روستانشینان جنوب لبنان مقابل حزب‌الله ایستادند

اهالی روستای دروزنشین شویا به استفاده حزب‌الله از آن‌ها به عنوان سپر انسانی اعتراض کردند

اسرائیل در پاسخ به حملات راکتی حزب‌الله، مواضع این گروه را گلوله باران کرد - JALAA MAREY / AFP

اهالی روستایی در جنوب لبنان، که اکثریت آنها از اقلیت قومی-مذهبی دروز هستند، روز جمعه دست به برخورد با گروهی از نیروهای حزب‌الله لبنان زدند و آن‌ها را متهم کردند که از میان این روستا راکت‌هایی به سوی اسرائیل شلیک کرده‌اند. ساکنان روستای شویا این نیروهای حزب‌الله را دستگیر کردند و موشک‌اندازها (لانچرها)ی آن‌ها را مصادره کردند. فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده و تماس «ایندیپندنت فارسی» با منابعی محلی تایید می‌کند که گروهی از مردم نیروهای حزب‌الله را مدتی نگاه داشتند و سپس تحویل ارتش لبنان دادند.

در فیلم‌هایی که منتشر شده می‌بینیم که یک سامانه پرتاب راکت در شویا از سوی مردم محلی متوقف می‌شود. صدای روستایی‌های معترض محل را می‌شنویم که می‌گویند: «حزب‌الله از بین خانه‌های ما راکت شلیک می‌کند تا اسرائیل بتواند به ما حمله کند.»

بشار حلبی، پژوهشگر لبنانی، در توئیتر نوشت: «یادتان هست که حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، همیشه منکر این ادعا می‌شود که این گروه شبه‌نظامی از غیرنظامی‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند؟ این بار سندش را داریم.»

به گفته منابعی که با «ایندیپندنت فارسی» صحبت کردند برخی طرفداران طلال ارسلان، سیاستمدار دروز متحد با حزب‌الله، سعی کردند نیروهای حزب‌الله را از دست مردم خشمگین محل نجات دهند.

در فیلم‌ها می‌بینیم که برخی مردم به یکی از نیروهای حزب‌الله در کامیونی که سامانه موشکی را حمل می‌کند هجوم می‌برند و یکی‌شان به او می‌گوید: «ای سگ! تو که هستی؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای گفت این گروه از مناطق دوردست راکت را شلیک کرده و نیروهای آن سر راه خود از روستای شویا عبور کردند و همین بوده که گیر افتادند.

در این بیانیه می‌خوانیم: «مقاومت اسلامی همیشه به امنیت مردم خود توجه داشته و خواهد داشت و می‌کوشد اعمال مقاومت به مردم ضربه‌ای نرساند.»

سامانه لانچر راکت که در فیلم‌ها دیده شد توسط نیروهای ارتش لبنان مصادره شد. این ارتش گفت چهار نفر را به ظن دست داشتن در حمله راکتی دستگیر کرده است. به گزارش رسانه‌های محلی هر چهار نفر از اعضای حزب‌الله هستند.

در فیلم‌ها می‌بینیم که برخی لانچرها خالی هستند که استفاده پیشین از آن‌ها را تایید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب‌الله و ارتش اسرائيل هر دو شلیک نوزده راکت به بلندی‌های جولان و منطقه موسوم به «انگشت جلیله» (بخشی از شمال اسرائیل که در واقع شمالی‌ترین نقطه جلیل است) را تایید کردند. مهمترین شهرهای منطقه «انگشت» المطله (معروف به شمالی‌ترین شهر اسرائیل)  و کیریات شمونا هستند.

به گفته ارتش اسرائیل، ۱۰ راکت توسط سامانه پدافندی «گنبد آهنین» متوقف شدند و شش راکت در منطقه «هار دوو» فرود آمدند؛ خطه کوچکی در مرز لبنان و سوریه که حزب‌الله «مزارع شبعا» می‌نامد و مدعی است بخشی از خاک لبنان است که در اشغال اسرائیل است اما بیشتر مراجع آن‌را بخشی از بلندی‌های جولان می‌دانند که در خاک رسمی سوریه است و در اشغال اسرائيل (و بدین سان بخشی از بلندی‌های جولانِ اشغالی.) سه راکت دیگر هم در خاک خود لبنان فرود آمدند.

حمله صبح جمعه حزب‌الله وسیع‌ترین حمله این گروه به اسرائیل از زمان جنگ ۲۰۰۶ تا کنون بود. این گروه گفت این حمله را در پاسخ به حملات اسرائیل به لبنان انجام داده است. حملات اسرائيل خود در پاسخ به حملات راکتی برخی گروه‌های فلسطینی مقیم جنوب لبنان به اسرائیل بودند.

ران کوخاو، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز جمعه به خبرنگاران گفت که اسرائیل «به هیچ وجه قصد ندارد وارد جنگ شود اما نمی‌خواهیم مرز لبنان به خط تقابل بدل شود.»

کوخاو تاکید کرد که حزب‌الله به مناطق غیرمسکونی در اسرائیل شلیک کرده که نشان می‌دهد این گروه نیز قصد افزایش درگیری‌ها را ندارد. او گفت: «این پاسخی معتدل از سوی حزب‌الله است چرا که این گروه نمی‌خواهد اوضاع بالا بگیرد.»

در زمان جنگ ۱۱ روزه غزه در ماه مه و در ماه گذشته (ژوئیه) شاهد حملاتی از حزب‌الله به خاک اسرائيل بودیم که هیچ کدام خیلی جدی نبودند.

مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) اما روز جمعه گفت اوضاع «بسیار جدی» است.

یونیفیل در بیانیه‌ای گفت: «یونیفیل لانچرهای راکت از لبنان و آتش متقابل از اسرائیل را رصد کرده است. این موقعیتی بسیار جدی است و ما از تمام طرفین می‌خواهیم آتش‌بس کنند.»

اسرائيل از طریق سازمان ملل به لبنان اطلاع داده است که اگر اوضاع مرز آرام نشود تحرکات نظامی این کشور افزایش خواهد یافت.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل، نیز روز جمعه با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، صحبتی تلفنی داشت. به گفته وزارت دفاع اسرائیل، گانتز از آستین خواست بر دولت و ارتش لبنان فشار بیاورد تا جلوی شلیک راکت به سوی اسرائيل را بگیرند.