ناسا از فضا به آتش‌نشان‌ها کمک می‌کند 

بیش از ۲۲ هزار آتش‌نشان در سراسر آمریکا در حال مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی‌اند 

ابرهای خاکسترِ ناشی از این آتش‌سوزی‌ها بخش وسیعی از قاره آمریکا را فرا گرفته‌اند - NASA Earth Observatory / AFP

در حالی که میلیاردرها برای پرتاب خود به فضا با یکدیگر رقابت می‌کنند، ناسا تصاویر ماهواره‌ای به زمین می‌فرستد تا کمکی حیاتی به آتش‌نشان‌هایی کند که در حال مبارزه با آتش‌سوزی‌های جنگلی‌اند.

نهاد فضایی دولت فدرال آمریکا با استفاده از فناوری جدید تصویربرداری فضایی از «ایستگاه بین‌المللی فضایی» به آتش‌نشان‌هایی که در حال مبارزه با آتش‌‌های «دیکسی» و «بوتلگ»‌اند اطلاع می‌دهد که داغ‌ترین نقاط این آتش‌سوزی‌ها کجاست. 

این آگاهی به آتش‌نشان‌های اداره جنگلبانی آمریکا امکان می‌دهد رد حرکت آتش را بگیرند، از منابع خود استفاده موثر داشته باشند و از زیرساخت‌های حیاتی حفاظت کنند.

تصاویری که ماهواره‌ها از ۷ تا ۲۲ ژوئیه گرفته‌اند مسیر آتش «بوتلگ» را که در حال ویران کردن جنوب ایالت اورگن است، نشان می‌دهد. این آتش حدود ۱۷۰ هزار هکتار زمین و صدها ساختمان و ماشین را نابود کرده است. 

تصاویر ناسا به گروهی از پژوهشگران در تیم «رادر» (تحلیل سریع برای پاسخ به فجایع) ارسال می‌شود که در آزمایشگاه ملی منطقه شمال غربی پاسیفیک در ریچلندِ ایالت واشینگتن ارسال می‌شود. 

دانشمندان در این مرکز قادر به پردازش داده‌ها از ماهواره‌ها، پهپادها و هوش مصنوعی در مدت چند دقیقه‌اند و آن‌ را به فرماندهان میدانی انتقال می‌دهند.

آندره کولمن، پژوهشگر ارشد «رادر» در گفت‌وگو با «ان‌بی‌سی نیوز» گفت: «این [داده‌ها] می‌تواند به کار تشخیص راه‌های امدادی کمک کند و به درک ما از اینکه تیم‌های جست‌وجو و امداد باید به کجا بروند یاری برساند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «بسیاری از فرماندهان عملیات کنونی، نسبت به اوضاع پیرامون آنچنان که خودشان می‌خواهند، آگاه نیستند.» پیش از این، آتش‌نشان‌ها برای رویت خطوط آتش به آسمان هواپیما می‌فرستادند که ساعت‌ها زمان می‌برد.

وسیله مخصوص تشخیص گرما که این تصاویر با کیفیت بالا را تهیه می‌کند «اکواسترس» یا «تجربه رادیومتری گرمایی فضایی اکوسیستم در ایستگاه فضایی» نام دارد. 

این وسیله روزی دو بار دمای سطح زمین را با کیفیت بالا اندازه‌گیری می‌کند. هدف اصلی این وسیله اندازه‌گیری دمای کره زمین است اما توانایی دنبال کردن آتش‌سوزی‌های جنگلی، موج‌های گرما و آتش‌فشان‌ها را نیز دارد.

آزمایشگاه پیش‌رانش جتِ ناسا گفت:‌ «ظرفیت‌های اکوسترس بی مانند‌اند.»   

این آزمایشگاه افزود:‌ «ماهواره‌هایی که به شکل مرتب‌تری داده جمع‌آوری می‌کنند کیفیت بالای کافی برای دنبال کردن خط دقیق آتش‌ها را ندارند و ماهواره‌هایی که کیفیت بالاتری از اکوسترس دارند بسیار کمتر از روی یک منطقه واحد رد می‌شوند.»

این فناوری کمکی راهبردی به بیش از ۲۲ هزار آتش‌نشان ارائه می‌دهد که مشغول مبارزه با ده‌ها آتش‌سوزی جنگلی در سراسر آمریکا هستند. ابرهای خاکسترِ ناشی از این آتش‌سوزی‌ها بخش وسیعی از قاره را فرا گرفته‌اند و به قدری وسیع‌اند که سامانه‌های آب و هوایی مخصوص خود را درست کرده‌اند.

ایلکای آلتین‌تاش، استاد علم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیای سن دیگو، به «ان‌بی‌سی نیوز» گفت که این فناوری می‌تواند نقشی حیاتی در کمک به کاهش آثار آتش‌سوزی‌های جنگلی داشته باشد که بر اثر تغییرات اقلیمی افزایش یافته‌اند. 

آلتین‌تاش افزود: «هر چقدر علم و داده‌های بیشتری به آتش‌نشان‌ها و مردم بدهیم یافتن راه‌ حل‌هایی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگلی و عقب زدن آن‌ها سریع‌تر خواهد بود.»

۵۳ درصد آتش‌سازی بوتلگ تا روز پنجشنبه مهار شده بود اما همچنان بزرگ‌ترین حادثه از نوع خود در آمریکا بود.

در ایالت کالیفرنیا، آتشِ «دیکسی» اکنون سیزدهمین آتش بزرگ تاریخ این ایالت است و ۲۳ درصد آن مهار شده است. 

بیش از ۷ هزار نیروی مخصوص آتش‌سوزی‌های جنگلی در حال مبارزه با این دو آتش‌اند.  

© The Independent

بیشتر از جهان