ظریف: ما هیچ متحدی نداریم

محمد جواد ظریف می‌گوید آمریکا قدر قدرت نیست

دوره وزارت جواد ظریف به پایان رسید - LOUAI BESHARA / AFP

وزیر امور خارجه در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: « ما به‌عنوان جمهوری اسلامی موظف هستیم ضمن اینکه با دنیا تعامل می‌کنیم، با چشم باز تعامل کنیم، ما به هیچ‌کسی نباید اعتماد کنیم. روابط بین‌الملل محل اعتماد کردن نیست. به نزدیک‌ترین همسایه، دوست و متحد هم نمی‌شود اعتماد کرد. البته ما متحد نداریم.»

به گزارش مهر، محمد جواد ظریف با اشاره به اینکه «نباید فکر کنیم آمریکا هرچه اراده کند می‌شود، آمریکا قدر قدرت نیست» افزود: «برجام را آمریکا به ما تحمیل نکرد، اگر تحمیل کرده بود، امروز دنبال اضافه کردن موضوعاتی به برجام نبود. این را پذیریم که می‌توانیم با سربلندی تعامل کنیم.»

او دو روز پیش، در نامه‌ای که به مناسبت ششمین سالگرد تصویب قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد به دبیر کل آن سازمان نوشت، با اشاره به مذاکرات طولانی برای انعقاد «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به برجام و تأیید آن توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، اظهار داشت آمریکا و سه کشور اروپایی، بارها سوءنیت خود را برای وادار کردن ایران به مذاکره مجدد در باره مفاد آن، از طریق فشار اقتصادی و باج‌خواهی نشان داده‌اند.

دولت حسن روحانی تمام تلاش خود را به کار بست تا برجام را به نتیجه برساند. این مذاکرات که مهم‌ترین دستاورد دولت روحانی تلقی می‌شد، در نهایت با خروج دونالد ترامپ از برجام با شکست روبه‌رو شد. موضوعی که دولت روحانی آن را به کارشکنی نیروهای تندرو داخلی هم نسبت می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که جناح مقابل حسن روحانی و حامیان ابراهیم رئیسی دلیل شکست برجام را اعتماد دولت روحانی و تیم وزارت خارجه او به برجام عنوان می‌کنند.

در پاسخ به این انتقادات ظریف امروز گفت: «من شهادت می‌دهم که هیچ‌کدام از مذاکره کنندگان، هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نکردند. اگر ما می‌خواستیم اعتماد کنیم، نتیجه کار ما همان سند دو صفحه‌ای می‌شد که ترامپ با برخی امضا کرد. اگر می‌بینید ما ۱۶۰ صفحه سند به نتیجه رساندیم به‌خاطر بی‌اعتمادی بود. برای این بود که می‌خواستیم همه زوایا را بیان کنیم.»

در حالی که چند روز بیشتر تا مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، باقی نمانده است، مقامات آمریکایی به تهران هشدار می‌دهند که اگر پیشنهادی که در وین ارائه شده است نپذیرد، خبری از امتیاز دادن بیشتر از سوی واشنگتن نخواهد بود.

یک مقام ارشد آمریکایی در این باره گفته است: «ما امیدواریم آن‌ها فکر نکنند که چون سرسخت‌تر هستند، امتیازهای بیشتری نسبت به دولت قبل دریافت خواهند کرد. مسئله میزان سفت و سخت بودن نیست، بلکه اعمال کامل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است. موضع آمریکا تغییر نخواهد کرد و ایرانی‌ها نخواهند توانست مذاکرات هسته‌ای را از نو ابداع کنند، یا به وضعیتی برسند که آن‌ها گام‌‌های کمتری بردارند و ما گام‌هایی فراتر.»