ردیابی برنامه هسته‌ای ایران با هوش مصنوعی

مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی: ایران با تکمیل مرکز زیرزمینی تولید سانتریفیوژ در نطنز ۱۸ تا ۲۴ ماه فاصله دارد

تجزیه‌وتحلیل تصاویر ماهواره‌ای از حرکت وسایل نقلیه در محل تاسیسات جدید زیرزمینی نطنز اطلاعات مفیدی درباره پیشرفت فعالیت‌ها در آنجا به پژوهشگران داده است- SATELLITE IMAGE ©2021 MAXAR TECHNOLOGIES /CISAC / JANES INTELLIGENCE REVIEW

براساس گزارش جدید «مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی» که با به‌کارگیری هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده است، ایران با تکمیل یک مرکز زیرزمینی جدید برای تولید سانتریفیوژ در کنار تاسیسات هسته‌ای نطنز، ۱۸ تا ۲۴ ماه فاصله دارد. بنابر این گزارش، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی امکان ردیابی آنچه در تأسیسات هسته‌ای ایران، حتی در زیرزمین انجام می‌شود را فراهم می‌کند. ماهواره‌ها نمی‌توانند به‌طور مستقیم تأسیسات زیرزمینی را رصد کنند، اما تجزیه‌‌وتحلیل محیط اطراف آن با استفاده از هوش مصنوعی، میزان پیشرفت کار را نشان می‌دهد.

براساس گزارش «مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی» که در وب‌سایت «دیفنس وان» منتشر شده است، ایران با وجود چندبار شکست و عقب‌گردهایی که علت آن را خرابکاری می‌داند، اکنون قادر است توانایی غنی‌سازی اورانیوم خود را گسترش دهد. این تاسیسات جدید که دی‌ماه گذشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز در گزارشی به آن پرداخته بود، واقع‌در جنوب تاسیسات اصلی نطنز، پنهان از دید ماهواره‌های تصویربرداری در اعماق کوه، در حال ساخت است. 

الیسون پوچیونی، پژوهشگر «مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی» (CISAC) در گزارش جدید، اعلام کرده است که ترکیبی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به پژوهشگران و دانشمندان در کشف و آشکارسازی فعالیت‌های انجام‌شده در این تاسیسات هسته‌ای ایران کمک می‌کند.   

کارشناسان «مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی» فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را برای پردازش و جمع‌آوری داده‌ها از تصاویر ماهواره‌ای مربوط به فعالیت‌‌های در حال انجام برای ساخت مرکز جدید زیرزمینی و ازجمله ردیابی حفاری‌ها، به‌کار گرفته‌اند. آن‌ها با کمک ابزارهای هوش مصنوعی ساخت شرکت نظارتی «اوربیتال اینسایت» مسیر رفت‌وآمد کارگران ساخت‌وساز تاسیسات جدید را در این محل ردیابی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اوربیتال اینسایت»، با تهیه ۸۴ تصویر ماهواره‌ای از حرکت وسایل نقلیه در این محل بین ماه مه سال ۲۰۱۸ و ماه مه ۲۰۲۱، اطلاعات مفیدی درباره فعالیت‌ها در تاسیسات هسته‌ای نطنز ارائه کرده است.

براساس این گزارش، کار ساخت این مرکز بین ماه‌های اوت و سپتامبر (شهریور تا مهرماه) سال گذشته آغاز شده است و در طول سه ماه نخست، تعداد بسیار زیادی کامیون به آن محل آورده شدند و برای انجام عملیات حفاری در محل، تردد آن‌ها تقریبا ده برابر پیش شده است. طبق بررسی پژوهشگران، رفت‌‌وآمد کامیون‌ها در بهار امسال کاهش یافته است.

بنابر ارزیابی کارشناسان، جمهوری اسلامی ایران ساخت مرکز تولید سانتریفیوژ را به‌زودی شروع می‌کند و ظاهرا بین ۱۸ ماه تا دو سال آینده به‌کارگیری سانتریفیوژها را آغاز خواهد کرد. «مرکز امنیت و همکاری بین‌المللی» اعلام کرده است که ترکیب تصاویر ماهواره‌ای با منابع اطلاعاتی مختلف، ازجمله منابع باز و قابل دسترسی در رسانه‌های اجتماعی، همراه با هوش مصنوعی امکان ردیابی بسیار جامع‌تر آنچه در مراکز هسته‌ای ایران می‌گذرد را به کارشناسان می‌دهد.     

این گزارش نتیجه‌گیری کرده است که جمهوری اسلامی ایران سخت تلاش می‌کند تا قابلیت غنی‌سازی هسته‌ای خود را حفظ و توانایی خود را برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای تقویت کند.