نرخ تورم ۴۵ درصد شد و متوسط هر متر مربع خانه از ۳۰ میلیون تومان گذشت

تورم در بخش خوراکی و آشامیدنی از متوسط تورم هم بالاتر است

اقتصاد آنلاین

مرکز آمار ایران در آخرین گزارش خود نوشتن که نرخ تورم کل کشور در تیر ماه ١٤٠٠ برابر ۴۴.۲ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۳.۶ درصد برای دهک ششم تا ۴۹.۹ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.

بخش بزرگی از تورم فعلی در بخش خوراکی و آشامیدنی است که نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از درآمد خانواده در این بخش متمرکز شده است. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۵۱.۹ درصد برای دهک دهم تا ۵۶.۹ درصد برای دهک دوم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٣٢.٨ درصد برای دهک اول تا ۴۹.۴ درصد برای دهک دهم است.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۶.۲ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۶.۸ درصد) ۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۰.۵ واحد درصد کاهش و گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ۰.۶ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

خانه، رویای دست نیافتنی

همزمان گزارش دیگری را بانک مرکزی منتشر کرده است که در آن وضعیت بحرانی مسکن در تهران را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش در تیر ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۳.۷ درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت در بهای مسکن سبب رکود در این بخش هم شده است. تعداد معاملات انجام شده در تیر ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۳.۹ کاهش داشته است.

در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران بیشترین قیمت هر متر خانه ۶۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۳ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر یک از آنها با افزایش ۳۶‌.۹ درصدی در منطقه یک و ۳۹.۶ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده برحسب قیمت یک مترمربع بنا در تیر ماه امسال نیز حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع بنا با سهم ۱۷.۲ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند و دامنه قیمتی ۲۰ تا ۲۵ و ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان با ۱۵.۳ و ۱۲.۸ درصد سهم در رتبه بعدی قرار دارد.

از سوی دیگر در تیر امسال توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر اساس ارزش هر واحد نشان‌دهنده آن است که واحدهای مسکونی با ارزش ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان با اختصاص سهم ۱۹.۱ درصد بیشترین سهم از معاملات انجام شده را داشته‌اند.

بیشتر از اقتصاد