بحران اقلیمی به درگیری‌های بین انسان و حیوان دامن می‌زند

یک بیولوژیست هشدار داد که بحران اقلیمی می‌تواند درگیری‌های بین بشر و حیات وحش را «تشدید» کند

آتش‌سوزی جنگل‌های ترکیه ۳۰ ژوییه ۲۰۲۱ - AFP

دکتر بریانا آبراهامز، استادیار بیولوژی در دانشگاه واشینگتن می‌‌گوید پدیده‌‌های شدید و دشوار اقلیمی و پیامد بلندمدت افزایش دمای کره زمین از جمله ذوب‌شدن کوه‌های یخی قطب شمال می‌تواند موجب افزایش چشمگیر درگیری‌های مرگبار میان انسان و جانوران شود.

دکتر آبراهامز در مقاله‌ای در نشریه «سایِنس» می‌نویسد شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که پدیده‌های اقلیمی دشوار از جمله خشکسالی، موج شدید گرما و آتش‌سوزی‌های طبیعی می‌تواند به برخوردهای بیشتری بین انسان و وحوش بیانجامد. 

او به نشریه ایندیپندنت گفت: «اینجا در غرب آمریکا ما به تازگی شاهد افزایش چشمگیر آتش‌سوزی‌های طبیعی بوده‌ایم. در این شرایط حیوانات ناگزیر شدند تا از جنگل‌ها فرار کنند و اغلب وارد قلمرو انسان‌ها می‌‌شوند.»

او می‌افزاید: «من داستان‌ها و روایات بسیاری از افرادی شنیده‌ام که خرس و دیگر گوشتخواران بزرگی را دیده‌اند که با فرار از آتش به منطقه آن‌ها آمده‌اند هرچند تا جایی که می‌دانم این پدیده هنوز در یک پژوهش گسترده علمی مورد بررسی قرار نگرفته است.» 

او گفت که پیشتر پژوهشگران افزایش موارد حملات فیل به انسان پس از خشکسالی مفرط در هند را ضبط کرده‌اند. دکتر آبراهامز در این گزارش می‌‌گوید این اتفاق اغلب به دلیل آن است که خشکسالی به شکلی گسترده به گیاهان لطمه زده و موجب شده فیل‌ها به منظور یافتن غذا وارد قلمرو بشر شوند.

پژوهش‌های جداگانه‌ای نتیجه‌گیری کرده که بالا رفتن ناگهانی دمای آب دریا با افزایش موارد درگیری بین نهنگ‌های بزرگ و انسان مرتبط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر آبراهامز گفت: «در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶  موارد گیرکردن نهنگ‌های بزرگ بین تورهای ماهیگیری در سواحل غربی آمریکا به شکلی چشمگیر افزایش یافت. (در همان سال) موج گرمای بی‌سابقه‌ای آب‌های سواحل آمریکای شمالی را در بر گرفت.»

این موج گرما در نحوه انتشار ماهی‌ها (در آب‌های این منطقه) تغییراتی به وجود آورد که موجب شد دسته‌های ماهی‌ها و نهنگ‌ها تماس نزدیک‌تری با یکدیگر پیدا کنند. این «موجد شرایطی کامل برای تلاقی آن‌ها و افتادن نهنگ‌ها داخل تورهای ماهیگیری شد».

هرچند هر پدیده  دشوار آب و هوایی را نمی‌توان به بحران اقلیمی نسبت داد اما شواهد فزاینده‌ حاکی از آن است که بالا رفتن دمای کره زمین که ناشی از فعالیت انسان است وقوع بسیاری از رویدادهای دشوار اقلیمی را محتمل‌تر و شدیدتر می‌کند.

دکتر فردریک آتوُ، کارشناس برجسته شرایط اقلیمی دشوار و یکی از مدیران انجمن تغییرات اقلیمی در دانشگاه آکسفورد، چهارشنبه‌شب در یک گردهمایی که از طرف ایندیپندنت برگزار شده بود، گفت: «آنچه در سطح جهانی شاهد آنیم به احتمال بسیار زیاد بروز امواج هوای داغ است. تغییرات در دیگر انواع شرایط دشوار اقلیمی کمتر است اما همچنان شاهد افزایش موارد و شدت باران‌های سیل‌آسا هستیم. به ویژه در مناطقی که هم‌اکنون نیز خشک‌اند شاهد افزایش میزان خشکسالی هستیم.»

دکتر آبراهام افزود که تغییرات بلندمدت مرتبط با بحران اقلیمی می‌تواند درگیری بین مردم و وحوش را افزایش دهد.

او به پژوهشی اشاره کرد که پیشتر نتیجه‌گیری کرده بود که درگیری بین انسان و خرس قطبی در ۳۰ سال گذشته در خلیج هادسون کانادا به دلیل کاهش حجم یخ و راندن طولانی‌مدت‌تر خرس‌ها به زمین افزایش پیدا کرده است.

در این میان، مطالعات جداگانه‌‌ای که در منطقه هیمالیا انجام شده است نشان داده که افزایش دمای زمین بزهای وحشی را از ارتفاعات هیمالیا به سطوح پایین‌تر رانده و موجب خسارت به محصولاتی شده که کشاورزان محلی برای روزی گرفتن به آن متکی‌اند.   

به گفته دکتر آبراهامز هرچند نمونه‌‌های متعددی در ارتباط با اینکه چگونه بحران اقلیمی می‌تواند درگیری میان انسان و حیوان را در سراسر جهان تشدید کند، وجود دارد اما برای درک کامل این ارتباط به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

او گفت: «باید ببینیم (این مساله) تا چه حد گسترده است. تلاش جمعی دانشمندان در بررسی تاثیر تغییرات اقلیمی بر این درگیری‌‌ها می‌تواند به ما برای پیش‌بینی این برخوردها یا حتی پرهیز از آن کمک کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان