این یک رویا نیست: پنجمین قهرمانی پیاپی پرسپولیس

عملکرد یحیی گل‌محمدی فارغ از دوران طلایی برانکو تحسین‌برانگیز است

عکس: باشگاه پرسپولیس

پنجمین قهرمانی پیاپی پرسپولیس در لیگ برتر، یک رخداد بی‌سابقه در فوتبال ایران است، در دورانی که اغلب تیم‌ها حتی یک فصل را بدون بحران پشت سر نمی‌گذارند و سوءمدیریت فراگیر و بحران‌های اقتصادی هر بار تیمی را آشفته می‌کند.

پرسپولیس در هفته آخر لیگ برتر کار دشواری پیش رو نداشت. پیروزی با ۲ گل مقابل پیکان پرسپولیس را از توجه به بازی استقلال - سپاهان بی‌نیاز کرد. سپاهان اگرچه توانست استقلال را ۲-یک شکست دهد اما پیش از هفته آخر هم کمتر کسی در قهرمانی پرسپولیس شک داشت.

در فوتبال مرسوم است که یاد بازیکنان ستاره و مربیان موفق سال‌های دور، احساس و حسرت تماشاگران را تحریک می‌کند، و همواره چهره‌ها و افتخارات قدیمی باشگاه بی‌تکرار به نظر می‌رسند. اما در پرسپولیس سازنده بزرگ‌ترین افتخارات تاریخ این باشگاه همین نسل اخیر هستند. اگر با احترام از دوران کلانی، بهزادی و پروین یا محمدخانی، محرمی و عابدزاده و پیوس یاد شود اما دوران حاضر برای پرسپولیسی‌ها باشکوه‌تر است و حسرتی از گذشته در کار نیست. پرسپولیس با مربیگری برانکو، کالدرون و یحیی و با درخشش جلال حسینی، وحید امیری، احمد نوراللهی و ... به افتخارات بزرگ‌تر و بی‌تکرار رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داستان این پرسپولیس یک جریان ۵ ساله است، جریانی که با تغییر مربیان و حتی دگرگونی تیم در چهره نیروی انسانی بازهم نتوانست این تیم را متوقف کند. این رویایی به نظر می‌رسد که یک تیم بتواند پنج قهرمانی پی‌در‌پی را ثبت کند اما از امروز این یک رویا نیست و پرسپولیس این افتخار را در فوتبال ایران به دست آورده است.

برانکو ایوانکوویچ ۳ فصل پیاپی پرسپولیس را به جام قهرمانی در لیگ برتر رساند و تا فینال لیگ قهرمانان آسیا پیش برد. پس از برانکو، از آغاز فصل ۹۹-۹۸ گابریل کالدرون سرمربی پرسپولیس شد و توانست پرسپولیس را در نیم‌فصلی که حضور داشت در مسیر قهرمانی قرار دهد، اما بحران‌های مالی برای پرداخت دستمزد او و غیرممکن شدن مسیر قانونی پرداخت به مربی آرژانتینی به دلیل تحریم‌های بانکی ایران، باعث شد که کالدرون کارش را ترک کند. وقتی او رفت شاید تصور می‌شد که پرسپولیس به سختی بتواند موفقیت‌هایش را تکرار کند اما یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس شد و نه تنها پرسپولیس را به قهرمانی رساند بلکه تیم را مثل برانکو ایوانکوویچ تا فینال لیگ قهرمانان آسیا پیش برد. پرسپولیس با یحیی هم توانست روند موفقیت آمیز ۳ ساله‌اش را به سال چهارم برساند. یحیی سپس برای سال پنجم نقشه کشید و البته تیمش دیگر شباهتی به تیم برانکو هم نداشت.

یحیی گل‌محمدی تیم خودش را ساخت و تلاش کرد تا موفقیت‌هایش در پرسپولیس زیر سایه موفقیت‌های برانکو ایوانکوویچ نباشد. در این کار موفق هم شد و قهرمانی در فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مهر یحیی گل‌محمدی را بر تیم پرسپولیس نشاند. گل‌محمدی در دو فصل اخیر با دو قهرمانی و یک بار حضور در فینال آسیا، پرسپولیس مستقل خودش را ساخت.

برای مربیان خوشایند نیست که تیم آنها را با مربیان سابق بشناسند و این حق یحیی گل‌محمدی است که عملکرد او فارغ از دوران طلایی برانکو ایوانکوویچ تحسین شود.

پرسپولیس در این ۵ فصل با تغییر مدیریت پی‌در‌پی، باشگاه باثباتی نبود. بارها اختلافات مدیران باشگاه و مربیان و بازیکنان بالا گرفت و تیم دچار بحران شد اما پرسپولیس به چنان قدرتی دست یافته بود که می‌توانست از بحران‌ها گذر کند و در روند موفقیتش اختلال ایجاد نشود. این مهارت عجیب پرسپولیس طی این ۵ سال اخیر است که در باشگاه‌های دیگر فوتبال ایران پیدا نمی‌کنید. همین یحیی‌گل‌محمدی با مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس دچار شدیدترین اختلافات شد و حتی مهدی رسول‌پناه علیه سرمربی تیم افشاگری کرد اما یحیی گل‌محمدی و بازیکنانش با قدرتی که از نتایج خود به دست آورده بودند، توانستند مدیرعامل را کنار بزنند و وزارت ورزش و جوانان را مجبور به تغییر مدیر باشگاه کنند.

پرسپولیس در فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ که با قهرمانی به پایان رساند و طی ۵ سال اخیر همواره از سوی طرفداران استقلال متهم می‌شود که وزارت ورزش و جوانان امکانات و فرصت‌ها را به شکلی تبعیض‌آمیز برایش فراهم می‌کند. همین حساسیت‌ها باعث شد که مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان بر خلاف سال‌های گذشته در جشن قهرمانی پرسپولیس شرکت نکند. گفته می‌شد که او برای شرکت در این مراسم از توکیو، محل برگزاری المپیک به تهران رفته است.

اما پرسپولیس را در روز قهرمانی باید فارغ از این بحث‌ها بررسی کرد که چگونه از بحران‌ها گذر کرده و هر بار خود را پیدا کرده و در تکرار قهرمانی متوقف نشده است. عملکرد فنی برانکو ایوانکوویچ، گابریل کالدرون و یحیی گل‌محمدی در ۵ سال اخیر پرسپولیسی را ساخته است که استحقاق رقم زدن بهترین نتایج تاریخ این باشگاه را داشت.

نقش مربیان در پرسپولیس پررنگ‌تر از هر ستاره و هر عامل دیگر است. تیم‌ها فقط در دورانی می‌توانند موفقیت‌های پی‌در‌پی داشته باشند که ردپای مربی را در تیم ببینید.

پرسپولیس بعد از قهرمانی در فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تغیبراتی را تجربه خواهد کرد. بازیکنانی که از پرسپولیس جدا می‌شوند، از تاثیرگذارترین چهره‌های این تیم هستند و یحیی گل‌محمدی باید برای ساختن دوباره تیم، سلیقه خود را بار دیگر به رخ بکشد. حتی یک مربی مثل گل‌محمدی بعد از موفقیت‌های بزرگش با پرسپولیس بازهم باید آزمونی سخت‌تر را آغاز کند. پرسپولیس افتخار بزرگی را با پنجمین قهرمانی پی‌در‌پی ثبت کرد اما از صبح فردای قهرمانی باید تیم جدیدش را بسازد.

بیشتر از فوتبال