوند.

برعکس آنچه در تهران ۱۳۵۸ و حمله انقلابیون تندرو ایرانی به سفارت آمریکا و دست یافتن آنان به مدارک و اسناد حساس رخ داد، کارمندان سفارت آمریکا در کابل هستند تا نگذارند چیزی باقی بماند و به دست طرف مقابل بیفتد.

دیپمات‌های آمریکایی در سفارت دستور دارند تا هر گونه اسناد و مدارک مهم و کامپیوترها را قبل از ترک ساختمان معدوم کنند.

به‌رغم تلاش‌‌ها برای تامین امنیت کارمند آمریکایی و حامیان افغانستانی آنان، بایدن باید شکست، و نیز تسلط طالبان بر سفارت، اقامتگاه سفیر، و باشگاه تفریحی سربازان، دیپلمات‌ها، و روزنامه‌نگاران را مشاهده و تحمل کند.

اکنون پرچم آمریکا از محوطه سفارت و مراکز آمریکایی کابل پایین کشیده می‌شود. نگه داشتن پرچم و بازگرداندن و تحویل آن به ایالات متحده، معمولا برای سفیر یا کاردار سفارت، اقدامی پرافتخار است.

آکسیوس به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: «سفارت باز است و ما خدمات کنسولی چون خدمات اضطراری به شهروندان آمریکایی و برنامه ویزای ویژه مهاجرتی و نیز ارتباط دیپلماتیک با مردم و دولت افغانستان را ادامه می‌دهیم.»

او گفت که آمریکا کماکان بر مقابله با تروریسم نیز تمرکز خواهد داشت و برای تامین امنیت کارکنان سفارت، اوضاع را کنترل خواهد کرد. او گفت:‌‌ «این کاری است که برای هر مرکز دیپلماتیک در محیط‌های پرچالش انجام می‌دهیم.»

به نوشته آکسیوس، تیم دیپلماتیک باقی‌مانده در کابل کوچک خواهد بود تا بتواند با سرعت خارج شود. زمان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و از آن برای صدور ویزاهای ویژه مهاجرتی برای شهروندان افغانستان، و خروج پرسنل غیرنظامی استفاده می‌شود.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به آکسیوس گفت، تا ۳۱ اوت زمان زیادی باقی است و «نمی‌توانند ما را بیرون کنند.»

این مقام دولتی گفت که وضعیت در افغانستان به شدت بی‌ثبات است و به سرعت تغییر می‌کند، و از همین رو مقام‌های ارشد دولتی اوضاع را روزانه مدیریت می‌کنند.

دیپلمات‌های آمریکایی در همکاری با کشورهای دیگر در حال بررسی این موضوع هستند که آیا در پذیرش شهروندان افغانستانی که به آمریکایی‌ها کمک کردند و اکنون باید از ترس تلافی طالبان کشور را ترک کنند، همکاری می‌کنند یا نه.

قطر یکی از کشورهای عمده در این مذاکرات همکاری است، اما گفت‌وگو با کویت و دیگر کشورها برای اسکان موقت شمار اندکی از شهروندان افغانستان ادامه دارد.

یک تبعه افغانستان در کابل که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کرده است، گفت که پیمانکاران محلی افغانستانی وحشت‌زده‌اند. او گفت:‌ «همه می‌خواهند از کشور خارج شوند.»

بیشتر از جهان