اسرائیل به دنبال طرح جایگزین سناریوی شکست مذاکرات هسته‌ای است

اکسیوس می‌گوید از نگاه مقامات اسرائیل ویلیام برنز درباره آمادگی ایران برای بازگشت به برجام دچار تردید است

نخست‌وزیر (سمت راست) و وزیر امور خارجه اسرائیل-RONEN ZVULUN / POOL / AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار اخیر خود با ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای به او گفته که آمریکا و اسرائیل باید روی «استراتژی مشترکی برای شکست مذاکرات هسته‌ای و عدم بازگشت ایران به برجام» کار کنند.

مقامات اسرائیل در گفت‌و‌گو با خبرنگار اکسیوس اعلام کرده‌اند که اسرائیل با همکاری آمریکا به دنبال طرح جایگزین احیا نشدن برجام است.

به گزارش اکسیوس، مقامات امنیتی، دولتی، دیپلماتیک و جامعه اطلاعاتی اسرائیل بر این باورند که با به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی، شانس احیای برجام کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات دولت بایدن پس از اعلام پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری تحریم شده ایران، بارها و به روشنی اعلام کرده‌اند که آماده بازگشت به میز مذاکره با دولت رئیسی هستند. رئیس‌جمهوری که نامش با هیات مرگ و اعدام‌های دهه ۶۰ گره خورده است.

اکسیوس با اشاره به سفر اخیر برنز به اسرائیل گزارش داده که موضوع یافتن طرح جایگزین عدم بازگشت ایران به برجام در دستور کار ملاقات مقامات عالی‌رتبه اسرائیل و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا قرار داشته است.

این نشست مقدمه‌ای برای دیدار مقامات عالی اسرائیل و آمریکا در پایتخت ایالات‌متحده به‌شمار می‌رود. نفتالی بنت اواخر ماه اوت به واشینگتن سفر می‌کند و با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بنت در دیدار با برنز درباره برآورد خود از سیاست در قبال ایران سخن گفته است. ببه گفته مقامات اسرائیل، تصور آنها این است که برنز نیز درباره آمادگی ایران برای بازگشت به برجام دچار تردید است.