عبدالله عبدالله: طالبان به راه‌ حل سیاسی باور ندارند

طالبان می‌گویند تا زمانی‌ که اشرف غنی از قدرت کنار نرود، مذاکرات صلح معنا ندارد

عبدالله در قطر می‌کوشد با طالبان به توافق صلح برسد - KARIM JAAFAR / AFP

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در نشست تروایکای توسعه یافته که در دوحه قطر برگزار شده بود، از افزایش حملات طالبان، فرار از میز مذاکرات صلح بین‌افغانی و علاقه‌مندی آنان به دوام جنگ انتقاد کرد و گفت طالبان با افزایش حملات شان به شهرهای بزرگ نشان دادند که به راه‌حل سیاسی باور ندارند.

آقای عبدالله افزود:«در ماه‌های گذشته طالبان از خود در بحث‌های صلح جدیتی نشان نداده‌اند و ما شاهد پیشرفتی در مذاکرات صلح نیستیم و به این اساس معلوم می‌شود که طالبان به راه‌ حل سیاسی باور ندارند.»

عبدالله عبدالله، از دوام روابط طالبان با گروه‌های تروریستی و حملات آنان به شهرهای بزرگ افغانستان نیز انتقاد کرد و گفت:«دولت افغانستان، طرفدار یک راه حل سیاسی از طریق مذاکرات و تعیین میانجی‌ها می‌باشد، اما طالبان با حفظ روابط شان با گروه‌های دهشت‌افکن از مذاکرات صلح فرار می‌کنند و حملات خود را به بزرگ شهرها افزایش دادند.»

او در ادامه افزود:«ما طرف‌دار صلح هستیم و برای پیشبرد مذاکرات صلح و حل مشکل کنونی افغانستان از راه گفت‌وگو، طرح روشن در دست داریم، اما طالبان به صلح باور ندارند. طالبان اگر می‌خواهند که اعتماد مردم افغانستان را به‌دست بیاورند حمله به شهرها و مردم را باید قطع کنند تا زمینه برای رسیدن به یک توافق سیاسی مساعد شود.»

عبدالله عبدالله، پس از رسیدن به ریاست شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، بارها از طالبان خواست که از جنگ و کشتار دست بردارند و راه مذاکره و گفت‌وگو را در پیش بگیرند. اکنون مذاکرات صلح متوقف است. طالبان جنگ را افرایش داده و شماری از روستاها و چندین استان‌ را نیز تصرف کرده‌اند.

حالا بار دیگر آقای عبدالله از طالبان انتقاد کرده و گفته است که این گروه هیچ علاقه‌‌ای برای گفت‌وگوهای صلح ندارد و تلاش می‌کند که از راه زور به قدرت برسدو به گفته عبدالله این کار آنان اشتباهی بزرگ خواهد بود و مردم در برابر آنان خواهند ایستاد. 

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری، امرالله صالح معاون اول آقای غنی، حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی افغانستان و ده‌ها مقام حکومتی این کشور، طالبان را گروهی ترریستی و جنگ‌جویان پاکستان خوانده و تاکید کرده‌اند که این گروه جز کشتار، ویرانی و تطبیق اهداف دیگران در افغانستان کار دیگری ندارد و طالبان اگر خود را افغان می‌دانند، باید از جنگ دست کشیده برای صلح تلاش کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون با بیرون شدن سربازان خارجی از افغانستان، طالبان حملات خود را علیه نظامیان افغان افزایش داده‌اند و هیچ خبری از آغاز مذاکرات صلح و اعلام آتش‌بس به گوش نمی‌رسد. باورها این است که طالبان با رفتن خارجی‌ها می‌خواهند از راه نظامی به قدرت برسند، اما رئیس‌جمهوری غنی، بارها تاکید کرده است که طالبان خواب رسیدن به قدرت از راه نظامی را از سر دور کنند و تا زنده باشد به این گروه اجازه پیروزی را نخواهد داد، او گفته طالبان باید صلح کنند و در غیر این صورت، کشته می‌شوند. 

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در صحبت‌هایی که بارها با ایندیپندنت فارسی داشت، گفته است که هیئت طالبان در دوحه صلاحیت کامل برای پیشبرد مذاکرات صلح دارد، اما این دولت افغانستان است که بر جنگ پافشاری می‌کند و صلاحیت کامل به هیئت خود نمی‌سپارد تا مذاکرات به نتیجه برسد.

طالبان در گذشته بارها گفته‌اند که اگر دولت افغانستان و آمریکا خواهان ختم جنگ و تامین صلح هستند، باید تمام مواد مندرج در توافقنامه دوحه را عملی کنند. 

حالا مذاکرات صلح متوقف است و طالبان کنترل بیش از هفت استان را به دست گرفته‌اند. طالبان با پیشروی‌هایی که دارند، تاکید کرده‌اند تا زمانی که رئیس‌جمهوری غنی از قدرت کنار نرود، مذاکرات صلح را آغاز نمی‌کنند و به جنگ خود علیه حکومت غنی ادامه می‌دهند. اما آقای غنی، خواست طالبان برای رفتن از قدرت را محال می‌داند و تاکید دارد که طالبان باید صلح کنند و در غیر آن نابود می‌شوند.   

بیش از دوسال از آغاز مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان می‌گذرد، اما اکنون این مذاکرات بی‌نتیجه متوقف مانده است. طالبان همزمان حملات خود را علیه دولت افغانستان افزایش داده‌اند و توانسته‌اند که بیش از دوصد روستا و هفت استان را نیز تصرف کنند. با این پیشروی، تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد که طالبان بار دیگر به صلح تن دهند و با هیئت افغانی روی یک میز بنشینند و بر سر  پایان جنگ و تامین صلح در افغانستان به توافقی سیاسی برسند.   

بیشتر از جهان