اپل برای ردیابی موارد سوءاستفاده از کودکان، عکس‌ها و پیام‌ها را بررسی می‌کند

فناوری آی‌او‌اس و آی‌پد او‌اس مجموعه عکس‌های افراد در آی‌کلاود را برای چنین پیام‌هایی مرور می‌کنند‌

ویژگی جدید اپل بی‌تردید نگرانی‌ حامیان حریم خصوصی را برانگیخته است - Mladen ANTONOV / AFP

اپل قابلیت جدیدی را راه‌اندازی می‌کند که به ابزارهایش امکان می‌دهد عکس‌ها و پیام‌های افراد را برای بررسی هرگونه نشانه سوء‌استفاده، مرور کند.

این شرکت اعلام کرد این قابلیت جدید به‌صورتی خواهد بود که گفت‌و‌گوها از اپل پنهان می‌ماند و اطمینان حاصل می‌شود حریم خصوصی کاربران حفظ شود.

اما این ویژگی جدید بی‌تردید نگرانی‌ حامیان حریم خصوصی را برانگیخته است، به‌خصوص با توجه به تعهد آشکار اپل به اینکه حریم خصوصی جزو حقوق بشر است.

این شرکت امکانات جدیدی معرفی کرده است که پیام‌‌ها، عکس‌ها و افزونه‌های آتی موتور جست‌وجوی سیری را شامل می‌شود. اپل اعلام کرد این سه امکان‌ جدید «همین امسال» عرضه می‌شود و در قالب به‌روزرسانی‌هایی در همه بسترهایش ارائه خواهد شد: آی‌او‌اس ۱۵، آیپد‌ او‌ اس ۱۵، واچ‌ او اس ۸ و مک‌ او اس مونتری. 

در حال حاضر، ارائه این قابلیت‌های جدید محدود به آمریکا است. 

قابلیت اول از این سه قابلیت از امکان یادگیری ماشینی دستگاه تلفن استفاده می‌کند تا محتوای پیام‌های کودکان را برای کشف عکس‌هایی بررسی کند که به نظر می‌رسد جنبه جنسی دارند. بنا بر اعلام اپل، این تجزیه و تحلیل به‌طور کامل روی تلفن انجام خواهد شد و اپل قادر به مشاهده پیام‌ها نخواهد بود.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر کودک چنین پیامی دریافت کند، آن پیام محو خواهد بود و به کودک هشدار داده می‌شود که ممکن است محتوایی حساس باشد و اطلاعاتی در مورد چنین پیام‌هایی دریافت می‌کند و همچنین، گزینه مسدودسازی آن شماره تماس به او داده می‌شود. اگر کودکی تصمیم بگیرد پیام را مشاهده کند، به او گفته می‌شود به والدینش خبر داده خواهد شد، و بعد به فردی بزرگسال اطلاع داده می‌شود.

بر اساس اعلام اپل، امکان‌های حفاظتی مشابهی نیز وقتی کودکان پیام می‌فرستند وجود دارد. به کودکان پیش از ارسال عکس هشدار داده خواهد شد و والدین می‌توانند بخش ارسال پیام‌های آگاه‌سازی را تنظیم کنند تا وقتی فرزندشان عکسی ارسال می‌کند، این قابلیت فعال شود.

اما احتمال می‌رود قابلیت دوم که عکس‌ها را برای هرگونه محتوای سوءاستفاده جنسی از کودکان (CSAM) مرور و بررسی می‌کند، جنجال‌برانگیز شود. فناوری آی‌او‌اس و آیپد او اس مجموعه عکس‌های افراد در آی‌کلاود را برای چنین پیام‌هایی مرور می‌کند‌ــ اما به شیوه‌ای که به ادعای این شرکت، «با توجه به حفظ حریم خصوصی کاربر» خواهد بود.

از سویی، این مرور و رصد اول روی فضای ابری (کلاود) صورت نمی‌گیرد، بلکه روی خود دستگاه است. آیفون یا آیپد مجموعه عکس‌های کاربر را مرور خواهد کرد تا ببیند آیا هیچ‌کدام از آن‌ها با تصاویر سوءاستفاده در پایگاه داده‌ها که سازمان‌های حمایت از کودکان تهیه کرده‌اند منطبق‌ است یا خیر.

اگر شباهت آن تصاویر به حد کفایت بالا باشد، سپس تصویر به اپل نشان داده خواهد شد، که آن موقع قادر به مشاهده محتوا خواهد بود. سپس، این شرکت تصاویر را بررسی و مرور خواهد کرد تا انطباق تصاویر را تایید کند‌ــ و اگر انطباقی وجود داشته باشد، حساب کاربر غیرفعال و به مراجع ذی‌ربط گزارش خواهد کرد.

اپل تاکید کرد که استفاده از هر دو قابلیت با توجه به حفظ حریم خصوصی است، و برای توضیح این مسئله، چهار ارزیابی فنی را که استادان دانشگاه در این حوزه انجام داده‌اند منتشر کرد.  

اما این خبر حتی پیش از اعلام رسمی، به‌شکلی باورنکردنی بحث‌برانگیز بوده است. روز چهارشنبه ۴ اوت (۱۳ مرداد)، متیو گرین، متخصص رمزنگاری، افشا کرد که اپل روی این ویژگی کار می‌کرده است‌ــ و هم او و هم شماری از متخصصان حوزه امنیت و حریم خصوصی هشدار داده بودند که این ویژگی می‌تواند به‌منزله نقطه انحراف از سوابق قبلی اپل باشد.

پروفسور گرین، که در دانشگاه جانز هاپکینز کار می‌کند، گفت در حالی که این دست فناوری‌‌های رصد و مرور از سایر ابزارهای مرسوم‌ بهتر است، اما همچنان «ابزارهای رصد جمعی‌اند». او متذکر شد هرکس که بر فهرست تصاویر احتمالی نظارت دارد می‌تواند از آن برای جست‌و‌جوی هر تصویری استفاده کند‌ــ نه فقط تصاویر مرتبط با سوءاستفاده از کودکان‌ــ و هیچ راهی وجود نخواهد داشت تا بفهمیم چنین سوءاستفاده‌ای از سامانه می‌شود یا خیر.

او در رشته‌توییتی نوشت: «فرض این است که شما به اپل اعتماد خواهید کرد فقط تصاویر خیلی بد را می‌گنجاند. مثلا، تصاویری که مرکز ملی کودکان گمشده و قربانی بهره‌کشی (NCMEC) جمع‌آوری کرده است.»

«بهتر است به آن‌ها اعتماد کنید، چون جز اعتماد چیزی در دست ندارید.»

آلن وودوارد، متخصص رایانه در دانشگاه ساری، یکی از کسانی بود که او نیز نگرانی‌های پروفسور گرین را تکرار کرد. وودوارد گفت [این قابلیت] می‌تواند «شمشیری دولبه باشد: راه جهنمی که با حسن‌نیت هموار می‌شود» و خواستار بحث و گفت‌و‌گوی علنی بیشتر پیش از معرفی این قابلیت جدید شد.

امکان سوم ساده‌تر است و اطلاعات جدیدی به موتور جست‌و‌جوی سیری اضافه می‌کند و هدفش این است که منابعی در مورد چگونگی برخورد با موارد احتمالی سوءاستفاده را در اختیار کودکان و والدین بگذارد. کاربران می‌توانند سوال‌های خاص و مشخص بکنندــ مانند نحوه گزارش موارد احتمالی سوءاستفاده‌ــ و همچنین سوال‌هایی کلی‌تر، و اطلاعاتی با جزئیات بیشتر دریافت کنند. 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی