در دنیای خرید و فروش آثار هنری چه خبر است؟

در یک ماه گذشته اخبار تجارت هنر پر بود از رسوایی ‌های پی‌درپی

رکود اقتصادی دوره پس از کرونا ممکن است آسیب جدی به  حراج‌های هنری بزند-Tolga Akmen / AFP

این چند هفته بعد از یک دوره سکوت طولانی تجارت هنر پر از اخبار خوب و بد بود. از  تصمیم حراج بزرگ کریستی در هنگ‌کنگ گرفته تا بازگشت لوح گیلگمش به عراق نگاهی داریم به برجسته ترین احبار تجارت هنر در این ماه: 

با فروش فوق‌العاده کفش‌های ورزشی اسپیس جم با رقمی نجومی شروع کنیم. یک جفت کفش ورزشی نایک که برای مایکل جردن ساخته شده بود در ساتبی با رقمی بیش از ۱۷۶هزار دلار فروخته شد و گرمی بیشتری به بازار کفش‌های کتانی دست‌دوم و مشهور داد.

مرکز پامپیدوی فرانسه در آستانه تعطیلی سه‌ساله این موزه برای تعمیرات و بازسازی، خاویر ری ۳۹ ساله را به‌عنوان سرپرست موزه معرفی کرد تا در این دوره سخت و دشوار هدایت این موزه را بر عهده داشته باشد.

همچنین ماریان گودمن فروشنده کهنه‌کار آثار هنری برنامه جانشینی خود را قطعی کرد و گفت پنج شریک جدید او را همراهی خواهند کرد و خودش هم قرار است نقش مدیرعامل را بر عهده داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از فرازوفرود فراوان، استرالیا آثار باستانی غارت‌شده هندی را بازمی‌گرداند. گالری ملی استرالیا ۱۳ اثر خریداری‌شده از سوبهاش کاپور، فروشنده رسواشده‌ آثار هنری که اکنون در زندان است را باز می‌گرداند.

همین‌طور مقامات گمرک ایالات‌متحده گفته‌اند لوح رویای گیلگمش را مصادره و به عراق پس می‌دهند؛ ایالات‌متحده آمریکا حدود ۱۷هزار شی‌ء دزدیده‌شده ازجمله لوح رویای گیلگمش را که زمانی متعلق به مجموعه‌دار استیو گرین بود، به عراق باز می‌گرداند. خریداران این اشیا مسروقه میگویند از حراج کریستی (فروشنده برخی آثار) شکایت خواهند کرد. کریستی اما بی‌اعتنا به این اخبار اعلام کرد قصد دارد تالار خود در هنگ‌کنگ را چهار برابر کرده و حراج‌ها را سه برابر افزایش دهد.

فروشنده آثار هنر لس‌آنجلسی به اختلاس متهم شد؛ داگلاس کریسماس، بنیان‌گذار گالری Ace، به اتهام سرقت بیش از ۲۶۰هزار دلار از گالری خود دستگیر شد.

آنجلا گولبنکیان، فروشنده دیگر آثار هنری اجتماعی هم به دلیل اعمال نادرست تجاری خود به سه سال زندان محکوم شد.

ونیز هم قرار است به‌زودی شاهد خرید و سفارش آثار منحصربه‌فردی باشد. ما هنوز ماه‌ها تا به‌اصطلاح «المپیک جهان هنر» فاصله داریم و احتمالاً در آن زمان نیز همچنان استفاده از ماسک اجباری باشد، اما فهرستی به روز شده از همه هنرمندانی که حضورشان در فستیوال دوسالانه ونیز ۲۰۲۲ تائید شده منتشر شده است.

اما این گرم شدن بازار سبب نشد تا خیلی‌ها در این تجارت کار خود را از دست ندهند. در این میان هیرست تیشه به ریشه مشاغل استودیویی زد. گفته می‌شود که هرست با وجود بهره‌مندی از کمک مالی ۲۱ میلیون دلاری در دوران شیوع جهانی کرونا، ۶۳ کارمند خود را اخراج کرده است.

بیشتر از زندگی