معاون وزیر خارجه بحرین در اسرائیل: برجام حاصلی جز خشونت و افراط‌گرایی نداشت

بحرین و اسرائیل در محل مرکز امور همگانی اورشلیم، قراردادی برای همکاری در زمینه مطالعات راهبردی، بین‌المللی، و انرژی امضا کردند

آلون اوسپیز، مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل، به معاون وزارت خارجه بحرین خوشامد گفت - عکس از تارنمای وزارت خارجه بحرین

 معاون وزیر خارجه بحرین، روز یکشنبه در نخستین دیدار خود از اسرائیل، گفت که توافق هسته‌ای با ایران جز افزایش خشونت و افراط‌گرایی در خاورمیانه، حاصلی نداشته است.

شیخ عبدالله بن احمد آل خلیفه، روز یکشنبه در اورشلیم و در نخستین روز از دیدار چهار روزه خود از اسرائیل که برای تحکیم روابط میان دو کشور انجام می‌گیرد، سخن می‌گفت.

او گفت: «آیا [توافق هسته‌ای] با ایران نتیجه‌ای داشته است که شاهدش باشم؟ به‌عکس. برجام در آتش بحران‌ها در سراسر خاورمیانه دمید.»

بحرین و اسرائیل امروز در محل مرکز امور همگانی اورشلیم، قراردادی برای همکاری در زمینه مطالعات راهبردی، بین‌المللی، و انرژی امضا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دُر گلد، رئیس آن مرکز، گفت که هدف از آن قرارداد «رساندن پیامی به آمریکا، اروپا، و دیگر کشورها است که متوجه خطر مشترکی باشند که کشورهای امضاکننده پیمان ابراهیم را تهدید می‌کند؛ یعنی سیاست‌های ایران در منطقه و جهان.»

آقای آل خلیفه امروز با یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، دیدار کرد و انتظار می‌رود با اسحاق هرزوگ، رئیس جمهوری آن کشور، نیز ملاقات کند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، سه شنبه گذشته گفت که کشورش در تلاش است برای اقدام جهانی علیه ایران بر سر حمله به نفتکش مرسر استریت، حمایت بین‌المللی را کسب کند. بنت همچنین گفت که اسرائیل در صورت لزوم می‌تواند به تنهایی دست به اقدام بزند.

ایالات متحده‌ آمریکا، بریتانیا و اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله به کشتی تحت مدیریت اسرائیل مرسر استریت می‌دانند. در حمله پهپادی به نفتکش مرسر استریت در روز پنجشنبه گذشته یک شهروند رومانی و یک بریتانیایی کشته شدند.

پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با اطمینان ایران را به انجام حمله اخیر در سواحل عمان متهم کرد و گفت ایالات متحده با شرکای بین‌المللی‌ خود همکاری می‌کند تا واکنشی مشترک به آن نشان داده شود. بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز آن را «حمله‌ای فجع به کشتیرانی تجاری»‌ خوانده بود.

نخست‌وزیر اسرائیل اظهارات اخیرش را در خلال بازدید از مرز شمالی این کشور با لبنان ایراد کرد. بنت گفت که اسرائیل داده‌های اطلاعاتی درباره ارتباط ایران با حمله به کشتی را در اختیار آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورها قرار داده است.