عادی‌سازی رابطه با اسرائیل: راهکار مقابله با حکومت ایران

پادشاه اردن راهکار حل مشکل اسرائیل و فلسطین را، دو کشور در یک سرزمین می‌داند

نگرانی پادشاه اردن از اقدامات حکومت ایران در منطقه - AHMAD AL-RUBAYE / AFP

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در مصاحبه با سی.ان.ان اظهار داشت انتظار دارد در ادامه توافقنامه ابراهیم، بسیاری از کشورهای عربی به دلیل نگرانی‌های امنیتی از سوی ایران، رابطه خود با اسرائیل را عادی‌سازی کنند.

او ضمن احترام به تاریخ و فرهنگ ایران و ارزش‌هایی که این کشور به جهان افزوده است، با لحنی متعادل گفت که نمی‌تواند نگرانی مشروع خود از حکومت شیعه ایران را در نظر نگیرد.

ملک عبدالله افزود، اردن مداخله‌گری‌های ایران در منطقه و توانایی‌های نظامی این کشور، به‌ویژه در زمینه موشک‌های بالستیک را پیگیری کرده است. وی از تلاش‌های امارات، کویت و عمان برای تقویت گفتگوی دیپلماتیک با ایران استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که در این زمینه کار بیشتری انجام شود.

او همچنین در ادامه گفت: «مذاکرات پیوسته‌ای بین سعودی‌ها و ایرانی‌ها در جریان است. امیدواریم این مذاکرات ما را به موقعیت بهتری برساند که بتوانیم منطقه را آرام کنیم. زیرا چالش‌های زیادی پیش رو داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال او درباره پیامدهای درگیری بین اسرائیل و گروه‌های مسلح در غزه هشدار داد.

او در این باره گفت: «جنگ برای همه ما یک واقعیت بود، شما نمی‌توانید این کار را به قیمت گفتگوی فلسطینیان اسرائیلی و بحث درباره آینده آنها انجام دهید، حتی اگر توافق ابراهیم گسترش یابد.»

پادشاه اردن طرفدار راه حل دو کشور در یک سرزمین است. وی تاکید کرد که ما باید اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را برای گفتگوی مجدد به سر میز مذاکره برگردانیم. پس از آن ممکن است، دو قدم به جلوتر برویم و یک قدم بازگردیم.

بسیاری از تحلیل گران سیاسی معتقدند، همان‌طور که پادشاه اردن می‌گوید، رفتار خصمانه و مداخله‌گرانه ایران در کشورهای عربی منطقه است که آن‌ها را وادار به برقراری رابطه با اسرائیل کرده است. این کشورها هرچند در خط جبهه مقدم با اسرائیل قرار ندارند، اما خود را به توافق‌ها و قطع‌نامه‌های بین‌المللی مرتبط با حقوق مردم فلسطین، متعهد می‌دانند.

اسرائيل و مراکش در ماه دسامبر سال گذشته میلادی، توافقی برای عادی‌سازی روابط خود امضا کردند تا اضلاع مربع «توافق ابراهیم» که پیش از آن به برقراری روابط بین اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین و سودان انجامیده بود، کامل شود. 

یائیر لاپید وزیر امور خارجه جدید اسرائیل که اخیرا به امارات متحده عربی سفر کرده است، در سخنانی در مراسم افتتاح سفارت کشورش در ابوظبی، از کشورهای منطقه خواست حضور اسرائیل را در منطقه پذیرفته و برای گفت‌وگو پا پیش بگذارند.

او افزود که اطمینان دارد دولت جو بایدن خواهان توسعه پیمان ابراهیم میان اسرائیل و کشورهای عرب است

بیشتر از جهان