سازمان بهداشت جهانی: سیگارهای الکترونیکی «مضر» هستند

شبیه‌سازها «دروازه» مصرف دخانیات سنگین‌تر هستند

 نوجوانانی که از این شبیه‌سازها استفاده می‌کنند، دو برابر بیشتر احتمال دارد بعداً از سیگار معمولی استفاده کنند- WANG ZHAO / AFP

سازمان بهداشت جهانی خواستار وضع مقررات بیشتر برای حفاظت از کودکان شد زیرا سیگارهای الکترونیکی «بی‌ضرر» نیستند

رئیس سازمان بهداشت جهانی سیگارهای الکترونیکی را «مضر» معرفی کرد و هشدار داد استفاده از آن‌ها باید برای محافظت از کودکان و نوجوانان محدود شود.

سازمان بهداشت جهانی به دولت‌ها توصیه کرده است تدابیری برای جلوگیری از استنشاق دود سیگار الکترونیکی در غیر سیگاری‌ها اتخاذ کنند زیرا این محصولات با استفاده از بازه وسیعی از طعم‌های مختلف می‌توانند «کودکان را گیر نیکوتین بیندازند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در این گزارش آمده است:« این محصولات اغلب با استفاده از هزاران طعم جذاب و ادعای گمراه کننده در مورد محصولات توسط دخانیات و صنایع وابسته که آنها را تولید می کنند به کودکان و نوجوانان عرضه می شود.»

دلیل این هشدار از سوی سازمان بهداشت جهانی جلوگیری از «عادی‌سازی رفتار سیگار کشیدن» و محافظت از نسل‌های آینده اعلام‌شده است.

برخی کارشناسان این هشدار را غیرواقعی ارزیابی می‌کنند و می‌گویند در این مورد «تفاوت اساسی» بین اعتیاد کشنده به دخانیات و اعتیاد به نیکوتین نادیده گرفته‌شده است.

تدروس ادهانوم گبریسوس می‌گوید سیگارهای الکترونیکی و بخار سازهای استنشاقی که احساس سیگار کشیدن را شبیه‌سازی می‌کنند، می‌توانند به‌عنوان «دروازه» مصرف دخانیات سنگین‌تر عمل کنند.

بر اساس این گزارش، یک بررسی جهانی اخیراً نشان داده است که کودکان و نوجوانانی که از این شبیه‌سازها استفاده می‌کنند، دو برابر بیشتر احتمال دارد بعداً از سیگار معمولی استفاده کنند.

فروش محصولات سیگار الکترونیکی به افراد زیر ۱۸ سال در انگلستان ممنوع است. در ایالات‌متحده نیز فروش سیگار الکترونیک، سیگار و تنباکو به افراد زیر این سن از ۱۱ تا ۵۵ هزار دلار جریمه دارد.

اما برخش از کارشناسان بهداشت و سلامت اعتقاد دارند تبلیغاتی که درباره بی‌ضرر بودن و تفاوت زیاد بین سیگار الکترونیک و سیگار واقعی شده ممکن است افراد به‌خصوص جوان‌ترها را نسبت به میزان خطر این محصولات، گمراه کند.