انتخاب رشته ۵۰ میلیون تومانی داوطلبان کنکور 

این روزها بازار تبلیغات مافیای آموزش برای مشاوره انتخاب رشته بسیار داغ است

کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ در روزهای ۹ تا ۱۲ تیر برگزار شد - عکس از فرارو

پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری اینک به مرحله انتخاب رشته رسیده‌اند. در ایران، انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه از آنجا که مسیر آینده زندگی فرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مرحله، برخی داوطلبان کنکور سراسری بر اساس علاقه و اهداف خود پیش می‌روند و برخی دیگر به مشاوره نیاز دارند؛ مشاوره‌ای که این روزها تا قیمت ۵۰ میلیون تومان برای یک داوطلب کنکور سراسری آب می‌خورد. 

کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ در روزهای ۹ تا ۱۲ تیر برگزار شد که بر اساس اعلام سازمان سنجش، تعداد یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۱۳۰ داوطلب در این آزمون شرکت کردند.  نتایج اولیه آزمون سراسری، روز یکشنبه (۱۱ مرداد) در سایت سازمان سنجش منتشر شد و بر اساس آن تعداد یک میلیون و ۸۲ هزار و ۹۰۰ داوطلب، برای انتخاب رشته مجاز شناخته شدند. 

بنا بر اعلام سازمان سنجش، پذیرفته‌شدگان اولیه از روز پنجشنبه ۱۴ مرداد تا دوشنبه ۱۸ مرداد فرصت دارند بر اساس نمرات و رتبه خود انتخاب رشته کنند. به‌ عبارت‌ دیگر داوطلبان برای اینکه که درباره یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های زندگی خود تصمیم بگیرند، چهار روز زمان دارند؛ آن‌هم بر اساس نتیجه‌ای که در مرحله اول کسب کرده‌اند. 

بسیاری از داوطلبان کنکور که پیش‌تر برای موفقیت در آزمون سراسری هزینه زیادی صرف کرده‌اند، در این مرحله ناچار می‌شوند از مشاوران برای انتخاب رشته تحصیلی کمک بگیرند؛ مشاوره‌ای که ممکن است تا ۵۰ میلیون تومان‌ هم هزینه داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایگاه خبری فرارو از تبلیغات اینستاگرامی فردی که برای برخی مشاوره‌های خود تا ۵۰ میلیون تومان پول می‌گیرد، گزارشی منتشر کرده است. مشاوران دیگر قیمت‌های متفاوتی اعلام کرده‌اند؛ از ۳۰۰ هزار تومان گرفته تا سه میلیون تومان.

جست‌وجویی ساده و کوتاه در اینترنت نشان می‌دهد که در این روزها بازار تبلیغات مافیای آموزش برای مشاوره انتخاب رشته کنکوری‌ها بسیار داغ است. از مشاوران فردی گرفته تا نرم‌افزارهایی که برخی موسسه‌های آموزشی راه‌اندازی کرده‌اند، درصددند داوطلبان کنکور را برای انتخاب رشته به خود جذب کنند. 

سال‌های متمادی است که آزمون سراسری به فرصت سوداگری مافیای آموزش و کنکور تبدیل شده است. موفقیت در کنکور سراسری آن‌هم در شرایطی که بحران اشتغال در کشور بیداد می‌کند، تنها راهکار برخی خانواده‌ها برای نجات فرزندشان از بحران موجود است. آنان برای اینکه فرزندشان به دانشگاه راه یابند، مبالغ هنگفتی را که موسسه‌های کنکور مطالبه می‌کنند، می‌پردازند. پس از اعلام نتایج اولیه کنکور نیز بازار مشاوران داغ می‌شود که آنان نیز اغلب به همین موسسه‌های کنکور وابسته‌اند.

البته برخی نیز مستقل کار می‌کنند و بسته به میزان شهرتی که در شبکه‌های اجتماعی کسب کرده‌اند، پول می‌گیرند. 

این هزینه‌های هنگفت برای مشاوره تحصیلی در حالی طلب می‌شود که اگر مافیای کنکور برای داوطلبان و خانواده‌های آنان سردرگمی ایجاد نکنند، انتخاب رشته به‌راحتی امکان‌پذیر است. فقط کافی است فرد توانایی، استعداد، علایق و فرصت‌های پیش روی خود را در نظر بگیرد و از کمک یک مشاور منصف برخوردار شود.

در سال‌های اخیر، مافیای آموزش صدای برخی از مدیران میانی آموزش‌و‌پرورش را هم درآورده است؛ با وجود این، همچنان برای کوتاه کردن دست آن‌ها از زندگی جوانان اراده‌ای در کار نیست.