بحران برق در ایران: قطع صادرات، شروع دوباره خاموشی

«صادارت برق از ۲ هزار مگاوات در سال گذشته به ۱۵۰ مگاوات کاهش یافته است»

افزایش گرما موجب افزایش مصرف برق شده است و نیروگاه‌ها جوابگوی مصرف نیستند- ایرنا

تولید و توزیع برق در ایران به مرحله‌ای بحرانی رسیده‌ است. به گزارش ایرنا، صادرات برق ایران به کشورهای همسایه به نزدیک صفر رسیده و خاموشی‌های گسترده بار دیگر گریبانگیر مردم شده است.

روز دوشنبه، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت که بیشترین خاموشی‌ها و قطع‌ شدن‌های برق مربوط به هفته جاری و به‌خصوص روزهای یکشنبه و دوشنبه بوده است.

مصطفی رجبی مشهدی در باره صادرات برق نیز گفت که صدور برق به عراق متوقف شده است و به افغانستان هم کاهشی چشمگیر یافته‌است: «امروز بنا بر قراردادهای موجود ۱۳ مگاوات برق به افغانستان صادر شد، در حالی که هفته قبل این میزان ۱۰۰ مگاوات بود.»

او افزود: «سال گذشته حدود ۲ هزار مگاوات صادرات برق داشتیم که امسال به دلیل نیاز داخلی، صادرات به ۱۵۰ مگاوات کاهش یافته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رجبی مشهدی، «اگر کارخانه‌ها یا هر جای دیگری که نیروگاه کوچکی داشته و برق مازاد داشته باشند، ما آن را به قیمت ۳۸۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت می‌خریم، در حالی که برقی که می‌فروشیم ۸۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است.»

همزمان، ایرنا روز دوشنبه گزارش داد که قطع مکرر برق در شهر یزد موجب قطع چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در برخی تقاطع‌ها شد و به راهبندان و بی‌نظمی و گاه تصادف انجامید.

پلیس راهور یزد اعلام کرد که قطع برق بدون اعلام قبلی بوده است و همین امر موجب شده تا پلیس راهنمایی و رانندگی نتواند از قبل برنامه‌ای برای اعزام ماموران به چهارراه‌ها و میدان‌ها تدارک ببیند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع برق استان یزد، گفت که افزایش گرما موجب افزایش مصرف برق شده است و نیروگاه‌ها جوابگوی مصرف نیستند.

محسن نگارش افزود: «این یک مشکل سراسری و کشوری است. اگر برق برخی مناطق را قطع نکنیم، ممکن است کل شبکه دچار فروپاشی شود.»