نگرانی آمریکا از رشد زرادخانه هسته‌ای چین

وزیر امور خارجه آمریکا: چین از برنامه استراتژیک هسته‌ای خود منحرف شده است

تخمین زده می‌شود که چین حدود ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد- GREG BAKER / AFP

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور در دیدار با وزرای خارجه کشورهای آسیایی و متحدان ایالات متحده، نگرانی عمیق خود را درباره افزایش زرادخانه هسته‌ای چین ابراز کرده است.

به نوشته رویترز، بلینکن در نشست مجازی انجمن منطقه‌ای آ.س.آن ASEAN  (ARF) که بیش از دوازده کشور مهم اقتصادی در آن عضو هستند، از چین خواست تا رفتارهای تحریک‌آمیز خود در دریای چین جنوبی را متوقف کند و به نگرانی‌های جدی در مورد نقض مداوم حقوق بشر در تبت، هنگ‌کنگ و سین کیانگ پاسخ دهد. 

وی همچنین با ابراز نگرانی عمیق از رشد سریع زرادخانه هسته‌ای جمهوری خلق چین گفت که این موضوع نشان می‌دهد چگونه پکن از استراتژی هسته‌ای چند دهه‌ای گذشته خود که مبنای آن «حداقل بازدارندگی» بوده، منحرف شده است.

بلینکن در سخنرانی خود از همه کشورهای عضو ARF خواست تا به دولت نظامی میانمار فشار بیاورند تا به خشونت پایان داده و از مردم این کشور برای بازگشت به حکومت دموکراتیک حمایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم پنتاگون و هم وزارت امور خارجه ایالات متحده در پی گزارش‌هایی که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده است، از روندی که چین در حال پیمودن آن است ابراز نگرانی کرده‌اند. چین در حال ساخت صدها سیلوی جدید برای نگهداری موشک‌های هسته‌ای است.

واشنگتن بارها از چین خواسته است تا به همراه روسیه به معاهده جدید کنترل تسلیحات بپیوندد. ماه گذشته نیز وزارت خارجه از پکن خواسته بود که در زمینه اقدامات عملی برای کاهش خطرات بی ثبات کننده رقابت‌های تسلیحاتی همکاری کند.

یک گزارش پنتاگون در سال ۲۰۲۰ میزان ذخایر کلاهک هسته‌ای چین را در حدود ۲۰۰ مورد تخمین زده بود و گفته است که با گسترش و نوسازی تجهیزات هسته‌ای توسط پکن، حجم آن در آینده حداقل دو برابر می‌شود. تحلیلگران می‌گویند ایالات متحده حدود ۳۸۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و بر اساس اطلاعات وزارت خارجه، ۱،۳۵۷ مورد از آنها تا اول مارس توسعه یافته‌اند.

در مقابل پکن می‌گوید که زرادخانه این کشور در قیاس با ایالات متحده و روسیه بسیار ناچیز است. با این حال این کشور آماده گفت‌وگوهای دوجانبه در مورد امنیت استراتژیک بر اساس برابری و احترام متقابل است.

بیشتر از جهان