درگذشت دیوید کوک، تاجر میلیاردر و یکی از ثروتمندترین افراد دنیا

کوک با سهام خود در صنایع کوک ۴۲.۴ میلیارد دلار ثروت شخصی به دست آورد

دیوید کوک و همسرش جولی کوک
Michael loccisano  / AFP

دیوید كوک (یا «کخ»)، یكی از دو برادر میلیاردری كه بیشتر به خاطر لابیگری سیاسی شناخته می‌شود، در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

خبر درگذشت یازدهمین ثروتمند جهان برای نخستین بار توسط نیویورکر گزارش شد و سپس توسط سی بی اس نیوز تأیید شد.

آقای كوک، صدر شرکت صنایع كوک بود و تا سال ۲۰۱۸ به عنوان نایب مدیرعامل در آن شركت چند ملیتی فعالیت می‌كرد. او سال گذشته اعلام كرد که به دلیل وضعیت وخیم سلامتی‌اش، از شبکه فعالیت‌های سیاسی خود بازنشسته شده است.

چارلز كوک، رئیس و مدیرعامل صنایع کوک، در بیانیه درگذشت برادرش نوشت: «با قلبی سنگین از اندوه درگذشت برادرم دیوید را اعلام می‌كنم.»

«هرکس که با دیوید همکاری کرده است، مطمئناً از شخصیت عظیم و شور و شوق او برای زندگی تجربه‌ای دارد. بیست و هفت سال پیش، دیوید به سرطان پیشرفته پروستات مبتلا شد و پیش‌بینی تلخ پزشکان این بود که او فقط چند سال زنده خواهد ماند. دیوید دوست داشت بگوید که ترکیبی از پزشکان نابغه، داروهای مدرن و سرسختی او، سرطان را به پستو راند. به همین خاطر همه ما سپاسگزاریم که در نتیجه زنده ماندنش، توانست بر زندگی‌های بسیاری دیگر نیز تأثیر بگذارد.»

دیوید کوک ۷۹ ساله همراه با برادرش چارلز، صدها میلیون دلار صرف نظام سیاسی و لابی‌گری برای ترویج برنامه‌های محافظه‌کاران کرد.

او از طریق سهامش در صنایع كوک، که آمیزه‌ای گسترده از علایق مختلف او از جمله نفت، مواد شیمیایی، انرژی و کود بود، به ثروت شخصی معادل ۴۲.۴ میلیارد دلار (۳۴.۶ میلیارد پوند) دست یافت.

شرکت خصوصی او که سال گذشته ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد داشته است، اغلب به خاطر سابقه تخریب محیط زیست، آماج انتقاد بوده است و به دلیل نشت مواد شیمیایی و نفتی، درگیر تعدادی پرونده حل و فصل حقوقی بوده است.

آقای كوک همراه با برادر بزرگترش چارلز، میلیاردها دلار از سودی را كه از طریق صنایع كوک به دست آورده بودند، صرف ترویج  (طرح‌های) «لیبرتارین» (دیدگاه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شدیدا راست‌گرا و محافظه‌کار) كردند.

در ادامه بیانیه آمده است: «در حالی که این روز برای همه ما بسیار غم‌انگیز است، می‌خواهم بدانید که دیوید به کار خارق‌العاده‌ای که همه شما انجام داده‌اید تا صنایع کوک به یک شرکت موفق امروزی تبدیل شود، افتخار می‌کرد. جای او بین ما خالی خواهد بود، اما هرگز فراموش نخواهد شد.»

برادر بزرگ دیوید كوک، در بیانیه‌ای که سال گذشته در مورد بازنشستگی برادرش صادر کرد، اظهار داشته بود كه او «عمیقاً اندوهگین» است و اینکه «دیوید همواره مبارز» بوده است.»

وی با اشاره به وخیم‌تر شدن اوضاع سلامتی‌ برادرش، افزوده بود که «او با همین روش با این چالش برخورد می‌کند.»

بازماندگان آقای كوک، همسرش جولیا كوک و سه فرزندشان هستند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان