تائید محکومیت کاردینال «جرج پل» به سواستفاده جنسی از کودکان

بلندپایه‌ترین روحانی کاتولیک به سواستفاده جنسی از کودکان متهم شد

WILLIAM WEST / AFP

دادگاهی در استرالیا محکومیت کاردینال «جرج پل» به سوء‌استفاده جنسی از کودکان را تائید کرد. او بلندپایه‌ترین روحانی کاتولیک است که تاکنون به چنین اتهامی محکوم شده است.

خزانه‌دار پیشین «پاپ فرانسیس» بابت آزار جنسی دو پسربچه‌ ۱۳ ساله‌ گروه هم‌سرایان کلیسای جامع «سنت پاتریک» شهر «ملبورن»، دومین شهر بزرگ استرالیا، در دسامبر ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ محکوم شده بود.

در آن زمان «پل» به تازگی سراسقف ملبورن شده بود و نخستین برنامه‌ غرامت دادن به قربانیان سوء‌استفاده جنسی روحانیون را در جهان سامان داده بود.

اکنون دادگاه استیناف  ایالت ویکتوریا، آرایکپارچه‌ای را که پارسال هیئت منصفه با اکثریت ۲ به ۱ صادر کرده بود، مورد تائید قرار داد.

«پل» را با خودروی زندان به دادگاه آوردند و وقتی قاضی کل «آنه فرگوسن» در تالار پر از جمعیت دادگاه حکم را قرائت کرد هیچ احساساتی از خود بروز نداد، اما لحظاتی بعد سرش را خم کرد.

«پل» ۷۸ ساله پیراهن یقه کشیشی پوشیده بود اما انگشتر کاردینالی را به انگشت نداشت.

نگهبانان «پل» را پس از اعلام حکم، بیرون بردند و انتظار می‌رود وکلای وی از دادگاه عالی استرالیا که مرجع حکمیت نهایی است تقاضای تجدیدنظر کنند.

انتظار می‌رود واتیکان هم که خود بطور مستقل اتهامات سوء‌استفاده جنسی علیه «پل» را بررسی می‌کند نیز در باره‌ حکم دادگاه اظهار نظر کند.

«پل» اکنون دیگر عضو شورای کاردینال‌های پاپ فرانسیس یا جزو مقامات واتیکان نیست.

وکلای این سراسقف پیشین باید در دادگاه استیناف ثابت کنند هیئت منصفه‌ای که در ماه دسامبر به اتفاق آرا حکم به محکومیت او داد باید تردیدهای معقولی را در نظر می‌گرفت که در مورد مجرم بودن وی وجود داشت.

محاکمه دیگری که قبل از آن برگزار شد به علت به بن بست رسیدن هیئت منصفه خاتمه یافت. برای پذیرش تصمیم محکومیت یا تبرئه  اکثریت ۱۱ به ۱ لازم بود اما دست‌کم دو عضو هیئت منصفه رای‌ ندادند.

مدعی‌العموم هم گفته بود که شهادت بیش از ۲۰ تن از کشیشان، اعضای گروه همسرایان، خادمان کلیسا و مقامات کلیسا نشان داد که «موانع بالقوه‌ای» در این پرونده‌ دادخواهی وجود داشته است، اما تردیدهای معقولی که در مورد جرم وجود داشت مانع از قانع شدن هیئت منصفه نشد.

وکلای «پل» هم استدلال کرده بودند که وقوع رویدادهای سال ۱۹۹۶ و با آن سرعتی که در پرونده‌ دادخواهی شرح داده شده، « نامحتمل و حتی ناممکن» بوده است چرا که در آن بخش از کلیسای جامع، احتمال سر رسیدن خادمان کلیسا و کشیش‌ها در هر لحظه وجود داشته است.

یکی از پسربچه‌های گروه همسرایان، که قاضی حکم‌دهنده با نام جی‌جی از او یاد کرده است، شاهد اصلی دادخواهی است. دوست وی که با اسم ام. آر از وی نام برده‌اند در سال ۲۰۱۴  در سن ۳۱ سالگی  و بی آن که شکایتی بابت مورد تجاوز قرارگرفتن ارائه کرده باشد بر اثر مصرف بیش از حد هروئین درگذشت.

پدر متوفی که نام وی را هم نمی‌توان افشا کرد در جلسه دادگاه حضور داشت.

در هیچکدام از این محاکمه‌ها «پل» را برای ادای شهادت فرا نخواندند اما برای هر دو هیئت منصفه فیلمی را نمایش دادند که در آن مصاحبه‌ پلیس با وی را در سال ۲۰۱۶ در شهر رم نشان می‌دهد. وی در همان مصاحبه اتهامات علیه خودش را رد کرده بود و «چرندیات مطلقاً نفرت‌انگیز» و « دروغ‌های پرت‌وپلا» نامیده بود.

قاضی دادگاه هنگامی که در ماه مارس پل را به شش سال زندان محکوم کرد وی را متهم کرد که با «نخوت بهت‌آوری» مرتکب این جرایم شده است. او باید حداقل سه‌سال و هشت‌ماه را پشت میله‌های زندان بماند تا واجد شرایط آزادی مشروط شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان