تشدید حملات داعش در منطقه بادیه سوریه

داعش در تلاش برای جذب جنگجویان بیشتری از میان ساکنان اردوگاه الهول

اردوگاه الهول در استان حسکه در شمال سوریه. عكس از:  AFP

علی‌رغم هشدارهای سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، مبنی بر انتقال جنگجویان داعش از سوریه، لیبی و دیگر کشورها به افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از آن کشور، حملات تهاجمی بقایای گروه افراطی داعش در منطقه وسیع بادیه سوریه هرگز متوقف نشده، بلکه رو به افزایش است.

برخلاف همه انتظاراتی که نشان دهنده کاهش میزان حملات عناصر سازمان داعش که در سراسر منطقه بادیه و مخفیگاه‌های آن پراکنده شده اند بود، سلول‌های خوابیده این سازمان بار دیگر فعالیت‌های رزمی خود را شدت بخشیدند و آخرین حمله آن‌ها که منجر به کشته شدن هفت تن از نیروهای ارتش رژیم سوریه شد، روز چهارشنبه گذشته ۲۸ ژوئیه، در منطقه دیرالزور در شرق سوریه اتفاق افتاد، سپس دامنه درگیری به صحرای رقه گسترش یافته و باعث کشته شدن پنج نفر از اعضای سازمان داعش شد. این در حالی است که بر اساس اطلاعاتی که در دسترس ایندیپندنت عربی رسیده است، عملیات نظامی برای تعقیب بقایای سازمان داعش متوقف نشده و علاوه بر ادامه عملیات نیروهای رژیم سوریه در درعا، نیروهای کمکی بیشتری برای جلوگیری از وقوع آشفتگی و کنترل اوضاع به منطقه بادیه رسیدند، در حالی‌که تلاش‌های دیگری به منظور دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه ادامه دارد.

البته وسعت منطقه بادیه و حومه آن و وجود مخفیگاه‌های بسیار در این منطقه، عمده‌ترین مانع برای پاکسازی بادیه از بقایای داعش است، افزون براین‌که اعضای داعش شناخت بسیاری از وضعیت منطقه دارند و از وسایل حمل و نقل کوچک مانند موتورسیلکت استفاده می‌کنند، در نتیجه، ردیابی آن‌ها به شدت دشوار می‌شود.

 از سرگیری فعالیت‌های داعش

افزایش مجدد فعالیت‌های داعش بدون داشتن آگاهی از تعداد دقیق اعضای این سازمان، نشان دهنده تجمع افراد این گروه در منطقه بادیه است، به ویژه این‌که در این اواخر شماری از وسایل نقلیه نظامی و غیر نظامی هدف حملات آن‌ها قرار گرفته است. تشدید فعالیت‌های داعش در نزدیکی اردوگاه الهول که زنان و فرزندان اعضای داعش در آن زندگی می‌کنند و تعداد آن‌ها به حدود ۷۴ هزار نفر می‌رسد، منجر به افزایش نگرانی‌ها می‌شود، زیرا هدف داعش از نزدیکی به این اردوگاه تلاش برای جذب جنگجویان بیشتری از میان ساکنان اردوگاه الهول است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناظران معتقدند که افزایش فعالیت‌های داعش و تشدید عملیات آن‌ها به عنوان پیامی مبنی بر باقی‌ماندن افراد این سازمان در این منطقه است و این پیام از سوی دیگر، پاسخ به اظهارات اخیر در باره انتقال افراد داعش به افغانستان است، بنابراین، داعش می‌کوشد با راه اندازی این حملات، نشان دهد که هیچ تصمیمی برای ترک این منطقه ندارد.

بازگشت پس از عقب‌نشینی

البته حملات جنگجویان وابسته به داعش تنها در مناطق تحت کنترل نیروهای رژیم بشار اسد گسترش نیافته، بلکه پیکارجویان داعش حملات خود را به مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه نیز در شمال شرقی کشور افزایش داده اند. پس از کاهش شدید عملیات سازمان داعش در سال ۲۰۱۹، این سازمان بار دیگر در صدد بازگشت از طریق راه اندازی جنگ‌های چریکی، حملات سریع و استفاده از مین و مواد انفجاری است. در مقابل، اداره خودمختار شمال و شرق سوریه، علی‌رغم نارضایتی قبایل عرب از کنترل آن بر منطقه و به دست گرفتن مراکز تصمیم‌گیری، حملات خود را علیه پیکارجویان سازمان داعش از طریق بازوی نظامی‌اش (نیروهای دموکراتیک سوریه)، ادامه می‌دهد.

حمله و ضدحمله

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن اظهار داشت که مناطق تحت نفوذ اداره خودمختار (کُردها) شاهد آشفتگی‌های مجدد و وقوع رخدادهای امنیتی بوده است و مناطق دیرالزور، حسکه، حلب و رقه در ماه ژوئن گذشته ۲۱ بار هدف حملات تروریستی قرار گرفته اند.

جوان یوسف، کارشناس امور سیاسی، در صحبتی با ایندیپندنت عربی، گفت که ترکیه تنها طرفی است که از حملات و تحرکات داعش در سوریه بهره می‌برد. وی ابراز تعجب و شگفتی می‌کند که ترکیه تا به حال با سازمان داعش درگیر نشده و هیچ برخورد واقعی بین آن‌ها رخ نداده است. جوان یوسف خاطرنشان کرد که هرچند ترکیه در ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش شامل است، اما حضور آن در این ائتلاف نمایشی است و هیچ نقش عملی ندارد.

در همین حال، در نیمه شب ۲۶ ژوئیه جاری، هشت هلیکوپتر از نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عملیات هوایی در حومه شرقی دیرالزور، شرکت کردند. در این عملیات که به شکل سریع و بدون مشارکت نیروهای محلی انجام شد، یک مقام سابق داعش در اداره موسوم به اداره بهداشت در ایالت فرات و یکی دیگر از رهبران این سازمان در شهرک «بولیل» بازداشت شدند.

تردیدی نیست که برچیدن بساط داعش به صورت نهایی، مستلزم اراده قوی جامعه جهانی است، زیرا داعش به یک سازمان فرامنطقه‌ای تبدیل شده و به عنوان تهدید آشکاری برای ثبات و امنیت محلی و بین‌المللی تلقی می‌شود. بنابراین، بدون تلاش و هماهنگی جهانی، بعید است که این سازمان با شکست نهایی روبه‌رو شود، به ویژه این‌که ده‌ها هزار خانواده از افراد وابسته به داعش که در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند ایدئولوژی افراطی داشته و هرگز قصد ترک افراط‌گرایی را ندارند.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان