شمخانی از وزیر خارجه عراق خواست گروه‌های کرد ایرانی را اخراج کند

شمخانی، فوآد حسین را تهدید کرد که در غیر این صورت ایران خود وارد عمل می‌شود

دیدار فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی-عکس از فارس

یک مقام ارشد جمهوری اسلامی از دولت عراق خواست گروه‌های کرد ایرانی مستقر در خاک عراق را اخراج کند.

به گزارش ایرنا، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبری جمهوری اسلامی در این شورا، در دیدار روز سه‌شنبه با فواد حسین، وزیر خارجه عراق، گفت: «از دولت عراق می‌خواهیم که نسبت به اخراج این گروه‌ها از کردستان عراق تحرک جدی‌تری داشته باشد تا ایران مجبور به اقدام پیشدستانه برای جلوگیری از تداوم شرارت تروریست‌های مسلح در کردستان عراق نشود.»

ایرنا این گفته‌های شمخانی را متوجه «برخی گروه‌های تروریستی مسلح مخالف ایران در منطقه اقلیم کردستان» دانست.

دو حزب تاریخی کردهای ایران، حزب دموکرات کردستان ایران و کومه‌له، به همراه سازمان‌هایی که از این دو حزب انشعاب کرده‌اند نیروهایی در خاک کردستان عراق دارند و در هماهنگی با مقامات اقلیم کردستان هستند.

نیروهای منتسب به جمهوری اسلامی هفته گذشته موسی باباخانی یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب دموکرات کردستان در شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان را ترور کردند. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، مدعی شده بود که باباخانی توسط «گروهی ناشناس» به قتل رسیده است.

یک منبع آگاه به مسائل امنیتی کردستان عراق به «ایندیپندنت فارسی» گفت: «نیروهای جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته به جسارت خود افزوده‌اند و در هر دو بخش اقلیم کردستان (هم مناطق تحت تسلط حزب دموکرات کردستان عراق و هم مناطق تحت تسلط دیگر حزب مهم این اقلیم، اتحادیه میهنی کردستان) حضور خود را گسترش داده‌اند.»

جمهوری اسلامی در ضمن سابقه شلیک راکت به مقر گروه‌های کرد مخالف خود در عراق و کشتار آن‌ها را نیز دارد.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه عراق به شمخانی، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت و افزود که دولت عراق مخالف هرگونه اقدام علیه ایران از خاک خود است. حسین گفت: «با هر گروه و هر جریانی که به هر نحو بخواهد از خاک عراق برای تهدید امنیت ایران سواستفاده کند قویا برخورد خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای حسین خود کرد است و از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق که حزب خواهر حزب دموکرات کردستان ایران به شمار می‌رود. او از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ رئیس دفتر مسعود بارزانی، رئیس وقت اقلیم کردستان، بود. برخی گروه‌های شیعه حامی تهران در عراق پیش از این به حسین بخاطر هویت قومی‌اش حمله کرده و او را «وزیر خارجه جدایی‌طلب» خوانده‌اند، بخصوص پس از این‌که چند هفته پیش خواهان تمدید حضور نیروهای آمریکا در عراق برای مقابله با داعش شده بود.

شمخانی در دیدار با حسین به آمریکا، بریتانیا و اسرائیل نیز حمله کرد و گفت آن‌ها مشغول «بسترسازی برای ایجاد ناامنی و سوتفاهم میان کشورهای حوزه خلیج فارس» هستند. او وعده داد که جمهوری اسلامی «طرح‌های ضربه‌زننده به ثبات منطقه» از سوی این سه کشور را «خنثی» می‌کند.

نماینده خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی به تحریم‌هایی که آمریکا بر برخی چهره‌های نزدیک به ایران در عراق، سوریه و لبنان وارد کرده است نیز واکنش نشان داد و مدعی شد واشنگتن در حالی چنین می‌کند که به گروه‌های تروریستی برای کشتار مردم منطقه «چراغ سبز» می‌دهد. شمخانی گفت: «انزجار ملت‌ها از آمریکا و متحدانش به علت اعمال همین رفتارهای دوگانه و شیطنت‌آمیز است.»

شمخانی در ضمن خواهان اجرای کامل و سریع توافق‌نامه‌های تهران و بغداد شد.

دولت کنونی عراق تحت زمامداری مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر، برای اولین بار در سال‌های اخیر کوشیده از زیر سایه جمهوری اسلامی خارج شود و سخت می‌کوشد با نفوذ این کشور در عراق مقابله کند. دولت کاظمی بارها وارد درگیری با گروه‌های شبه‌نظامی شیعه وفادار به تهران شده است. عراق قرار است در ماه اکتبر عازم انتخابات شود گرچه برخی گروه‌های سیاسی عمده در کشور همچون طرفداران مقتدی صدر، روحانی شیعه، و حزب کمونیست عراق (که در انتخابات قبلی متحد صدر بود و با هم به رتبه اول رسیدند) فعلا گفته‌اند در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

مقامات رهبری اقلیم کردستان عراق با این واقعیت روبه‌رو هستند که نیروهای کرد سه کشور کردنشین دیگر منطقه‌ (ایران، سوریه و ترکیه) در خاک آن‌ها حضور دارند. در ماه‌های اخیر ترکیه بارها در خاک این اقلیم عملیات نظامی کرده تا با نیروهای «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) برخورد کند. نیروی سیاسی غالب در میان کردهای سوریه نیز از متحدین سیاسی «پ‌ک‌ک» هستند که ترکیه آن‌ها را تروریستی می‌داند و در خاک سوریه نیز با آنها برخورد نظامی کرده است. متحدان «پ‌ک‌ک» در ضمن نقشی کلیدی در رهبری گروه‌های شبه‌نظامی ایزدی‌ها در منطقه سنجار (شنگال) در عراق دارند و در آن‌جا به نوعی با شبه‌نظامیان شیعه و جمهوری اسلامی در یک جبهه قرار دارند.