تراجنسی‌ها می‌توانند نام اولشان را از آی‌ام‌دی‌بی حذف کنند

انتقاد گروه‌های دگرباش جنسی موثر بوده است

Niklas HALLE'N / AFP

در پی انتقاد گروه‌های دگرباش جنسی، وبسایت آی‌ام‌دی‌بی(IMDb) که یک پایگاه اطلاعات مربوط به سینما و تلویزیون است، سیاست خود را تغییر داده و به افراد تراجنسی اجازه می‌دهد که نامی را که در زمان تولد بر آنها گذاشته شده، حذف کنند.

ائتلافی از گروه‌های دگرباش در آمریکا از رویه این وبسایت در «مرده نامیدن» افراد شکایت کرده بودند، یعنی افشای اطلاعات مربوط به تولد اشخاص بدون رضایت آنها.

لاورن کاکس، بازیگر تراجنسی، پیش‌تر این رویه را «بدترین توهین» خوانده بود.

سخنگوی آی‌ام‌دی‌بی به نشریه ورایتی گفت: «آی‌ام‌دی‌بی حالا به اشخاص اجازه می‌دهد نامی را که در زمان تولد به آنها داده شده حذف کنند، به شرطی که این نام در میان عموم شناخته شده نباشد و شخص مورد نظر به خواست خودش دیگر از آن نام استفاده نکند.»

«برای حذف نام، شخص مورد نظر یا نماینده حرفه‌ای او می‌تواند با بخش پشتیبانی مشتریان آی‌ام‌دی‌بی تماس بگیرد و خواهان حذف آن نام شود.

«پس از آن که آی‌ام‌دی‌بی تایید کرد که نام هنگام تولد آن  شخص باید حذف شود – که مستلزم فرایندی به‌روز شده است – ما متن را بررسی می‌کنیم و هر موردی را که آن نام در صفحه زندگی‌نامه شخص در آی‌ام‌دی‌بی ذکر شده‌باشد، حذف می‌کنیم.»

ولی این قاعده جدید استثناهایی هم دارد.

اگر نام شخصی در فیلمی به صورت نام زمان تولد او آمده باشد، همان نام در وبسایت به کار خواهد رفت. این نام در پرانتز گذاشته خواهد شد تا با انعکاس دقیق آن‌چه که در فیلم به کار رفته، «سندیت تاریخی اثر» حفظ شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/arts-entertainment

بیشتر از زندگی