ایران، مضمون اصلی مذاکرات رئیس سیا در سفر به اسرائیل

اسرائيل خواهان آگاهی از موضع آمریکا نسبت به دولت ابراهیم رئیسی است

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) - AL DRAGO / POOL / AFP

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، روز سه‌شنبه از اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی دیدار می‌کند. این اولین سفر او به اسرائيل و فلسطین در این سمت است و به گزارش وب‌سایت آکسیوس، قرار است ایران موضوع اصلی گفتگو باشد. روزنامه «اورشلیم پست» نیز در گزارشی به قلم لاهاو هارکوف تایید کرد که ایران موضوع اصلی صحبت خواهد بود.

باراک راوید، خبرنگار دیپلماتیک «آکسیوس» به نقل از مقامات اسرائیلی گفت که آن‌ها می‌خواهند از موضع آمریکا نسبت به دولت ابراهیم رئیسی در ایران و ادامه مذاکرات برجام باخبر شوند. علاوه بر بحران هسته‌ای ایران، اقدامات تهران در منطقه نیز موضوع صحبت خواهد بود.

آقای برنز به غیر از اسرائیل به رام‌الله نیز می‌رود تا در آن‌جا با مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین، از جمله محمود عباس، رئیس این تشکیلات، و ماجد فرج، رئیس سازمان اطلاعات فلسطین،‌ دیدار کند.

برنز در حالی عازم این سفر شده که تنش‌ها بین اسرائیل و ایران در پی حمله اخیر ایران به نفتکش «مرسر استریت» در نزدیکی ساحل عمان به اوج رسیده است. مقامات اسرائيل چند بار ایران را تهدید به حمله تلافی‌جویانه کرده‌اند. در عین حال تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله در مرز این کشور با لبنان نیز به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است و این گروه اخیرا برای اولین بار پس از سال‌ها راکت‌پراکنی به سوی شمال اسرائيل را از سر گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای برنز علاوه بر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، با مقامات ارشد دفاعی و اطلاعاتی کشور و دیوید بارنیا، رئیس موساد، نیز دیدار خواهد کرد. به گزارش اورشلیم پست، دیدار برنز و بنت روز چهارشنبه انجام می‌شود.

ایران در ضمن یکی از موضوعات اصلی سفر هفته پیش شمریت مئیر، مشاور دیپلماتیک بنت، و ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، به واشنگتن بود.

سفارت آمریکا در اسرائیل به سئوال‌های رسانه‌های محلی در مورد این سفر پاسخ نداده است. سخنگوی سازمان سیا نیز در این مورد اظهار نظر نکرده است.

سفر برنز در حالی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد برخی چهره‌ها در دولت بایدن دارند هم‌اینک به گزینه‌هایی به غیر از برجام برای آینده روابط با ایران فکر می‌کنند. به گزارش بلومبرگ، لغو برخی تحریم‌ها در ازای توقف روند غنی‌سازی اورانیوم یکی از این گزینه‌ها است. موضع رسمی آمریکا البته هنوز لزوم بازگشت به برجام و سپس مذاکرات بعدی برای توافقی «مستحکم‌تر و بلندمدت‌تر» است. اما مقامی اسرائیلی که در گفتگو با آمریکایی‌ها درباره ایران مشارکت دارد به «اورشلیم پست» گفت بسیاری در وزارت خارجه آمریکا بازگشت به برجام را ممکن نمی‌دانند.

سازمان سیا و موساد روابط تاریخی نزدیکی با یکدیگر دارند و در زمان دولت دونالد ترامپ بارها علیه حکومت ایران همکاری کردند. سازمان سیا در ضمن با همتای فلسطینی خود رابطه نزدیکی دارد و در زمینه مقابله با تروریسم با آن همکاری می‌کند. حتی وقتی رابطه بین ترامپ و عباس عملا قطع شده بود، روابط امنیتی آمریکا و فلسطین ادامه یافت.

آقای برنز در سال‌های طولانی حضور خود در وزارت خارجه روابط نزدیکی با مقامات مختلف اسرائیل و فلسطین داشته است. از جمله با مایک هرتزوگ که اخیرا به عنوان سفیر جدید اسرائیل در واشنگتن منصوب شد. برنز در ضمن از اولین طراحان و مجریان برجام است. در در سال ۲۰۱۳، برنز و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کنونی، بودند که مذاکرات محرمانه با ایران در عمان را آغاز کردند. آمریکا در مورد آن مذاکرات مخفی به اسرائیل و سایر متحدانش در منطقه خبری نداده بود و این باعث خشم دولت وقت اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو شد. این سابقه‌ای است که اسرائیلی‌ها بدون شک هنگام گفتگو با برنز در نظر خواهند داشت.