چرا بازیکنان واترپولو از کلاه‌های شنای عجیب و غریب استفاده می‌کنند؟

رمز کلاه واترپولو در گفت‌وگو با آرام عیدی‌پور، سرمربی باشگاهی در انگلستان

دیلن وودهد از تیم المپیک واترپلو مردان ایالات متحده آمریکا در حال تمرین در تارخ هشتم ژوییه ۲۰۲۱ - Sean M. Haffey/AFP

همه می‌دانند که شناگرها کلاه‌های پلاستیکی سر می‌کنند تا از موهایشان حفاظت شود و فضای بازتری داشته باشند، اما قصه کلاه واترپولو که ضدآب نیست و سوراخ‌های کوچکی دارد چیست؟

ماجرا این‌جا است که بازیکنان واترپولو مانند بازیکنان راگبی باید از گوش‌هایشان حفاظت کنند. این ورزش آبی شاید به اندازه راگبی زد و خورد نداشته باشد اما تصادم در آن کم پیش نمی‌آید و توپ‌ به گوش بازیکنان برخورد می‌کند.

آرام عیدی‌پور، سرمربی تیم واترپولوی «بارنت»، به ایندیپندنت گفت: «توپ‌های واترپولو پلاستیکی‌اند و ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم وزن دارند. توپ خیلی سنگینی نیست اما اگر به انسان بخورد درد دارد.»

پرده گوش عضو حساسی است و طراحی هوشمندانه کلاه شنا جلو پاره شدنش را می‌گیرد. پرده گوش فقط زمانی که خشک باشد التیام می‌یابد که می‌تواند چند هفته زمان ببرد و این برای ورزشکاران المپیکی که باید در آب تمرین کنند مناسب نیست. 

به گفته آقای عیدی‌پور، تمام باشگاه‌های معتبر از بازیکنان خود می‌خواهند برای دلایل بهداشتی و ایمنی کلاه واترپولو سر کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوش‌پوش‌های پلاستیکی این کلاه‌ها مثل آبکش عمل می‌کنند و در آن‌ها سوراخ‌های کوچکی تعبیه شده و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند میزان آبی که وارد گوش می‌شود کاهش دهند و با این کار بازیکنان می‌توانند هنگام مسابقه صدای یکدیگر را بشنوند.

بخش‌های پارچه‌ای کلاه هم یک لایه ضخیم حفاظتی دارد و البته مصرف مهم‌تر دیگری نیز دارد. آقای عیدی‌پور می‌گوید: «از روی کلاه می‌توان هم‌تیمی‌ها را تشخیص داد چون تنها بخش بدن که بیرون از آب قرار می‌گیرد، سر است.»

او می‌افزاید: «شماره‌ای در کنار کلاه هست و گاهی اوقات نام کشور جلو و نام بازیکن پشت کلاه نوشته می‌شود.»

برخی بازیکنان واترپولو مانند شناگران زیر کلاه‌های خود یک کلاه شنا اضافه هم می‌پوشند تا از موهایشان حفاظت کنند. کلاه‌های واترپولو سه رنگ دارند: قرمز برای دروازه‌بان و آبی و سفید برای دو تیم.

© The Independent

بیشتر از ورزش