مارشال دوستم دوباره به افغانستان برگشت

دوستم جهت مداوا به ترکیه رفته بود

مارشال دوستم تصمیم دارد تا به هر شکل وضعیت جنگ را در شمال غرب افغانستان مشخص بسازد - TOLOnews

مارشال عبدالرشید دوستم رهبر حزب جنبش اسلامی، پس از یک دوره مداوا در کشور ترکیه دوباره به افغانستان برگشت. او نخست وارد فرودگاه بین‌المللی مولانا جلال‌الدین بلخی در مزار شریف شد و از آنجا به کابل برگشت. قرار است آقای دوستم پس از دیدار با مقام‌هایی در دولت دوباره به جوزجان برگشته و رهبری جنگ علیه طالبان را بر عهده بگیرد. مارشال دوستم پس از برگشت به مزار شریف در میان هوادارانش گفت: «سرنوشت جنگ حالا رقم خواهد خورد و مرد و نامرد در میدان جنگ مشخص خواهد شد.»

به نظر می‌رسد که مارشال دوستم تصمیم دارد تا به هر شکل وضعیت جنگ را در شمال غرب افغانستان مشخص بسازد. بیشتر از یک ماه است که جنگ در شهرهای شمال غربی افغانستان که زادگاه و پایگاه مارشال دوستم است، با شدت ادامه دارد و یار محمد دوستم فرزند مارشال دوستم رهبری این جنگ را به دست گرفته است. طالبان به‌صورت پیوسته در حال حمله به شهر شبرغان مرکز استان جوزجان هستند. در حدود ۲۰ روز قبل جنگجویان طالبان توانستند با حمله شدید بخش عمده‌ای از شهر شبرغان را به تصرف خود دربیاورند و نیروهای امنیتی و جنگجویان وفادار به دوستم از شهر عقب‌نشینی کردند. بااین‌حال با ضد حمله نیروهای وفادار به دوستم طالبان مجبور به عقب‌نشینی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با گذشت بیشتر از یک ماه از جنگ در این منطقه، حالا مارشال دوستم می‌خواهد تا رهبری جنگ را خود به دست بگیرد.

مارشال دوستم از چهره‌های سیاسی جنجالی افغانستان است. او در زمان حکومت دکتر نجیب الله شهرت پیدا کرد و به یک قدرت محلی اثرگذار تبدیل شد. دوستم در زمان کودتای ژنرال شهنواز تنی وزیر دفاع دکتر نجیب الله با حمایت از نجیب نگذاشت تا کودتا پیروز شود؛ اما او در سال ۱۳۷۰ از نجیب روی برگرداند و به مجاهدین پیوست. همین مسئله سقوط حکومت نجیب را سرعت بخشید. دوستم پس‌ازآن در روند سیاسی افغانستان همیشه به‌عنوان یک چهره اثرگذار مطرح بود. دکتر اشرف غنی در دور اول حکومتش دوستم را به‌عنوان معاون اول خود تعیین کرد؛ اما به‌زودی میان دوستم و غنی تنش شکل گرفت و دوستم زیر فشار غنی مجبور به تبعید خودخواسته شد. دوستم در انتخابات ۲۰۱۹ از دکتر عبدالله حمایت کرد؛ اما او پیروز میدان نشد. بااین‌حال دوستم هنوز هم به‌عنوان یک چهره سیاسی مؤثر مطرح است. به نظر می‌رسد گردش سیاسی رئیس‌جمهور غنی و میدان دادن به چهره‌های سیاسی_نظامی افغانستان از جمله دوستم و اسماعیل‌خان برای مبارزه با طالبان، دوباره فرصت مطرح‌شدن این چهره‌ها که گاهی به‌عنوان جنگ‌سالار یاد می‌شوند را مهیا ساخته است.

بیشتر از جهان