مکرون به رئیسی: ایران هر چه زودتر به نقض تعهدات هسته‌ای خود پایان دهد

رئیسی در تماس تلفنی با مکرون: اروپا و آمریکا تعهداتشان را نقض کردند

امانوئل مکرون (چپ)، رئیس جمهوری فرانسه، و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران-  AFP 

روسای جمهوری فرانسه و ایران روز دوشنبه در تماسی تلفنی، در باره مذاکرات احیای برجام و مسایل منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون از ایران خواست بدون اتلاف وقت، تعهدات خود را در چهارچوب توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی از سر گیرد و به مذاکرات وین برگردد.

به گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران، ابراهیم رئیسی در پاسخ، «با اشاره به نقض مکرر و فاحش تعهدات از سوی آمریکا و همچنین عدم پایبندی سه کشور اروپایی عضو برجام به تعهدات خود در این توافق بین المللی»، گفت: «آمریکایی‌ها با وضع تحریم‌های جدید تعهدات خود را به‌طور آشکار نقض کرده و حتی تحریم‌های جدید را به حوزه اقلام بشردوستانه هم کشاندند.»

او افزود: «در هر مذاکره‌ای، باید حقوق ملت ایران استیفا و منافع ملت ما تامین شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حفظ امنیت دریایی و آزادی کشتی‌رانی، دیگر موضوع اصلی این گفت‌وگوی تلفنی بود و مکرون با تاکید بر اهمیت این مسئله برای فرانسه، لزوم آغاز گفت‌وگو برای حفظ ثبات و امنیت در خاورمیانه را یادآور شد.

رئیسی در پاسخ گفت، «جمهوری اسلامی (ایران) نسبت به تامین امنیت و حفظ بازدارندگی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان بسیار جدی است و با عوامل سلب کننده امنیت مقابله خواهد کرد.»

این در حالی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه اعلام کرد که شواهد، به روشنی نقش ایران را در حمله مرگبار به کشتی مرسر استریت نشان می‌دهد. بریتانیا و رومانی که شهروندان خود را در آن حمله از دست داده‌اند، همراه با لیبریا، اسرائیل، و آمریکا، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته‌اند. گروه هفت نیز اخیرا به شواهدی اشاره کرده است که نشان‌دهنده دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در آن حمله پهپادی است. پس از آن نیز سنتکام، فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در منطقه، اعلام کرده بود که یکی از سه‌پهپادی که در محل حمله به کشتی کشف شده، تولید ایران بوده است.

اوضاع لبنان نیز در گفت‌وگوی تلفنی مکرون و رئیسی مطرح شد، و به گزارش خبرگزاری‌های ایران، رئیسی گفت: «ما از هر اقدامی که در جهت ثبات، امنیت و بهبود وضعیت اقتصادی مردم لبنان باشد، حمایت کرده و در این زمینه از همراهی فرانسه استقبال می‌کنیم.»